جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

آیا کره شمالی قدرت اتمی خود را کنار می گذارد؟

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر این‌که کره شمالی برای تثبیت برنامه‌های خود سیاست تعامل با کره جنوبی و جامعه جهانی را در پیش گرفته است، گفت: نتیجه مذاکرات احتمالی کره شمالی و آمریکا هر چه باشد کنار گذاشتن قدرت اتمی آن کشور نیست لذا صرف تنظیم ملاقات ترامپ با رهبر کره شمالی برای دولت آمریکا اهمیت داخلی دارد و رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد نشان دهد که در سیاست‌های سخت توانسته دستاورد داشته باشد.

محمد حسین ملائک در ارزیابی خود از توقف برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی اظهار کرد:  روز 21 آوریل 2018  خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رییس جمهوری خلق کره در اجلاس کمیته مرکزی اعلام کرد که سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده و براساس آن کره شمالی دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشک بالستیک نخواهد داشت و  آن را متوقف خواهد کرد و یکی از مراکز آزمایش هسته‌ای خود را نیز تعطیل می‌کند.

وی افزود: البته گفته می شود این سایت بنام «پونگ  جیه –  ری» در زمان تست بمب هیدروژنی کره شمالی در سال گذشته مسیحی به شدت آسیب دیده است. در قطعنامه حزب نیز بعد از این جلسه تاکید شده که نیروگاه‌های اتمی این کشور حفظ خواهد شد و کره شمالی هیچ‌گاه از سلاح اتمی استفاده نخواهد کرد مگر اینکه مورد تهدید قرار گیرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: نزدیک به دوسال پیش به این طرف کره شمالی جهت تکمیل برنامه بمب اتمی خود و نیز موشک‌های حامل آن برای به وجود آوردن یک توازن استراتژیک با آمریکا تلاش کرد و بعد از هفت آزمایش اتمی و تقریبا به همین تعداد آزمایش موشکی ظاهرا توانسته است دستاوردهای عملی خود را به نقطه غیر قابل بازگشت رسانده تا تهدیدات توخالی ترامپ و نظامیان همراه وی  با اعزام چندین ناو هواپیمابر و همچنین تحریم‌های سازمان ملل نیز در این روند خدشه‌ای به وجود نیاورد. لذا برای تثبیت این برنامه سیاست تعامل با کره جنوبی و «جامعه جهانی» را در پیش گرفته است.

سفیر پیشین ایران در چین در ادامه بیان کرد: در مورد تحولات مربوط به کره شمالی باید گفت که هنوز دینامیسم حاکم بر روابط بین کره شمالی با کره جنوبی و آمریکا هیچ تغییری نکرده است. پیش از این چین حامی بلا قیدوشرط کره شمالی در مورد احتمال تجاوز آمریکا به آن کشور بود اما اکنون کره شمالی با داشتن سلاح اتمی خود به تنهایی می‌تواند در این مورد توازن مورد نیاز را تامین کند.

ملائک در ادامه گفت: کره شمالی به اندازه پاکستان و هند آزمایش اتمی و آزمایش موشک‌های حامل کلاهک را نیز با گستاخی و پذیرش ریسک کامل در سال گذشته انجام داد، لذا فعلا دیگر احتیاج به آزمایش جدید ندارد و این عدم نیاز را می‌تواند مبنای مذاکره قرار دهد که به صورت استراتژیک تاثیری در توانمندی آن کشور ندارد.

وی ابراز کرد: بعد از تکمیل آزمایشات کره شمالی این کشور با شرکت در المپیک زمستانی کره جنوبی تثبیت سیاسی برنامه‌های خود را با یک دیپلماسی عمومی واقعا زیبا آغاز کرد. اعزام خواهر رهبر کره شمالی به همراه تیم ورزشی که با رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات کرده و پیام دوستی با این کشور را ارائه داد و نیز تشکیل تیم مشترک هاکی با کره شمالی و به موازات آن اعزام یک تیم دختران «هلهله گر» به این مسابقات همگی حاکی از آن بود که کره شمالی به دنبال تثبیت دستاوردهای خود است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل درباره این‌که آیا توقف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی ارتباطی با موضوع مذاکره آمریکا دارد یا خیر؟ گفت: از گذشته نیز کره شمالی آمریکا را طرف مذاکره خود می‌دانست و برای کره جنوبی ارزش سیاسی قائل نبود. آمریکا نیز بی توجه به این موضع کره شمالی نبود. البته در گذشته چین به‌عنوان حامی اصلی و پشتیبان کره شمالی محسوب می‌شد اما با توجه به اتمی شدن این کشور دیگر نیازی به حمایت علنی چین وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت جدا از موضوع محتوایی اتمی شدن یا نشدن کره شمالی، دولت ترامپ که با افتضاحات داخلی متعددی روبرو است، تلاش می‌کند نشان دهد که در سیاست‌های سخت توانسته دستاورد داشته باشد. بنابراین صرف تنظیم ملاقات با رهبر کره شمالی «کیم جونگ اون» برای دولت ترامپ اهمیت داخلی دارد.

ملائک ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که بیانیه حزب کارگران کره شمالی  که پیش زمینه مذاکرات رهبران دو کره در جمعه آینده و نیز ملاقات با ترامپ را در ماه بعد آماده می‌کند، فقط آنچه که به ملاقات رسمی بین طرفین اشاره دارد واجد اهمیت است و سایر موارد اعلامی ارزش سیاسی زیادی ندارد.

سفیر اسبق ایران در چین همچنین بیان کرد: چین مدیریت توازن استراتژیک در شرق آسیا را به عهده دارد و با کره شمالی در این خصوص هماهنگ است. با اعلام «خطر چین» در سیاست‌های آمریکا و حضور نظامی سنگین‌تر این کشور در دریای جنوبی چین و همچنین  توسعه حضور نظامیان در دستگاه‌های مختلف حکومتی آمریکا  خطر هرگونه اشتباه محاسبه که منجر به یک درگیری هرچقدر کوچک هم شود، زیاد شده است. چین این صحنه را به خوبی و با آرامی کنترل می‌کند.

وی افزود: از طرفی تلاش‌های نظامیان آمریکا برای درگیری با کره شمالی عملا نتیجه نداد و این کشور توانست بمب اتمی خود را با موفقیت آزمایش کند. در حال حاضر آمریکا دیگر با یک کره اتمی روبروست و لذا مدیریت روابط قدری پیچیده‌تر از گذشته خواهد بود و برای چین نیز فرصت‌های زیادی به منظور مذاکره استراتژیک به وجود می آورد .

ملائک همچنین درباره این‌که آیا موضوع برنامه هسته‌ای کره شمالی و همچنین مذاکره با آمریکا می‌تواند بر تحولات منطقه‌ و ایران تاثیر بگذارد؟ گفت: اما مذاکرات ایران با آمریکا و کره شمالی با آمریکا  در مورد توانمندی هسته‌ای اگرچه ماهیت واحدی دارد، از دو زاویه سیاسی کاملا متفاوت قابل بررسی است. ایران با دیدی مثبت وارد مذاکره با آمریکا و دیگران شد  و با کنار گذاشتن برنامه‌هایی که از نظر «جامعه جهانی» مورد سئوال بود  سعی بر عادی سازی روابط با «نظام بین الملل» کرد، اما نتوانست دستاورد مورد نظر خود را محقق کند و مهم‌تر آن‌که متوجه شد مذاکره با آمریکا ظاهرا خیلی مفهوم جدی ندارد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: اگر در آمریکا جریانی بر سرکار بیاید که به هیچ قانونی پایبند نبوده و تمام تعهدات خود را زیر پا بگذارد ایران کار خاصی نمی‌تواند کند. اما کره شمالی با دیدی کاملا بدبینانه  به «مذاکرات احتمالی» رو می‌آورد. این کشور اول قدرت اتمی خود را تثبیت کرد و ضریب امنیتی خود را افزایش داد.نتیجه این «مذاکرات  احتمالی» هرچه باشد کنار گذاشتن قدرت اتمی کره شمالی نیست. لذا ترامپ در مورد ایران دستش تقریبا باز و در مورد کره شمالی دستش بسته است.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *