جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

Loading

قدرت یافتن داعش در افغانستان ناامنی را در منطقه تشدید می‌کند

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه با بیان این که کشورهای همسایه افغانستان باید تدابیر لازم را برای مقابله با داعش طی هماهنگی با دولت این کشور اتخاذ کنند، گفت: قدرت یافتن داعش ناامنی را نه فقط در افغانستان بلکه در منطقه تشدید می‌کند.

محسن پاک آیین  در ارزیابی خود از حملات اخیر داعش در افغانستان گفت: داعش یک گروه مستقل نیست و به عنوان ابزاری از سوی آمریکا برای بی ثبات سازی کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا حضور داعش در افغانستان نیز با هدایت آمریکا انجام شد.
وی تصریح کرد: واشنگتن بهانه حضور نیروهای نظامی خود در افغانستان را وجود ناامنی و بی ثباتی در این کشور اعلام می کند و اگر داعش در افغانستان نباشد، به طور طبیعی بهانه‌ای برای حضور و تقویت قوای نظامی در آمریکا وجود ندارد. در حال حاضر دولت افغانستان و گروه طالبان هردو داعش را به عنوان یک گروه غریبه که از سوی آمریکا در افغانستان فعال شده می شناسند و این گروه تروریستی را عامل تشدید  ناامنی و مانعی برای ادامه مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه های مخالف می دانند.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل همچنین درباره این که ادامه این اقدامات توسط جریان داعش چه تاثیری بر شرایط منطقه خواهد داشت؟  اظهار کرد: داعش در افغانستان به اندازه داعش در سوریه و عراق قدرت ندارد و فاقد سرزمین های وسیع برای تشکیل به اصطلاح خلافت اسلامی است.
وی خاطر نشان کرد: طبیعتا قدرت یافتن این گروه تاثیر منفی بر امنیت و ثبات افغانستان داشته و ناامنی را نه فقط در افغانستان بلکه در منطقه تشدید خواهد کرد. آمریکا و ترامپ از حضور در افغانستان به دنبال محاصره چین و مهار روسیه و تهدید ایران هستند و لذا از دامن زدن به آتش جنگ جدید در افغانستان سود می‌برند.
رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه همچنین بیان کرد: داعش برای اینکه بتواند موفقیت‌هایی کسب کند، باید برخی افراد تازه نفس را از میان مردم افغانستان و همچنین گروه های تروریستی که از سوریه و عراق رانده شده اند،جذب کند و  برخی گروه‌های تروریستی مسلح که در مناطق مختلف مرزی افغانستان و پاکستان حضور داشته و کاری جز جنگ ندارند، برای ادامه بقا به سمت این گره جدید متمایل شوند.
پاک آیین تاکید کرد: باید دولت افغانستان با افشای چهره واقعی داعش و آموزش های ضروری به ملت خود، از پیوستن مردم فقیر و کارجو به داعش جلوگیری کند. متاسفانه سطح پایین تحصیلات مردم فقیر نشین افغانستان، ممکن است آنان را به سوی داعش و دلارهای نفتی سعودی که حامی داعش هستند، متمایل سازد لذا ادامه این روند می تواند موجب قدرت گرفتن داعش در افغانستان شود.
وی درباره اینکه آیا داعش بیش‌تر به دنبال ضربه زدن به شیعیان است؟ گفت: بله داعش در افغانســتان اهداف خــود از حضور در این کشــور را ابتدا جنگ و مبارزه با شیعیان در افغانســتان و سپس مبارزه با طالبان و در نهایت مبارزه با کشــورهای همسایه افغانستان از جمله روســیه، چین و ایران اعلام کرده، در حالی که اکثریت اهل سنت جامعه افغانستان در طول تاریخ به طور مسالمت‌آمیز با برادران شیعه خود زندگی ‌کرده اند.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان این که حمایت از گروهی که هدف آن‌ها کشتن مسلمانان شیعه است، در میان اکثریت اهل سنت افغانستان پذیرفته نیست، اظهار کرد:  به نظر می رسد کشورهای همسایه افغانستان باید تدابیر لازم را برای مقابل با داعش طی هماهنگی با دولت این کشور،اتخاذ کنند.  اگر داعش مهار نشود می تواند با ناامن سازی افغانستان بر روی انتخابات آتی افغانستان نیز تاثیر منفی بگذارد.
رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه با تاکید بر اینکه شواهد نشان می دهد که طالبان مصمم به مقابله با داعش است، ابراز کرد:  احتمالا تقابل طالبان و داعش در آینده تشدید شود و آمریکا نیز به این وضعیت راضی است و نقش موثری برای خاتمه منازعه ایفا نخواهد کرد.
وی افزود: داعش به دنبال تجزیه افغانستان است در حالی که گروه های جهادی چه سنی و چه شیعه و حتی طالبان از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده و مخالف تجزیه هستند.به همین دلیل داعش و طالبان دشمن یکدیگرند و با یکدیگر می‌جنگند ، طالبان همواره عملکرد داعش را محکوم کرده است.
پاک آیین در پایان گفت: من بعید می دانم که داعش علیرغم حمایت آمریکا و عربستان، بتواند در افغانستان نیز همانند زمانی که در عراق و سوریه بود قدرتمند شود.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *