جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو قتل یکی از خبرنگاران نظامی روسیه را جنایت خونین اوکراین نامیدند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه قتل سمیون یریومین، خبرنگار روزنامه روسی ایزوستیا را تایید دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم ولادیمیر زلنسکی می داند، مسکو از سازمان های بین المللی مربوطه و ساختارهای حقوق بشری می خواهد که قتل او را قویا محکوم کنند.

Loading

ظریف پیام درستی به آمریکا منتقل کرد

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: «فواد ایزدی» استاد دانشگاه تهران گفت: صحبت های ظریف درباره گزینه های پیش روی ایران صحیح است و این پیام را به طرف مقابل منتقل می کند که اگر از برجام خارج شوید، ایران ممکن است به نقطه قبل از آغاز برجام در حوزه توانمندی هسته ای بازگردد و شاید از ان.پی.تی هم خارج شود.

ایزدی درباره گزینه های پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه گزینه مطلوب آمریکا خروج این کشور از برجام و تداوم حضور ایران در این توافق است، گفت: به این ترتیب، محدودیت هسته ای و نظارت های گسترده و فراتر از پروتکل الحاقی بر روی ایران باقی خواهد ماند.
وی برجام را توافق خوبی برای غرب دانست و گفت: سفر آقای «مکرون» رییس جمهوری فرانسه به آمریکا و علاقه مندی رییس جمهوری فرانسه به حضور ترامپ در برجام این موضوع را نشان می دهد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اکثر کارشناس ها، مقامات سابق و متخصصین امور سیاست خارجی و امنیتی آمریکا بارها نامه نوشتند و از ترامپ درخواست کردند که دربرجام بماند و از آن خارج نشود.
ایزدی با بیان اینکه هیات حاکمه آمریکا منطق دارد و در این باره بی منطق عمل نمی کند، گفت: آمریکا زمانی از برجام خارج خواهد شد که احساس کند با خروج از آن می تواند شرایط و توافق بهتری ایجاد کند.
وی به سخنرانی ها و گفت وگوهای چند روز گذشته وزیر امور خارجه ایران در آمریکا هم اشاره کرد و گفت: این صحبت های آقای ظریف درباره گزینه های پیش روی ایران، کار درستی است و این پیام را به طرف مقابل منتقل می کند که اگر شما از برجام خارج شوید، توافق بهتری در دسترس نخواهد بود و نه تنها ایران ممکن است به نقطه قبل از آغاز برجام در حوزه توانمندی هسته ای برگردد، حتی ممکن است از ان پی تی هم خارج شود.
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ان پی تی جز زحمت برای ما چیزی نداشته است، گفت: این معاهده ای بود که کشورهای امضا کننده تعهد می کردند بمب هسته ای نسازند و در حوزه تکنولوژی صلح آمیز هسته ای به آنها کمک شود.
وی ادامه داد: ما نه تنها هیچ کمکی در حوزه تکنولوژی هسته ای نگرفتیم، بلکه بازرسی ها گسترده تر و فشار سیاسی و امنیتی بر ما بیشتر اعمال شد.
ایزدی به وجود کلاهک هسته ای در سرزمین های اشغالی هم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر آژانس بین المللی انرژِی اتمی  کاری با رژیم صهیونیستی ندارد زیرا معتقد است که آن ها ان پی تی را امضا نکرده اند، در حالی که ما با امضای آن با مشکلاتی مواجه هستیم.
این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه تا 22 اردیبهشت و امضا تعلیق تحریم ها توسط ترامپ چندان فاصله نداریم، گفت: یکی از گزینه های در اختیار دولت ترامپ این است که حرف های آقای ظریف را باور و به حرف اروپایی ها و علاقه مندان برجام در آمریکا گوش می کند و در برجام می ماند.
وی ادامه داد: اما گزینه دوم این است که از توافق برجام خارج می شود که در این صورت دو نوع خروج می توان تصور کرد، خروج نرم و خروج سخت.
ایزدی در تشریح خروج سخت گفت: در این خروج آمریکا در 22 اردیبهشت اعلام می کند که از برجام خارج شده است و مسئولیت آن را می پذیرد و با استفاده از سیستم ماشه که در برجام تعبیه شده، تحریم های سازمان ملل که تعلیق شده را بر می گرداند.
وی به خروج نرم هم اشاره کرد و گفت: اما در خروج نرم ترامپ تعلیق های مربوط به ایران را امضا نمی کند، ولی مسئولیت آن را هم نمی پذیرد و اعلام هم نمی کند که از برجام خارج شده است.
کارشناس مسائل آمریکا افزود: پس از این اقدام، ترامپ با تحریم ها و بازگشت آن بازی می کند، یعنی تعلیق همه تحریم ها را متوقف می کند ولی در اجرای آن تعلل می کند و برای فشار بیشتر و گرفتن امتیاز به اروپا فشار می آورد.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا در نهایت به دنبال گرفتن امتیاز در حوزه هایی همچون مسائل منطقه و موشکی است.
ایزدی با بیان اینکه آمریکا می داند که برجام مورد علاقه اروپا و ایران است، یادآور شد: تقریبا دو سال از اجرای برجام گذشته است و ترامپ می خواهد بچه دوساله را گروگان بگیرد و با تهدید به خروج به دنبال امتیاز گیری است.
وی تاکید کرد: تیم ترامپ معتقد است که ایران تحت فشار راه می آید و تنها راه گرفتن امتیاز از ایران فشار بیشتر است.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *