جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

کارشناس مسائل اروپا: ظرفیت های اروپا دربرجام محدود است

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک کارشناس مسائل اروپا با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام اروپایی، تصریح کرد: اروپا با توجه به ظرفیتش در برخی از زمینه‌ها می‌تواند با در نظر گرفتن مکانیزم‌های مناسبی روابط خود را با تهران حفظ کند ولی به نظر نمی‌رسد که بتواند یک تضمین کلی در این زمینه ارائه دهد.

پیروز ایزدی با تاکید بر اینکه از نظر اروپایی‌ها برجام دستاوردی مهم برای حفظ صلح و امنیت در عرصه منطقه‌ای و جهانی است و آنها معتقد هستند که بر هم خوردن برجام می‌تواند پیامدهای نامطلوب امنیتی برای اروپا به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به دنبال این هستند که به هر شکلی که شده برجام را حفظ کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که ظرفیت‌های اروپا در این زمینه بخصوص مسائل اقتصادی محدود است. شرکت‌های بزرگ اروپایی عمدتا شرکت‌های خصوصی هستند که به دنبال تامین منافع خود و جوابگویی به سهامداران‌شان هستند، در همین چارچوب کشورهای اروپایی نمی‌توانند آنها را مجبور کنند که با ایران فعالیت داشته باشند.

وی افزود : آنها تلاش خواهند کرد که پیوندهای اقتصادی خود را با ایران تا آنجا که امکان دارد حفظ کنند ولی نمی‌توانند در این زمینه هرگونه تضمینی را بدهند.

ایزدی  در مورد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی باید موضوع خروج آمریکا از برجام را در شورای امنیت مطرح کنند چرا که در این فرآیند قطعنامه 2231 این نهاد بین‌المللی نقض شده است، تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد آمریکا از حق وتوی خود استفاده می‌کند و جلوی محکوم شدن خود را خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل اروپا با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها از سیاست‌های یکجانبه آمریکا ناخشنود هستند، تصریح کرد: ولی باید به این نکته توجه داشت که علیرغم این ناخشنودی، اروپایی‌ها از لحاظ امنیتی و اقتصادی وابسته به آمریکا هستند گرچه رهبران اروپا در سال‌های اخیر به این صرافت افتاده‌اند که بنیه نظامی خود را تقویت کنند ولی هنوز تا رسیدن به این هدف ، فاصله دارند.

ایزدی با اعتقاد بر اینکه با توجه به این وابستگی اروپایی‌ها قادر نیستند که پیوندهای خود را با آمریکا قطع کنند و در نهایت شاید مجبور شوند که در برخی از زمینه‌ها تسلیم خواسته آمریکا شوند، در مورد نتیجه مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام نیز گفت: این مذاکرات می‌تواند دستاوردهایی داشته باشد ولی این دستاوردها همه‌جانبه نخواهد بود. اروپایی‌ها می‌توانند در برخی از زمینه‌ها روابط خود را با تهران در صورتی که مکانیزم مناسبی بیندیشند، حفظ کنند ولی اینکه آنها بخواهند به ایران تضمین‌های کلی بدهند موضوعی است که با واقعیت تناسب ندارد.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *