جدیدترین مطالب

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

أحدث المقالات

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

Loading

سیاست قطر در قبال میادین مشترک گازی با ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس ارشد انرژی افزایش برداشت گاز از میدان مشترک با ایران رادر راستای بهره‌برداری حداکثری قطر از منابع هیدروکربوری و اتصال بیشتر به بازارهای بین‌المللی دانست

فریدون برکشلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره سیاست‌های گازی ایران و قطر در سال‌های اخیر و تصمیم دوحه برای افزایش برداشت گاز از میدان گازی مشترک اظهار داشت: سیاست‌های گازی جمهوری اسلامی ایران و قطر در چهار سال گذشته، کم و بیش مانند سال‌های پیش از آن، تابع پارامترهای مشخصی بوده است. اول اینکه هر دو کشور سیاست‌های گازی مستقلی را در پیش گرفته‌اند. علیرغم دیدارها و جلسات متعدد، در عمل هر دو کشور، در عملیات اکتشاف، استخراج و روش‌های بهره‌برداری، مستقل عمل کرده‌اند. دوم اینکه هر دو کشور بر پایه برداشت حداکثری، سیاست‌های خود را تنظیم کرده‌اند. بدیهی است که در چارچوب این سیاست، طرف قطری به لحاظ امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی، قراردادهای امتیازی و مالکیت مشترک با شرکت‌های بین‌المللی، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی گفت: ایران تحت شرایط تحریم و عدم دسترسی لازم به منابع مالی و فن‌آوری، توان رقابت برابر را نداشته است. البته از طرف دیگر، قطر برای صادرات گاز، تولید می‌کند. قراردادهای صادراتی گاز نیز، عموما بیست ساله و بیشتر هستند. در نتیجه، قطری‌ها با شرکت‌های بین المللی، پیوند ساختاری و طولانی برقرار کرده‌اند. تولید گاز با نفت تفاوت دارد. تولید گاز منبعث از یک رابطه طولانی و پایدار است.

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: این نکته را باید یادآوری کرد که در دهه‌های اول آغاز توسعه میادین و فازهای پارس جنوبی، هدف ایران، صادرات گاز از طریق خط لوله به اروپا، ازمسیر ترکیه بود. در همین راستا هم خط لوله انتقال و عرضه گاز به ترکیه احداث و عملیاتی شد. همچنین خط لوله گاز آسیایی برای انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان و هندوستان، مورد مذاکره قرار گرفت. روسیه، همواره از سیاست صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا، نگران بود. مسکو، آمادگی داشت که در انتقال گاز ایران به پاکستان و هند، همکاری کند تا ایران را از نگاه به اروپا، منصرف کند.

وی درباره اهداف ایران از برداشت از میدان مشترک گاز با قطرتصریح کرد: اصول سیاست گازی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک سوم از تولید برای صادرات، یک سوم برای تزریق به میادین فرسوده و قدیمی نفت برای تقویت و فشار افزایی و یک سوم هم برای مصرف داخلی است.

برکشلی با تاکید بر اینکه ایران در بخش نفت، تجارب بین‌المللی گسترده و تاریخی‌تری نسبت به حوزه گاز دارد، اظهار داشت: متاسفانه، ایران با دیپلماسی گازی، بیگانه و ناآشنا بود. فشارهای بین‌المللی، تحریم‌ها و فقدان سرمایه‌گذاری بین‌المللی، ایران را از ایفای نقش فعال در بخش گاز، بازداشت. در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، این باور وجود داشت که ایران، به جای وزارت نفت، باید وزارت گاز داشته باشد. از نظر ارزش حرارتی، حجم گاز ایران فراتر از نفت کشور است. اما به دلیل همان عواملی که بیان شد، ایران از توجه به بازارهای صادراتی، دور نگاه داشته شد. در حال حاضر نیز صنعت گاز ایران با حداقل بهره‌وری اقتصادی کار می‌کند و گاز را به شکل گرانترین انرژی‌ دنیامصرف می‌کنیم.

این کارشناس ارشد انرژی درباره موضع ایران نسبت به افزایش برداشت گاز از سوی قطر از میدان مشترک تصریح کرد: قطر هم مانند دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس، به این جمع‌بندی رسیده که نفت و گاز خاورمیانه، یک فرایند بیست ساله در پیش دارد. از ۲۰۴۵ به بعد، آینده قابل اهمیتی برای گاز و نفت در بازار جهانی وجود نخواهد داشت. از این رو، قطر و دیگر کشورهای منطقه در شرایط بهره‌برداری حداکثری از منابع هیدروکربوری خود هستند. بنابراین لازم است که منابع گازی به بازارهای بین‌المللی متصل شوند.

وی ادامه داد: اتصال منابع گازی به بازارهای جهانی، به ساختار امنیت متقابل مابین تولید کننده و صادر کننده منجر می‌شود و این موضوع، ضریب امنیت کشور مبداء را ارتقاء می‌دهد، چرا که امنیت گاز برای مصرف کننده، در اولویت است.

برکشلی گفت: مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، سیاسی و امنیتی، قطر را تحت چتر حمایت بین المللی، در مسیر تولید حداکثری ترغیب می‌کند. در این میان، ایران در ارتباط با میادین مشترک گاز و همچنین نفت با همسایگان، با نوعی کم توجهی یا شاید سردرگمی مواجه است. این مساله در میادین مشترک با عربستان، کویت یا عراق هم دیده می‌شود. در دریای خزر هم مسایل حل نشده‌ای با همسایگان‌مان وجود دارد.

وی با اشاره به معاهدات بین‌المللی که ناظر بر موضوع میادین مشترک نفت و گاز مابین کشورها، تدوین شده است، تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که ساختار عمده میادین مشترک گازی به نحوی است که تعلل و یا تاخیر در بهره‌برداری یکی از طرفین، منجر به برداشت بیشتر طرف مقابل می‌شود که عموما اثبات آن و یا تعیین حجم تخلف طرف مقابل دشوار است. بنابراین اینکه ایران نمی‌تواند یا تمایلی به برداشت بیشتر از این میدان ندارد، مانع قطر برای برداشت بیشتر نخواهد بود

0 Comments