جدیدترین مطالب

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

أحدث المقالات

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

دلایل تقویت زرادخانه هسته‌ای چین و نگرانی‌های مربوطه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گسترش زرادخانه هسته‌ای چین را باید در چارچوب استراتژی "برتری هسته‌ای" تحلیل کرد که در این قالب، جهان سه قطبی هسته‌ای شکل خواهد گرفت و در این جهان، احتمال رخ دادن جنگ هسته‌ای بیشتر از جهان دو قطبی هسته‌‌‌ای است.

رحمان قهرمان‌پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر نگرانی آمریکا، اروپا و روسیه از افزایش زرادخانه هسته‌ای چین و تاثیر آن بر سیاست بین‌الملل و بازدارندگی هسته‌ای اظهار داشت: اخیرا تقویت زرادخانه چین و تلاش این کشور برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفته، موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای و بمب‌افکن‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای باعث نگرانی آمریکا، اروپا و روسیه شده است. بنا بر ارزیابی آمریکایی‌ها، چین تا ده سال آینده، یعنی در 2034 حدود هزار کلاهک هسته‌ای خواهد داشت و این بدان معناست که توان زرادخانه هسته‌ای این کشور با توان هسته‌ای روسیه و آمریکا برابری خواهد کرد. بنابراین برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم و در تاریخ سیاست بین‌الملل، شاهد ظهور سه ابرقدرت هسته‌ای خواهیم بود.

وی ادامه داد: نظریه‌هایی که تا کنون درباره ثبات هسته‌ای و بازدارندگی هسته‌ای مطرح شده، مبتنی بر حضور دو ابرقدرت هسته‌ای همتا، یعنی آمریکا و روسیه است و نظریه‌های بازی‌ها هم پیش‌بینی می‌کند که با دو بازیگر امکان ثبات استراتژیک هسته‌ای بیشتر است. از این رو، ظهور چین به عنوان سومین قدرت هسته‌ای برتر، چالش‌های جدی برای ثبات استراتژیک هسته‌ای در جهان و رویکردها پیرامون بازدارندگی هسته‌ای، اشاعه هسته‌ای و رقابت‌های هسته‌ای در هند و پاسیفیک و جنوب آسیا خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل تمایل و تمرکز چین بر استراتژی هسته‌ای جدید خود و به عبارتی دلایل تغییر استراتژی هسته‌ای چین، دو دیدگاه را مطرح کرد: اول اینکه چین در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت اقتصادی است و چون در رقابت کلی با آمریکا و تغییر نظم موجود لیبرال است، برای تبدیل شدن به یک قدرت همتا و هم‌ردیف با آمریکا نیازمند داشتن سلاح‌های هسته‌ای بیشتر است، به عبارتی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن آن، رقیب اصلی آمریکا در سیاست جهانی باشد، از این منظر تلاش چین برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود قابل توجیه است.

قهرمان‌پور افزود: دیدگاه دوم معتقد است که تهدیدات آمریکا علیه چین و تلاش برای مهار آن از طریق نزدیکی به استرالیا، کره جنوبی، هند و ژاپن، اصلی‌ترین دلیل تلاش چین برای تغییر استراتژی خود است. در این دیدگاه، رویکرد تهدید محور حاکم است، یعنی تهدید شدن چین در سطح نظام بین‌الملل و منطقه و نیز در هند و پاسیفیک اصلی‌ترین دلیل چین برای گرایش به سمت گسترش زرادخانه هسته‌ای خود است و این رویکرد دوم از نظر نظریه‌های روابط بین‌الملل به عنوان رویکردی سیستمی و نئورئالیستی تفسیر می‌شود.

وی درباره واکنش آمریکا به تصمیم چین برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود اظهار داشت: در این رابطه یک دیدگاه معتقد است که زرادخانه کنونی آمریکا و توان هسته‌ای فعلی‌اش، قدرت هماوردی با چین را دارد و از این رو، نیازی ندارد که زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد و می‌تواند با مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای، روزآمد کردن بمب‌افکن‌ها، افزایش دقت موشک‌های بین‌قاره‌ای و جلوگیری از حملات سایبری چین، برتری هسته‌ای خود را حفظ کند. موافقان این دیدگاه‌ معتقدند تقویت زرادخانه هسته‌ای الزاما باعث منصرف کردن چین از مسیر کنونی خود نیست و بالعکس هدر رفتن منابع اقتصادی آمریکاست. دیدگاه دیگر این است که آمریکا برای مقابله با قدرت روزافزون هسته‌ای چین و برتری هسته‌ای نسبت به روسیه باید زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد. این دیدگاه که مبتنی بر استراتژی “برتری هسته‌ای” است، مدعی است آمریکا در جهان سه قطبی هسته‌ای نخواهد توانست مثل دوران جنگ سرد و سال‌های گذشته، توازن و ثبات هسته‌ای ایجاد کند و احتمال رخ دادن جنگ هسته‌ای در شرایط سه قطبی هسته‌ای بیشتر است. در این شرایط، چاره آمریکا در این است که توان زرادخانه‌های هسته‌ای خود را در حدی افزایش دهد که بتواند به قابلیت بازدارندگی هسته‌ای پیش‌دستانه در برابر چین دست یابد. یعنی زرادخانه هسته‌ای گسترش یافته آمریکا این امکان را به این کشور بدهد که در صورت تصمیم پکن و مسکو به آغاز جنگ هسته‌ای، بلافاصله بتواند جنگ پیش‌دستانه علیه آنها ترتیب دهد.

قهرمان‌پور تصریح کرد: در رویکرد “بازدارندگی هسته‌ای” که تاکنون به کار گرفته شده است، گفته می‌شود که یک کشور باید توان ضربه دوم هسته‌ای را داشته باشد که این به معنای نابودی مطلق متقابل است. اما در رویکرد “برتری هسته‌ای” آمریکا باید به لحاظ عددی و توان هسته‌ای چنان زرادخانه‌ خود را تقویت کند که اساسا چین و روسیه فکر هر نوع حمله عملی به آمریکا را از سر خود دور کنند. این ادامه تئوری جنگ پیش‌دستانه است که بعد از 11 سپتامبر توسط نئوکان‌ها در دولت بوش مطرح شد، البته آن موقع این تئوری در بحث سلاح‌های متعارف بود و الان درباره سلاح‌های هسته‌ای مطرح می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت پیچیده روسیه در برابر وضعیت جدید زرادخانه‌ هسته‌ای چین، تصریح کرد: روسیه از یک طرف تمایل دارد از امتیاز داشتن سلاح هسته‌ای برابر با آمریکا نهایت استفاده را کند و از طرفی نگران است که چین به یک هماورد و رقیب جدید هسته‌ای برای آمریکا و روسیه تبدیل شود. در عین حال امیدوار است که افزایش توان هسته‌ای چین به کاهش نفوذ آمریکا در سیاست بین‌الملل منجر شود، از این رو در این مورد یک ابهام در سیاست و نگاه روسیه به موضوع گسترش زرادخانه هسته‌ای چین وجود دارد؛ از یک سو از اینکه قدرت‌یابی چین به تضعیف قدرت آمریکا منجر شود، استقبال می‌کند، اما از سوی دیگر یک نگرانی جدی درباره عقب افتادن خودش در رقابت با چین و آمریکا هم دارد، بنابراین به نظر می‌آید، تلاش دارد با تعریف حوزه نفوذ گسترده در اوراسیا برای خودش، این ضعف و عقب‌افتادگی را جبران کند.

قهرمان‌پور درباره تاثیر این مساله بر اروپا با بیان این که گسترش زرادخانه چین موضوعی نگران‌کننده برای اروپاست، تصریح کرد: اروپا به صورت جدی نگران این مساله است؛ از یک طرف نگران تهدیدات نظامی متعارف و نامتعارف روسیه برای معماری امنیتی اروپا مخصوصا در شرق اروپا، دریای سیاه و بالتیک است و از طرف دیگر نگران است که افزایش قدرت هسته‌ای چین باعث شود اروپا از نظر امنیتی به آمریکا و ناتو وابسته شده و مجبور شود به سمت تقویت چتر هسته‌ای آمریکا از طریق اروپا حرکت کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش قدرت هسته‌ای چین، بحث‌های داخلی در اتحادیه اروپا درباره نحوه استفاده از قدرت بازدارندگی هسته‌ای فرانسه و بریتانیا را تشدید کرده است. طبیعی است که این وضعیت به نفع افزایش نفوذ فرانسه در اروپا و کاهش نفوذ آلمان در اتحادیه اروپاست. از طرفی می‌تواند به تقویت موقعیت بریتانیا در نظام امنیتی اروپا منجر شود که این وضعیت هم به ضرر فرانسه و آلمان است. بنابراین گسترش زرادخانه هسته‌ای چین موجب تشدید اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا خواهد شد.

0 Comments