جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

تجربه برجام و بدبینی کره شمالی به آمریکا

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی با بیان اینکه «خروج یک طرفه آمریکا از برجام» نشان از عدم تعهد این کشور به معاهدات بین المللی است، گفت: این تجربه باعث بدبینی مقامات مذاکره کننده کره شمالی به سرانجام مذاکره با واشنگتن شده است.

حسن طاهریان در این باره گفت: مقامات کره شمالی می دانند «آمریکا در بحث برجام به یک قرارداد جهانی و بین المللی پشت پا زد» و همین موضوع باعث نگرانی و تردید آنها شده است.
مذاکرات آمریکا و کره شمالی سه شنبه 22 خرداد با حضور ‘دونالد ترامپ’ و ‘کیم جونگ اون’ در سنگاپور برگزار شد رهبران دو کشور در پایان مذاکرات 4 ساعته، توافقنامه ای چهار ماده ای امضا کردند که براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی افزود: رهبر کره شمالی باید با عبرت از تجربه ایران در توافق هسته ای با آمریکا، به واقعیت ها پی ببرد زیرا «تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی آمریکا این توافق را قبول داشته باشد».
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی، طرح درخواست های جدید ترامپ از کره شمالی و احتمال «عدم همراهی کنگره آمریکا با مذاکرات کره شمالی» و این کشور را از جمله چالش های پیش روی مقامات کره شمالی در مذاکره با آمریکا عنوان کرد.
وی گفت: خواست کره شمالی مبنی بر «خلع سلاح هسته ای شبه جزیره به صورت مرحله ای» بیانگر «بی اعتمادی پیونگ یانگ به آمریکا» است.
سفیر جمهوری اسلامی در کره شمالی یادآور شد: اتخاذ این سیاست توسط کره شمالی به معنای درخواست تضمین از آمریکا است چون بدون شک کره شمالی در مذاکرات پیش رو، علاوه بر «تجربه مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا»، «تجربه های لیبی و عراق» را نیز مد نظر قرار دارد.
طاهریان در بخش دیگری از سخنانش به دلایل شکل گیری مذاکرات آمریکا و کره شمالی پرداخت و گفت: مهمترین علت این مذاکرات، اصرار رئیس جمهوری آمریکا بر معرفی مدل جدیدی از مذاکرات است چون ترامپ با انتقاد از اوباما، مدل مذاکرات او را قبول نداشت و به دنبال آن است پس از خروج یکطرفه از برجام، «یک مدل جدیدی از مذاکرات را به عنوان الگوی مذاکرات در جهان معرفی کند».
وی «افزایش برد موشکی کره شمالی» و «تهدید خاک اصلی آمریکا» را از دیگر دلایل شکل گیری این مذاکرات عنوان کرد و گفت: ترامپ با این مذاکره فقط به دنبال «تامین امنیت آمریکا» است وگرنه تهدید کشورهای متحد آمریکا از جمله کره جنوبی و ژاپن توسط کره شمالی، اصلا برای وی مهم نیست.
سفیر ایران در کره جنوبی به برخی از دلایل منطقه ای انجام این مذاکرات هم اشاره کرد و گفت: «تغییر دولت کره جنوبی» و تصمیم رییس جمهوری جدید این کشور برای برقراری صلح و تلاش کشورهایی مانند ژاپن، چین و حتی روسیه در برقراری صلح شبه جزیره از جمله دلایل منطقه ای این مذاکرات است.
طاهریان تاکید کرد «همراهی چین به عنوان حامی همیشه کره شمالی با تحریم های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ» از دیگر دلایل منطقه ای شکلگیری مذاکرات آمریکا و کره شمالی است جمهوری خلق چین بزرگترین شریک تجاری پیونگ یانگ است و حدود 80 درصد مراودات کره شمالی هم با پکن است.
وی افزود: در این بین چین نقش بازیگر اصلی در مذاکرات کره شمالی و آمریکا را دارد که اگر همراهی خود با آمریکا را قطع کند مذاکرات شکست خواهد خورد.
کارشناسان معتقدند که ترامپ به سبب مشکلات زیادی که در عرصه های داخلی و خارجی از جمله ارتباط کارزار انتخاباتی اش با روسیه، رسوایی جنسی و عدم محبوبیت، اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خروج از پیمان های بین المللی بویژه توافق هسته ای با ایران، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک روبرو است سعی کرده است از این ملاقات به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای خود استفاده کند.
اما این سوال مطرح است که چگونه می توان به کسی که به زیرپا گذاشتن توافق های بزرگ جهانی شهره شده است، برای حفظ توافق های جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدار 22 خرداد ترامپ با کیم، به یک توافق منجر شود، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید بار دیگر زیر توافق نزند و بار دیگر مایه شرمساری مردم کشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *