جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading
نخست وزیر پیشین فرانسه:

ما در جامعه ملل به ایران نیاز داریم

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: ژان پیر رافاران، نخست وزیر پیشین فرانسه اظهار داشت، ما فکر می‌کنیم باید توافق برجام را نجات داد، زیرا امروز بسیار مهم است که ایران را در دور میز ملت های جهان جای بدهیم. چرا که ما در جامعه بین المللی به ایران نیاز داریم تا این کشور در جامعه جهانی مشارکت نموده و در عین حال تعهد به هسته ای زدائی نماید.

آنچه در ادامه می‌خوانید، متن کامل گفتگوی ژان پیر رافاران، نخست وزیر پیشین فرانسه در خصوص تلاش قدرت های جهانی برای حفظ برجام با بخش فرانسه زبان شبکه خبر آر تی روسیه (RT) است.

پرسش: فرانسه قول داده است به تعهدات خود نسبت به برجام وفادار بماند و با آلمان و انگلیس و روسیه و چین برای اجرای آن همکاری می کند، ولی با توجه به اینکه آمریکا منابع شرکت های اروپایی در ایران را محدود می نماید، تهران از برجام نفع کمی می برد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، بدون حضور آمریکا، برجام شانس کمی برای ادامه حیات دارد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

پاسخ: ما فکر می کنیم که باید این توافق را نجات داد، زیرا امروز بسیار مهم است که ایران را در دور میز ملت های جهان جای بدهیم. چرا که ما در جامعه بین المللی به ایران نیاز داریم تا این کشور در جامعه جهانی مشارکت نموده و در عین حال تعهد به هسته ای زدائی نماید. این جهت گیری فرانسه است و از آنجایی که ترامپ به شکلی یکجانبه که برای ما نیز کاملا ناگوار می باشد، در این مسیر وارد شده است، ما می خواهیم برای توافقی کار نمائیم که توسط تمام ملت های بزرگ خصوصا روسیه و چین و آلمان که همه متعهد به این موضع مشترک می باشند، حمایت شود.

پرسش: در اوایل ماه ژوئن، ایران برنامه هایی را برای از سرگیری غنی سازی اورانیوم اعلام نمود. آیا این موضع ایران در تضاد با تعهدات این کشور در چهارچوب توافق هسته ای سال 2015 نمی باشد؟ این قطعا یک قدم به سوی بحران های آینده است. آیا تهران در حال بلوف زدن است تا اروپا را وادار به موضع گیری قاطعانه تر نماید و بتواند از منافع حاصله از تلاش اروپا برای جبران خروج امریکا از برجام بهره مند گردد؟

پاسخ: کاملا قابل درک است که ایران از زیر سئوال رفتن یکجانبه توافقی که همه با هم امضاء نمودیم، شوکه شده باشد. واضح است که این موضع امریکا در ایران یک شوک ایجاد نموده است و می توان آنرا درک نمود. ولی با این حال قدم برداشتن در مسیر عکس، حرکت در جاده سلاح هسته ای است یعنی افقی که ما سعی نمودیم آن را دور کنیم  …. می دانید که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از نتیجه مذاکرات خود در خصوص این موضوع در سن پترزبورگ با ولادیمیر پوتین راضی بود و ما معتقد هستیم که فرانسه، روسیه، چین و آلمان یعنی به عبارت دیگر این کمان اروپائی و آسیایی بتواند به خردمندی فراخوان داده و بتواند به مواضعی بازگرددکه برای امنیت منطقه و جهان مساعد است.

پرسش: در نتیجه شما متصور هستید که ایران غنی سازی اورانیوم را از سر نمی گیرد؟

پاسخ: ما فکر می کنیم اگر اقدامات دیپلماتیک ما به اندازه کافی قوی باشد، همچنانکه ما به دنبال آن هستیم، ایران بر سر مواضع معقول باقی بماند. ما امروز در وضعیتی نیستیم که در قبال ایران انتقادی داشته باشیم، چرا که در شرایط کنونی این آمریکا بود که موجب عدم تعادل توافق هسته ای شد، و امروز باید تمام شرکای این توافق، به اندازه کافی با قدرت، نظر خود را بیان کنند تا توافق مجددا متعادل گردد و به ایران امکان بدهد که به سوی یک زورآزمائی جدید و یک مسیر منزوی نرود، بلکه وارد جاده مشترک بشود که همان مسیر صلح است.

پرسش: فراتر از تعهدات شفاهی در قبال برجام، فرانسه و اروپا به طور ملموس چه چیزی را می تواند به ایران عرضه نماید تا این کشور در برجام باقی بماند؟

پاسخ: آنچه حائز اهمیت است این که امروز ما ایران را به عنوان یک شریک تمام عیار جامعه بین المللی به رسمیت بشناسیم. در همین راستا ما ملاقات های متعددی داشتیم  از جمله در زمان سفر رئیس جمهور ایران به پاریس، که طی آنها برخی توافقات انجام شد و ما حالا باید با یکدیگر این پویایی را با پویایی کلی اروپا احیاء نماییم، ولی در هر صورت همه این امور به مواضع غیرقابل قبول امریکا متصل است، خصوصا در قبال آنچه ما اسم آن را «فرامرزی بودن» می نامیم. با این حال، ما می خواهیم به ایران پیام بدهیم که برای ما جایگاه ایران دور میز ملت های بیم المللی می باشد و امروز ایران این جایگاه را پذیرفته است و به مذاکرات بازگشت تا یک گفتگو را با افق صلح آغاز نماید و نه اینکه در وضعیت بحران و فشار باشد که به سوی افق جنگ هدایت می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *