جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading
وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه:

اروپا و آمریکا درباره ایران اختلاف نظر دارند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ | دیدگاه, گفتگو

ژان ایو لودریان اظهار داشت، واشنگتن تصور می‌کند این فشارها می‌تواند زمینه های تغییر عملکرد نظام ایران را فراهم آورده و یا حتی موجب تغییر خود نظام شود، ولی ما به این موضوع اعتقادی نداریم. در واقع، آمریکایی ها به دنبال فشار و رویارویی هستند، ولی ما به دنبال فشار و مذاکره می باشیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید، متن کامل گفتگوی ژان ایو لودریان، وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه در خصوص مواضع آمریکا و اروپا در قبال ایران با نشریه فرانسوی زبان اکسپرس است.

پرسش: آیا واقعاً تصور می کنید امکان انعقاد توافق جدیدی با ایران برای جایگزین کردن توافق سال ۲۰۱۵ وجود دارد؟

پاسخ: اگرچه ایالات متحده از آن خارج شده است، اما توافق سال ۲۰۱۵ هنوز وجود دارد؛ چرا که این توافق منحصر به کشورهایی نمی باشد که این توافق را امضا نموده اند. ما سعی داریم راهکارهایی پیدا کنیم که به ایران امکان دهد تا در قبال عمل کردن به تعهدات خویش در زمینه هسته ای، بتواند دستیابی به ثمره منابع انرژی خود را ادامه دهد. ولی فراتر از آن، ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که امکان پذیر نیست که ما به موضوع موشک‌های توسعه یافته توسط تهران و تهدیداتی که نسبت به تعادل در منطقه خاورمیانه وجود دارد، نپردازیم. در خصوص این دو نکته، ما همان دغدغه خاطرها و نگرانی های امریکا را داریم. من وقتی به تهران سفر کردم، این نکته را مجددا اعلام کردم و آقای رئیس جمهور ماکرون نیز که با آقای روحانی به طور مرتب تماس دارد، این مساله را به ایشان گفته است.

پرسش: چرا آمریکایی ها دائماً موانع پیش روی این مذاکرات را افزایش می‌دهند؟

پاسخ: ما در خصوص نحوه عمل با ایالات متحده اختلاف نظر داریم. تصمیمات اتخاذ شده توسط واشنگتن، از جمله مجازات‌های فرا سرزمینی، خطر آن را ایجاد می‌کند که عوامل تندرو در نظام ایران تقویت شوند. در حالیکه واشنگتن تصور می‌کند این فشارها می‌تواند زمینه‌های تغییر عملکرد نظام ایران را فراهم آورده و یا حتی موجب تغییر خود نظام شود، ولی ما به این موضوع اعتقادی نداریم. در واقع، آمریکایی ها به دنبال فشار و رویارویی هستند، ولی ما به دنبال فشار و مذاکره می باشیم.

پرسش: آیا ترامپ به فکر سرنگونی نظام (ایران) است؟

پاسخ: او هیچ کاری برای برطرف کردن چنین احساسی انجام نمی دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *