جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

نگرانی بروکسل از پس لرزه های برگزیت در شرق اروپا

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: اتحادیه اروپایی به دنبال آن است تا سخت‌گیری‌هایی را علیه بریتانیا داشته باشد و دلیلش این است که اگر بروکسل در پرونده برگزیت کوتاه بیاید بدون تردید در آینده نزدیک باید با خواسته‌ کشورهای دیگر اروپا مبنی بر خروج از جمع کشورهای قاره سبز دست و پنجه نرم کند.

عبدرالرضا فرجی‌راد» سفیر اسبق ایران در نروژ در تشریح آخرین وضعیت پرونده خروج بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپایی اظهار داشت: در وضعیت کنونی در نشستی که روز یکشنبه برگزار شد، توافقی در مورد کلیات خروج بریتانیا از جمع کشورهایی اروپایی به ثمر رسیده است اما اشکالاتی در آن وجود دارد و باید در مورد جزئیات این پرونده بحث شود. مسائلی مانند وضعیت پرداخت بدهی‌های بریتانیا و مدل ادامه همکاری‌ها از جمله موضوعاتی است که باید مجدداً مورد بحث قرار بگیرد؛ چراکه پیشنهادهای متفاوتی در این راستا ارائه شده است. در این راستا اتحادیه اروپایی به دنبال آن است تا سخت‌گیری‌هایی را علیه بریتانیا داشته باشد و دلیلش این است که اگر بروکسل در پرونده برگزیت کوتاه بیاید بدون تردید در آینده نزدیک باید با خواسته‌ کشورهای دیگر اروپا مبنی بر خروج از جمع کشورهای قاره سبز دست و پنجه نرم کند.

وی ادامه داد: وضعیت در اروپا (خصوصاً کشورهای اروپای شرقی) به صورتی است که برخی از کشورها همانند بریتانیا، خواستار خروج از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپایی هستند و این بدان معناست که شکاف اختلاف در قاره کهن در حال تعمیق است. بنابراین بسیار عادی و منطقی است که اتحادیه اروپا در مورد پرونده برگزیت و خروج لندن، سخت‌گیری‌هایی را داشته باشد. مساله دیگری که جدیداً مطرح شده بود، مساله اختلاف اسپانیا و بریتانیا بر سر مالکیت «جبل‌الطارق» بود. بسیاری معتقدند که نخست‌وزیر اسپانیا قصد دارد از این موضوع برای مصرف داخلی و افزایش وجهه سیاسی خود استفاده کند اما به هر ترتیب مادرید اعلام کرده بود که اگر خواسته‌هایش تامین نشود بدون تردید اقدام به سنگ‌اندازی در پرونده برگزیت خواهد کرد؛ این در حالی است که شهروندان جبل الطاق خواهان آن هستند تا زیر نظر بریتانیا بمانند.

این استاد ژئوپلییتک دانشگاه با اشاره به دشوار بودن راه لندن برای خروج از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی، گفت: مجموع مشکلاتی که بدان اشاره شد باعث شده تا لندن به راحتی نتواند از جمع کشورهای اروپایی خارج شود. در این بین بریتانیا به دنبال آن است تا مکانیزمی فراهم شود و بتواند پس از برگزیت تابع برخی از قوانین اتحادیه اروپایی باشد. به عنوان مثال لندن به دنبال این است تا قوانین مهاجرتی را به نفع خود تغییر دهد و تابع آن نباشد. باید توجه داشت که بریتانیا برای بسیاری از مهاجران جذابیت خاصی دارد و بیشتر آنها از اروپای شرقی به این کشور مهاجرت می‌کردند و در مشاغل ساختمانی و کشاورزی مشغول به کار می‌شدند. از این جهت لندن به دنبال آن است تا قوانین را به نفع خود تغییر دهد.

وی افزود: یکی از دلایل سخت‌گیری اتحادیه اروپا و اینکه دیده می‌شود هجمه‌هایی از سوی بروکسل به این کشور وارد می‌شود، بدان دلیل است که بروکسل در حال دست و پنجه نرم کردن با کشوری مانند لهستان است که خواهان جدا شدن از اتحادیه بوده و این بدان معناست که در آینده نزدیک باید شاهد خیزش چالش جدید از شرق اروپا علیه بروکسل باشیم. کشورهای اروپای شرقی معتقدند که سایر کشورهای اروپایی نمی‌توانند از آنها در برابر تهدید روسیه دفاع کنند و از سوی دیگر، چین تا حد زیادی به این مناطق نزدیک شده و در حال توسعه روابط اقتصادی خود با آنها است که می‌تواند نیاز اروپای شرقی به کشورهای حاضر در غرب اروپا را کم کند. این بدان معناست که فاصله میان کشورهای اروپایی در حال تعمیق و پیشرفت است.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نخست‌وزیر بریتانیا استیضاح خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر فشارهایی از سوی محافظه‌کاران بر «ترزا مِی» وارد شد و حتی عده‌ای در داخل و خاریج از لندن معتقدند بودن که وی از قدرت کنار گذاشته خواهد شد، اما چنین اتفاقی رخ نداد. واقعیت این است که خانم نخست‌وزیر با اجرای یک مانور حساب شده سیاسی توانست به یک‌باره موج رسانه‌ای مشخصی را به نفع خود را بیاندازد که نهایتاً مشخص شد که او موفق به تصویب کلیات برگزیت با طرف اروپایی شده است. بنابراین نمی‌توان تصور کرد که ترزا می در هفته‌های آینده با مشکل خاصی روبه‌رو شود؛ اما به هر حال چالش همچنان وجود دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *