جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

راهبرد آمریکا در اوکراین: تداوم جنگ و تضعیف روسیه و اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه با وقوع جنگ اوکراین و پیامدهای آن، اروپا در حوزه راهبردی کاملا تضعیف شده است، گفت: با توجه به شرایط فعلی و نقش و منفعت آمریکا در تداوم جنگ، ارسال کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین و جنگ ادامه پیدا خواهد کرد و کشورهای اروپایی تغییری اساسی در راهبردهایشان نخواهند داشت؛ مگراینکه فشار افکارعمومی، قدرت ضدجنگ، تشدید شرایط اقتصادی فعلی و تورم حاکم شده و مهاجرت‌های گسترده، بتواند اقدامات کشورهای اروپایی را محدود کند.

کاظم شریف کاظمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اختصاص کمک یک میلیارد یورویی جدید اروپا به اوکراین برای خرید موشک و همچنین بزرگترین بسته حمایت نظامی آلمان از اوکراین، تصریح کرد: آثار و پیامدهای جنگ اخیر در اوکراین برای آمریکا و اتحادیه اروپا کاملا متفاوت بوده است، به نحوی که آمریکا از این جنگ، نه تنها دچار آسیب چندانی نشد بلکه منافعی را برای این کشور نیز به همراه داشته است.

وی افزود: اکنون مدیریت اختلافات در شرایط جنگ اوکراین و عدم بروز بیشتر آنها، اروپا را از ادامه اعتراضات به صورت جدی تر بازداشته است. اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا نیز مشهود است اما بحران آنچنان بزرگ و جدی و آینده ژئوپلیتیک جهانی آنچنان مبهم است که موجب شده، این اختلافات و گسلها به صورت غیرفعال درآیند.

این کارشناس مسائل اروپا یادآورشد: قرار است اتحادیه اروپا در سال جاری به کی یف ۱۸میلیارد یورو وام اختصاص دهد تا کمکی به پرکردن خلاء بودجه ای حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلاری در ماه، شده باشد. ضمن اینکه کمکهای مالی آمریکا، وامهای صندوق بین المللی پول و کمک‌های دوجانبه هم به جبران بخش‌های دیگر این کسری بودجه اوکراین کمک خواهد کرد. اوکراین اعلام کرده سال ۲۰۲۴ نیز به ۱۸ میلیارد یوروی دیگر نیاز دارد و با توجه به اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد بودجه خود را در ماه ژوئن بررسی کند، باید دید اروپا چگونه خواهد توانست این کسری بودجه اوکراین را جبران کند.

شریف کاظمی با اشاره به تداوم کمک‌های نظامی و مالی اتحادیه اروپا با وجود مشکلات متعدد کشورهای عضو، ادامه داد: اوکراین از ابتدای فروپاشی شوروی برای اروپا مهم بوده و ازاین رو همواره تلاش داشته تا این کشور مهم را هرچه بیشتر از روسیه دورساخته و به هنجارهای اروپایی نزدیک کند و فشار فزاینده و چند وجهی بر روسیه وارد کند و محدودکردن آن نیز در این چهارچوب قابل ارزیابی است.

وی با یادآوری اینکه برخی نظریه پردازان غربی معتقدند روسیه بدون اوکراین به هیچ وجه نمی تواند نفوذ و نقش آفرینی جهانی داشته باشد و تنها قدرت محدود منطقه ای خواهد بود، خاطرنشان کرد: اروپا تمام تلاش خود را می کند تا اوکراین در این جنگ شکست نخورده و در کنترل روسیه قرار نگیرد. برخی تحلیلگران اروپایی عنوان کردند با وقوع جنگ اوکراین روسیه برای همیشه اوکراین را از دست داد و اگر با هر ترتیبی این جنگ به صلح و آتش بس منجر شود، اروپا و غرب این برگ برنده را دارند که برای سالها جدایی و سردی در روابط اوکراین و روسیه حاکم شود چراکه روایت سازی هایی که از جنگ از سوی رسانه های غرب ایجاد شده و آثار اقتصادی، تاریخی و مردمی که از جنگ به بار نشسته است به نظر می رسد سالها در حافظه تاریخی اکثریت مردم اوکراین باقی خواهد بود.

این کارشناس مسائل اروپا، با بیان اینکه با وقوع جنگ اوکراین و پیامدهای آن، اروپا در حوزه راهبردی کاملا تضعیف شده است، اضافه کرد: تا زمانی که افکارعمومی در اتحادیه اروپا قدرت لازم را برای فشار بردولتها برای تغییر رویکرد به دست نیاورند، با توجه به شرایط فعلی و نقش و منفعت آمریکا در تداوم جنگ، ارسال کمکهای مالی و نظامی به اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد و کشورهای اروپایی تغییری اساسی در راهبردهایشان نخواهند داشت.

وی یادآورشد: مگر اینکه فشارافکارعمومی، قدرت ضدجنگ، ضد شرایط اقتصادی فعلی و تورم حاکم شده و مهاجرتهای گسترده، بتواند اقدامات کشورهای اروپایی را محدود کند. با دقت در سیاستهای ملی کشورهای اتحادیه اروپا مشخص است که برخی کشورها که دچار مشکلات اقتصادی بیشتر، اعتراضات مردمی بیشتر بوده و به طور کلی در روابط با روسیه ملاحظات جدیترو متفاوتی دارند، اگر چه در سطح اتحادیه به این رویه اعتراض جدی ندارند اما در سطح ملی همراهی کمتری با اقدامات ضدروسی اتحادیه نشان می دهند.

شریف کاظمی گفت: درشرایط فعلی، همچنان منافع آمریکا در تداوم جنگ است. اصولا جو روانی و سیاسی به ویژه در چند ماه اول شروع جنگ چنان شدید بوده که هیچ کشور، رسانه و فعال سیاسی جرات نداشته باشد در مورد مذاکره و آتش بس اعلام نظر کند زیرا در این صورت محکوم به حمایت از روسیه و از نظر آنها سیاست تجاوزگرانه روسیه می شد و این وضعیت در اعلام مواضع منعطف تر مقامات مجارستان و گاهی فرانسه که ضرورت توجه به آتش بس را مورد توجه قرار دادند قابل مشاهده است.

وی اظهارداشت: تداوم کمکهای مالی و نظامی اروپا و در سایه تهدید گسترش جنگ می تواند جنبشهای ضدجنگ و ضدمهاجرتی را تقویت کرده و اروپا را در وضعیت دشواری قراردهد. از سوی دیگر موضوع جنگ اوکراین در افکارعمومی اروپا تبدیل به موضوعی ناخوشایند و فرسایشی شده و این وضعیت درحال تشدید است. اعتراضات به اصل موضوع ورود اروپا به جنگ و به ویژه آثار آن از بعد مهاجرتی و اقتصادی نمایان شده است. شواهد نشان می دهد افکارعمومی اروپا در این زمینه مدیریت می شود و تشخیص کنترل و هدایت آن آشکار است. به عبارت دیگر جنگ روایت سازی چند لایه از جنگ، در کنارجنگ اصلی در میدان دارای اهمیت است و برتاب آوری طرفین درگیر جنگ اثرمستقیم دارد.

شریف کاظمی تاکید کرد: در صورت ادامه شرایط موجود، کشورهای اروپایی با محوریت آمریکا، همچنان به فشارها به روسیه ادامه خواهند داد. گرچه اوکراین به نوعی تبدیل به سرزمین سوخته شده، اما آنها تلاش می کنند این کشور را در چارچوب نفوذ اروپا و غرب قراردهند. با تداوم این جنگ و گسترده شدن پیامدهای آن، اوکراین برای دهه ها تابع سیاستهای غرب خواهد بود و از روسیه بیش از پیش فاصله خواهد گرفت.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا، با تداوم حمایتهای نظامی از اوکراین، این جنگ در آینده نزدیکی به پایان نخواهد رسید؛ مگراینکه متغیرهای اساسی و بنیادین جدیدی مانند نقش جدی چین در میانجی گری، افزایش تورم در اتحادیه اروپا و گسترش اعتراضات ضدجنگ و مهاجرتی بتوانند در ایجاد شرایط شروع مذاکره اوکراین و روسیه ایفای نقش کنند. در غیر این صورت، خواسته آمریکا همچنان تداوم جنگ و تضعیف روسیه و اروپا است. مقامات کشورهای اروپایی نیز همچنان به تداوم کمکهای نظامی به اوکراین مصمم هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *