جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

Loading

شلیک به بالون چینی؛ قطعه‌ای کوچک از پازل امنیتی آمریکا برای چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه به نظر می‌رسد با سقوط بالون چینی، این کشور رقابت با آمریکا را به عرصه اطلاعاتی و امنیتی گسترش داده و این مسئله باعث ایجاد نگرانی‌‌هایی نسبت به تشدید فعالیت‌‌های تجسسی چین در آمریکا و گسترش رقابت با این کشور از حوزه اقتصادی به حوزه اطلاعاتی و جاسوسی شده است، گفت: تنش‌‌های فعلی و بحران آفرینی‌ها میان آمریکا و چین، دستکم برای یک دوره 25 ساله در آینده ادامه خواهد داشت و جهان به سمت رویارویی نظامی خطرناکی حرکت می‌کند.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پایان یافتن عملیات بازیابی بقایای بالون چینی توسط ارتش آمریکا و اعلام اینکه فرضیه جاسوسی بودن این بالون تقویت شده است، تصریح کرد: فشار‌های آمریکا برای کنترل چین و تضعیف روسیه که از سال‌ها پیش آغاز شده بود، متاسفانه با اشتباه روسیه در رابطه با اوکراین وارد مرحله‌ای شد که اکنون توان روسیه را رو به تحلیل برده و غرب با تحریم‌ها این کشور را منزوی کرده است. آمریکا تلاش می‌کند این سیاست را آرام آرام در قبال چین نیز اجرا کند.

وی به هشدار‌های مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه بالون چینی از فراز سه سایت هسته‌ای عبور کرده و قابلیت‌های ویژ‌ه‌ای داشته است اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد چین رقابت با آمریکا را به عرصه اطلاعاتی و امنیتی گسترش داده و این مسئله باعث ایجاد نگرانی‌هایی نسبت به تشدید فعالیت‌های تجسسی چین در آمریکا و گسترش رقابت با این کشور از حوزه اقتصادی به حوزه اطلاعاتی و جاسوسی شده است. قطعا، در مقابل، آمریکا نیز تحرکات خود را علیه چین در این حوزه‌‌ها تشدید خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: احتمال پیشی گرفتن تولید ناخالص ملی چین، برای واشنگتن تهدیدی است و این مسئله با به خطر انداختن موقعیت دلار، پیامد‌های جدی و متعددی برای آمریکا دارد. به همین دلیل آمریکا به دنبال این است که در حوزه‌‌های متعدد برای چین مشکل‌آفرینی کند.

این استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه چین به لحاظ تمامیت ارضی و برخورد‌های امنیتی که از سوی اروپا و آمریکا می‌شود و همچنین پرداختن به مسائل داخلی و حقوق بشری‌اش، در موقعیت سختی است، گفت: آمریکا برای اینکه اجازه ندهد چین به موقعیت بهتری دست یابد، هر اقدامی را که در توانش باشد، پیش خواهد برد، همانطور که شاهد بودیم شش نهاد چینی مرتبط با برنامه‌‌های هوافضای پکن را تحریم کرد و لغو سفر بلینکن به چین نیز نشان داد آمریکا از تحمیل هیچ نوع هزینه‌ای بر چین دست برنخواهد داشت.

دهقان ادامه داد: تنش دیپلماتیک میان پکن و کاخ سفید، با پرواز بالون‌های آمریکا در ارتفاع بالا در مناطقی از سین‌کیانگ و تبت که برای چین حساسیت‌های ویژ‌ه‌ای دارند، بالا گرفت؛ تا جایی که وزیر دفاع چین تماس لوید آستین، همتای آمریکایی خود را بی‌پاسخ گذاشت. البته دموکرات‌ها در این موارد تلاش می‌کنند با ظاهرسازی، ژست گفتگو بگیرند و مقامات چینی را متهم کنند که کانال‌های ارتباطی نظامی خود را با هر اتفاقی می‌بندند تا از این طریق نیز دست بالاتری در افکار عمومی داشته باشند.

وی با بیان اینکه براساس اخبار اعلام شده، چین از سال‌ها پیش از این بالون‌ها استفاده می‌کرده و اعلام اینکه پرواز بر فراز آمریکا، اشتباهی انجام شده است، قابل قبول نیست و بالون‌ها این قابلیت را دارند که در نقطه‌ای ثابت بمانند و تصاویر آن را مخابره کنند، اضافه کرد: آمریکا این امکان را دارد که چین را وارد موضعی کند که تنش ایجاد شود؛ همانطور که اکنون با اینکه کاملا از اوکراین دور است، اما توانسته در صحنه جنگ حضور جدی داشته باشد و به هزینه اروپا، منافع خود را تامین کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه رقابت می‌کنیم، اما به دنبال درگیری نیستیم، تاکید کرد: تنش‌ها میان چین و آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت؛ تا جایی که آمریکا ترجیح می‌دهد به جای جنگ رودررو که هزینه‌‌های متعددی برایش دارد، جنگ را به شکل نیابتی در حوزه‌‌های مختلف پیش ببرد. در این چارچوب، رفتار کره شمالی، برخاسته از راهبرد‌های چین است و تهدید می‌کند که اگر روزی مسئله‌ای پیش آید، ممکن است تبدیل به جنگ هسته‌ای شود که هزینه آن بر عهده پکن نباشد.

دهقان به تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن بعد از انهدام بالون چین بر فراز آسمان آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه اگر این بالون تجهیزات و اهداف جاسوسی هم نداشته باشد، آمریکا این امکان را دارد که با داستان‌های ساختگی، به آن بپردازد و همچنان اقدامات متقابل دیگری را در دستور کار قرار دهد و هزینه‌‌هایی به چین تحمیل کند، گفت: این شرایط، می‌تواند کاملا افکار عمومی آمریکا را برانگیزد و در اعمال فشارها، آن‌‌ها را با خود همراه کند.

وی توضیح داد: دولت بایدن به دنبال این است که سرمایه‌گذاری برخی شرکت‌های چینی در حوزه فناوری را ممنوع کند و سرمایه‌گذاری میلیارد‌ها دلار از سرمایه گذاران آمریکا در بخش‌های حساس چین را هم از بین ببرد. در شرایط فعلی، آمریکا می‌تواند به طور کامل نظر مثبت افکار عمومی را برای اجرای این سیاست‌ها جلب کند.

به گفته این استاد دانشگاه، آمریکا به هر شکلی نخواهد گذاشت چین در حوزه اقتصادی به برتری دست یابد، حتی اگر لازم باشد به جنگ منجر شود. آمریکا نمی‌خواهد موقعیت دلار تضعیف و از پشتوانه پولی کشور‌ها خارج شود. اگر این موقعیت تضعیف شود، اروپا نیز دیگر نمی‌تواند با آمریکا همراهی کند. بنابراین این اقداماتی که آمریکا پیش می‌برد، تکه‌‌های کوچک از عملیات بزرگی است که برای ممانعت از قدرت اول شدن چین انجام می‌شود. اگر این تکه‌‌های کوچک نتوانند مانع رشد چین شوند، آمریکا دست به اقدام جدی‌تری خواهد زد.

دهقان با یادآوری اینکه توقف یکباره رشد چین بحران‌های متعدد سیاسی و اقتصادی برای این کشور ایجاد می‌کند، تاکید کرد: تنش‌های فعلی و بحران آفرینی‌ها میان آمریکا و چین، دستکم برای یک دوره 25 ساله در آینده ادامه خواهد داشت و جهان به سمت رویارویی نظامی خطرناک حرکت می‌کند. دراین دوره، واشنگتن از هر تحرک چین، به عنوان پاشنه آشیل علیه این کشور استفاده می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *