جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.
Loading

تشدید چین‌هراسی در آمریکا با انهدام بالون چینی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل گفت: با ورود بالون چینی به آسمان آمریکا، واشنگتن تلاش می‌کند به این بهانه، چین را برای افکار عمومی جامعه خود و جامعه جهانی، تهدید پررنگ‌تری جلوه دهد.

دکتر سیامک باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تنش اخیر میان واشنگتن و پکن پس از منهدم کردن بالون چینی بر فراز خاک آمریکا تصریح کرد: پس از این مسئله، آمریکا چین را متهم به اقدام برای جاسوسی کرد و چین با رد آن عنوان کرد که این بالون به طور غیرارادی به سمت آسمان آمریکا رفته و اساسا بالونی برای تحقیقات علمی هواشناسی بوده است.

وی افزود: صرف نظر از اهداف حقیقی چین، به نظر می‌رسد با توجه به راهبردی که آمریکا در قبال چین برای امنیتی‌سازی این کشور دنبال می‌کند، این مسئله به بهانه خوبی برای تبلیغات ضدچینی آمریکا شده است، زیرا مقابله با این تهدید و هزینه کردن برای مقابله با آن، آسان‌تر خواهد شد و افکار عمومی آمریکا نیز با این اقدامات همراهی خواهد کرد.

باقری به خبرهای منتشر شده درباره سابقه پرواز این بالون بر فراز آمریکا در دوره ترامپ و واکنش متفاوت نسبت به دوره بایدن اشاره کرد و گفت: آنچه را در جریان پرواز بالون اخیر انجام شد، می‌توان نوعی بهره‌برداری احزاب آمریکا نیز ارزیابی کرد. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای انتخابات آینده به شیوه‌های متفاوت از آن استفاده می‌کنند؛ جمهوری خواهان ضعف بایدن را برجسته می‌کنند و مواضع تند دولت آمریکا نیز نشان می‌دهد بایدن تلاش می‌کند در این شرایط، ضعفی از خود نشان ندهد.

وی ضمن تشریح مواضع تند آمریکا علیه ورود بالون چینی به آسمان آمریکا در چارچوب رقابت قدرت‌ها، یادآور شد: آمریکا با این اقدام و جنجال بر سر آن، تلاش دارد امتیازاتی از چین بگیرد و فشارهای بین‌المللی را بر پکن در سایر حوزه‌های مورد منازعه، افزایش دهد.

این استاد دانشگاه به بیان مواضع چین درخصوص انهدام بالون چینی از سوی آمریکا پرداخت و افزود: پکن موضع بسیار انفعالی داشت. آن‌ها در مقام پاسخگویی برآمده و عذرخواهی کردند. به نظر می‌رسد آن‌ها تصمیم دارند با کاهش ضریب هزینه‌ها، به مدیریت بحران بپردازند تا این تنش به مسئله‌ای بزرگ در افکار عمومی تبدیل نشود و آنچه آمریکا با چین هراسی و تهدید نشان دادن آن، دنبال می‌کند، کنترل شود.

باقری درعین حال به برخی تحلیل‌ها درخصوص تمایل چین برای ارائه پاسخی قاطع به آمریکا در مقابل فشارهای این کشور به پکن در مسئله تایوان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ممکن است چین به دنبال این بوده که چشمه‌ای از جسارت خود را نشان دهد و این پیام را برساند که اگر تنش‌ها میان این دو کشور شدت بیشتری بگیرد، پکن قدرت لازم را برای پاسخگویی به آمریکا و نفوذ به سرزمین‌ آن کشور را دارد. به همین دلیل است که آمریکا در این رابطه شدت عمل بیشتری نیز از خود نشان داد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص حضور بالون چینی بر فراز سومین پایگاه موشکی هسته‌ای آمریکا، این مسئله را باعث افزایش یافتن حساسیت موضوع عنوان کرد و درخصوص پاسخ احتمالی چین به انهدام این بالون گفت: نمی توان احتمال پاسخی از چین را به طور کامل رد کرد؛ اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی چنین اقدامی دور از ذهن باشد؛ چرا که در این موضوع به فضای سرزمینی و امنیتی آمریکا تجاوز شده و در عرف بین‌الملل، چینی‌ها تاحدودی محکوم محسوب می‌شوند؛ بنابراین واکنشی بیش از این نخواهند داشت و بیشتر برای محدود کردن ابعاد این مسئله تلاش خواهند کرد.

 

قدرت نمایی چین یا اقدام جاسوسی بر فراز آمریکا

باقری به اخبار منتشر شده در رابطه با ویژگی‌های خاص فنی بالون منهدم شده و تجهیزات متعدد همراه آن و همچنین اعلام برکناری رئیس سازمان ملی هواشناسی چین پرداخت و اضافه کرد: نمی‌توان متصور بود که چین در چنین شرایطی، با بالونی که بسیار آشکار حرکت می‌کند، به دنبال اقدام جاسوسی برفراز آمریکا بوده است. اقدامات جاسوسی شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و در این شرایط، با ماهواره‌ها انجام می‌شود. چین می‌داند این اقدام احتمالی برای آن‌ها پیامدهای سختی دارد. از این جهت می‌توان ارزیابی کرد که چین قصد اولیه‌ای برای جاسوسی برفراز آمریکا نداشته است؛ اما در لایه‌های دیگر می‌توان این اقدام را نوعی قدرت‌نمایی تحلیل کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به تحقیقات آمریکا بر روی بقایای بالون منهدم شده اشاره کرد و ادامه داد: این مسئله همچنان می‌تواند محل جنجال و مناقشه باشد و آمریکا از قطعات آن بهانه‌سازی‌هایی داشته باشد تا با اعمال فشارهایی به چین، امتیازگیری کند. بنابراین چین در این رابطه، هزینه‌های بیشتری متحمل شد و برایش بیشتر گران تمام شد. برکناری عالی‌ترین مقام هواشناسی در این کشور نیز بیانگر این موضوع بود و تلاش داشت به آمریکا نشان دهد این اقدامی هدفمند و حساب شده نبود و اشتباهی انسانی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: منابع اطلاعاتی آمریکا مدعی شده‌اند که این بالون بخشی از برنامه نظارتی چین است که شامل دستکم بیست و چهار ماموریت بر فراز پنج قاره در سال‌های اخیر بوده و تقریبا نیمی از این پروازها در حریم هوایی آمریکا انجام شده؛ هر چند که الزاما بر فراز قلمرو این کشور نبوده است. اکنون پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی بقایای بالون بازیابی شده است و سعی می‌کند اطلاعات لازم را جمع آوری کند و بهترین راه را برای ردیابی بالون‌های چینی در آینده به دست آورد. بنابراین آمریکا همچنان این فرصت را خواهد داشت که مکررا با بیان موضوعاتی در این رابطه به چین هراسی در افکار عمومی دامن بزند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *