جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

انگیزه‌های راهبردی انگلیس در تقابل با روسیه با ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اقدام لندن در ارسال تانک‌های رزمی پیشرفته نقطه عطفی در زمینه کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین محسوب می‌شود، گفت : برای آمریکا و انگلیس، تداوم جنگ اوکراین و تبدیل آن به یک جنگ فرسایشی، با توجه به تضعیف قدرت و نفوذ روسیه و همگراتر کردن اروپا با استراتژی‌های این دو کشور، فرصت‌های بسیاری فراهم می‌کند.

سیدرضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اقدامات بریتانیا برای ارسال سلاح سنگین به اوکراین از جمله اهدای 600 موشک بریمستون 2 و اختصاص 14 تانک پیشرفته چلنجر، توپ‌های خودکششی و خودروهای زرهی بولداگ، تصریح کرد: انگلیس به عنوان متحد استراتژیک آمریکا همواره نقش پررنگی در تشدید خصومت غرب علیه روسیه ایفا کرده و سابقه تنش‌های میان روسیه و انگلیس طولانی است.

وی با بیان اینکه روس‌ها یکی از بدترین دشمنان خود را انگلیسی‌ها می‌دانند، گفت: بعد از جنگ سرد به رغم فروپاشی شوروی و بروز برخی بهبودها در روابط آن‌ها، اما تنش‌های زیادی نیز میان آن‌ها وجود داشت، از جمله بحث ترور رادیواکتیوی برخی ماموران روسی که به انگلیس پناهنده شده بودند و یا در این کشور زندگی می‌کردند. این مسئله از موجبات اصلی بروز تنش‌های سیاسی-دیپلماتیک و حتی اخراج دیپلمات‌های روسی و سپس اخراج متقابل دیپلمات‌های انگلیسی از روسیه بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این تنش‌ها میان روسیه و انگلیس تداوم داشت، خصوصا بعد از اینکه روسیه در سال 2014اقدام به تصرف کریمه و الحاق آن به خاک خود کرد و نوعی تقابل جدی میان غرب و روسیه ایجاد شد، سیر تقابل و رویارویی لندن و مسکو همواره افزایشی بوده است و جنگ اوکراین در فوریه 2022 نیز نقطه عطفی در این مسیر ایجاد کرد.

میرطاهر با اشاره به اقداماتی که غرب و خصوصا آمریکا در جریان جنگ اوکراین علیه روسیه پیش برده است، افزود: انگلیس به عنوان متحد استراتژیک آمریکا نقش فعالی در این زمینه برعهده داشت. آن‌ها در کنار آمریکا، بیشترین میزان کمک‌های تسلیحاتی را به اوکراین فرستاده‌اند. سال 2022، انگلیس بیش از 2.3 میلیارد دلار به اوکراین سلاح ارسال کرد و پیش بینی می‌شود در سال جاری میلادی نیز این کشور حدود 3میلیارد پوند دیگر سلاح به اوکراین بفرستد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در عین حال آن‌ها در زمینه ارسال تانک به اوکراین نیز پیش قدم شده‌اند که اقدام لندن در ارسال تانک‌های رزمی پیشرفته نقطه عطفی در زمینه کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین محسوب می‌شود. در واقع انگلیس اولین کشوری خواهد بود که تانک‌های غربی را به نیروهای مسلح اوکراین اهدا می‌کند و آلمان تاکنون به دلیل اینکه معتقد است تانک‌های لئوپارد سلاح هایی تهاجمی هستند از این اقدام خودداری کرده است و تاکید داشته تانک‌های غرب باید تنها با انعقاد یک توافق بین متحدان اصلی اوکراین به ویژه با آمریکا، به کی‌یف تحویل داده شوند.

وی ضمن اشاره به تاکیدات وزیر دفاع انگلیس مبنی بر اینکه آلمان نیز باید تجهیزات سنگین، خصوصا تانک‌های رزمی به اوکراین بفرستد، گفت: ادوارد استرینگر، رئیس سابق عملیات در ستاد دفاع انگلیس گفته بود زمان به نفع روسیه است پس باید غرب طی ماه‌های آینده حمایت از اوکراین را افزایش دهد و احتیاطی را که درباره تحویل سلاح در پیش گرفته کنار بگذارد. طبیعتا انتظار می‌رود انگلیس در کنار آمریکا در اقدام علیه روسیه پیشی بگیرند و در چند بعد این تصمیم را عملی کنند. یکی از ابعاد این اقدام، در تحریم انرژی بوده است. انگلیس به کاهش شدید واردات انرژی از روسیه اقدام کرده و در این راستا کشورهای دیگر اروپایی را تهدید کرده که این مسیر را ادامه دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه لندن در کنار واشنگتن در حمایت و رهبری کارزار سیاسی –  دیپلماتیک و جنگ روانی – تبلیغاتی علیه مسکو پیشگام بوده و بیشترین اقدامات در این زمینه در همراهی با آمریکا از جانب انگلیس صورت گرفته است، یادآورشد: انگلیس همنوایی کاملی با آمریکا نسبت به تلاش برای تداوم و گسترش دامنه جنگ اوکراین از طریق ارسال مقادیر عظیمی از انواع تسلیحات، خصوصا تسلیحات سنگین به اوکراین داشته است و در این اقدام اهداف راهبردی تداوم جنگ به منظور تضعیف روسیه و ایجاد جبهه بین‌المللی علیه آن را دنبال می‌کند.

میرطاهر با بیان اینکه انگلیس خواهان تشدید خصومت‌ها میان اروپا و روسیه و دور کردن هر چه بیشتر آن‌ها است، گفت: لندن به کرات به اخراج دیپلمات‌ها و تحریم مقامات، شخصیت‌ها و نهادهای روسیه پرداخته‌اند و البته این اقدام واکنش‌های متقابل مسکو را نیز به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: بعد از آمریکا، انگلیس بیشترین دشمنی را با روسیه نشان داده و این مسئله از دوره جنگ سرد وجود داشته است. اکنون نیز این تلاش به صورت عام و رو به تزاید ادامه پیدا کرده است. کشورهای بزرگ اروپایی، مانند آلمان و فرانسه، هیچ گاه مایل نبودند که روابط با روسیه به حد غیرقابل بازگشت برسد و تا پیش از جنگ اوکراین، تاحد زیادی مایل بودند همکاریها، خصوصا در سطوح انرژی، صنعت و تعاملات تجاری تداوم داشته باشد. در حالی که انگلیس و آمریکا کاملا برخلاف این ایده عمل می‌کنند و تلاش دارند تا حد ممکن از میزان حضور روسیه در بازارهای اروپایی بکاهند و سطح روابط مسکو با کشورهای اروپایی را تا جایی که می‌شود کاهش دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انگلیس اخیرا اعلام کرد گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله انگلیس، لهستان و هلند متعهد به پیگیری مجموعه‌ای بی‌سابقه از کمک‌های اهدایی تسلیحاتی به اوکراین شامل تانک‌های جنگی پیشرفته شده‌اند، به دیپلماسی فعال لندن برای تامین هر چه بیشتر تسلیحات برای اوکراین اشاره کرد و افزود: برای آمریکا و انگلیس، تداوم جنگ اوکراین و تبدیل آن به یک جنگ فرسایشی، با توجه به تضعیف قدرت و نفوذ روسیه و همگراتر کردن اروپا با استراتژی‌های این دو کشور، فرصت‌های بسیاری فراهم می‌کند و آن‌ها می‌توانند از این همگرایی ایجاد شده در اهداف آینده خود نیز بهره ببرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *