جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

امیرعبداللهیان: مبنای قضاوت ما رفتار آمریکاست؛ پرواز ریزپرنده‌ها در حد اسباب‌بازی بود

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

واکاوی سیاست جدید ترکیه در قبال سوریه

۱۴۰۱/۱۱/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل ترکیه درباره سیاست‌های زیگزاگی دولت رجب طیب اردوغان در قبال دولت سوریه گفت: «رئیس‌جمهور ترکیه تقریبا از اواسط سال میلادی ۲۰۲۲ تلاش‌های زیادی برای تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای خود آغاز کرد؛ تلاشی که در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات و پس از آن تلاش برای عادی‌سازی رابطه با مصر قابل مشاهده بود. در عین حال اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر انجام مذاکرات سطح بالا بین ترکیه و سوریه شنیده شد.»

سیامک کاکایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «این موضوعات به خصوص در هفته‌های پایانی سال میلادی گذشته با جدیت تمام پیش رفت و منجر به اولین دیدار مسئولان امنیتی ترکیه و سوریه در سطح وزرای دفاع در مسکو شد.»

وی با اشاره به این جمله اردوغان که گفته بود در سیاست دشمن همیشگی وجود ندارد، توضیح داد: «رئیس‌جمهور ترکیه این جمله را با این هدف به کار برد که نزدیکی یا انجام مذاکره با سوریه را توجیه کند.»

به گفته کاکایی، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که این مذاکرات احتمالا در سه سطح انجام خواهد گرفت؛‌ اول در سطح امنیتی، دوم در سطح وزرای خارجه و سوم احتمالا در سطح روسای جمهور.

این کارشناس در واکاوی دلایل چرخش نگاه ترکیه به سوریه بعد از بیش از یک دهه تنش و قطع روابط و همین طور مجموعه اقدامات سختگیرانه‌ای که آنکارا علیه سوریه انجام داد از حمایت و تسلیح گروه‌های مخالف معارض و تروریستی در سوریه گرفته تا اشغال برخی نواحی از مناطق شمال شرقی،  شمال غربی و ادلب که بیان روشنی از سیاست خصمانه ترکیه علیه سوریه است، دو عامل را بیان کرد:

کاکایی در خصوص عامل اول چرخش سیاست ترکیه در قبال سوریه به در پیش بودن انتخابات مهم ریاست جمهوری و پارلمانی در ژوئن ۲۰۲۳  اشاره کرد و گفت: «اردوغان یا همان حزب عدالت و توسعه در چارچوب تغییر جهت سیاست خارجی و تلاش برای جلب سرمایه‌های کشورهای عربی و همچنین کاهش تنش‌های منطقه‌ای درصدد برآمده به سمت عادی‌سازی روابط منطقه‌ای پیش برود که کاهش تنش با سوریه نیز در قالب همین پروژه قابل تحلیل است تا آنکارا نشان دهد که سیاست خارجی عدالت و توسعه در مواقع مختلف دارای انعطاف‌هایی است و آن را در قالب منافع و امنیت ملی ترکیه پیش می‌برد.»

کارشناس مسائل ترکیه در خصوص مذاکراتی که بین مسئولان امنیتی ترکیه و سوریه انجام گرفته، توضیح داد: «در این مذاکرات از سوی مسئولان سوریه تاکید شده که لازم است ترکیه از خاک سوریه خارج شود؛ یعنی این موضوع را به عنوان پیش شرط گذاشتند. در مقابل ترکیه و مقام‌های آنکارا مانند اردوغان به شکلی اعلام کردند که حضور ترکیه در مناطقی از خاک سوریه در راستای حفاظت از منافع ارضی این کشور است و حضورشان را توجیه کردند.»

وی افزود: «ترکیه اعلام کرده که به تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد و هدف آن مقابله با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در سوریه بوده است که امنیت ملی ترکیه را نیز به مخاطره انداخته‌اند. اما سوریه این برداشت ترکیه را قبول ندارد و حضور ترکیه در مناطق شمالی سوریه را به عنوان نقض حاکمیت ملی خود اعلام کرده است.»

کاکایی تاکید کرد که اگر در قالب مسئله انتخابات به این موضوع نگاه شود می‌توان گفت که هدف ترکیه آن است که بتواند از طریق نوعی عادی‌سازی روابط با سوریه، مقامات این کشور را متقاعد به حمایت از طرح‌های آنکارا کند. بدان معنا که یا ترکیه در چندین کیلومتر از خاک سوریه عملیات نظامی در چارچوب توافق آدانا انجام دهد یا اینکه سوریه را متقاعد کند که مشترکا عملیات علیه گروه‌های کرد سوری انجام دهند.

وی ادامه داد: «تحقق این خواسته دور از انتظار به نظر می‌رسد و برخی معتقد هستند که مخالفت آمریکا و روسیه با عملیات‌ نظامی ترکیه در شمال سوریه می‌تواند زمینه‌ساز تحرکات ترکیه برای مذاکرات با دولت سوریه باشد.»

به گفته این کارشناس، عامل دومی که در ارتباط با تناقضات سیاست خارجی ترکیه در ارتباط با سوریه وجود دارد این است که آنکارا تنها به انجام مذاکره یا عدم مذاکره با سوریه اکتفا نمی‌کند و برخی ناظران بر این باور هستند که ممکن است با نزدیک شدن انتخابات ترکیه و در شرایطی که فضای داخلی این کشور در راستای سیاست‌های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه پیش نرود، احتمال انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق و حتی در شمال سوریه علیه گروه‌های کرد که ترکیه آن‌ها را تروریستی و وابسته به پ‌ک‌‌ک می‌داند وجود داشته باشد.

کاکایی تشریح کرد که اردوغان و حزب حاکم بدین طریق می‌خواهند تا به شکلی شرایط امنیتی بر فضای انتخاباتی حاکم شود.

این کارشناس همچنین معتقد است که این اقدامات و گزینه‌ها، برگه‌ای برای اردوغان به منظور در تنگنا گذاشتن رقبا خواهد بود و به گونه‌ای می‌تواند بخشی از آرا را به سمت حزب عدالت و توسعه جلب کند.

کاکایی در نهایت توضیح داد: «در مجموع مسئله مذاکرات بین ترکیه و سوریه روند آسانی نخواهد بود که به زودی به نتیجه‌ برسد؛ به خصوص که در یک سو دمشق تاکید بر پایان اشغالگری ترکیه دارد و در سوی دیگر آنکارا نمی‌خواهد به این سادگی از سوریه خروج نظامی داشته باشد. این مسائل، چالش اصلی در مذاکرات بین دمشق و آنکارا خواهد بود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *