جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

اهداف آمریکا از ارسال سامانه پاتریوت و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: معاون علمی پژوهشکده شهید صدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه با بیان اینکه ارسال سامانه‌های پاتریوت آغاز همکاری‌های آمریکا و اوکراین در سطحی بالاتر است، گفت: ارسال این سامانه‌ها بیشتر برای حفظ تعادل در جنگ است و تا زمانی که روسیه درگیر جنگ باشد، آمریکا می‌تواند علیه آن اقدامات بین‌المللی گسترده انجام دهد، انجام هر توافقی، خلاف هدف راهبردی آمریکا برای تداوم جنگ و به فرسایش بردن توان روسیه است.

دکتر مهرداد حلال خور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه تصمیم کاخ سفید برای ارسال سامانه‌های دفاعی پاتریوت به اوکراین را باید در سطوح سه گانه راهبردی، تاکتیکی و تکنیکی بررسی کرد، این اقدام آمریکا را حرکتی تاکتیکی در بازی راهبردی و بزرگتر میان آمریکا و روسیه و ناتو و روسیه دانست و تصریح کرد: در سطح کلان و راهبردی، دستاورد آمریکا از جنگ اوکراین این است که توان عملیاتی روسیه را با ایجاد فرسایش در توان نظامی و اقتصادی این کشور، کاهش دهد و به جایگاه بین‌المللی آن به لحاظ نقض حقوق بین‌الملل از سوی مسکو با تهاجم به اوکراین، ضربه بزند.

وی با تشریح دستاوردهای جنگ برای آمریکا که با هزینه ملت و دولت اوکراین و اروپا انجام شد، افزود: با توجه به اینکه در سطح رسانه‌ها و اندیشکده‌های بین‌المللی، این مسئله به طور جدی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است که روسیه از ایران تسلیحات نظامی مانند پهپاد و موشک دریافت کرده تا ضمن وارد کردن ضربات سخت به زیرساخت‌ها و تخریب آن‌ها، اوکراین را وادار کند با پذیرفتن شرایط مطلوب مسکو وارد گفتگو شود؛ دادن پاتریوت به کی یف کمک می‌کند تا بتواند بخشی از زیرساخت‌های حیاتی خود را حفظ کند و تن به هر توافقی با روسیه ندهد.

حلال خور گفت: بنابراین، راهبرد آمریکا در تداوم روند فرسایش روسیه به هزینه کشورهای دیگر با این اقدام همچنان پیش می‌رود و ادامه پیدا می‌کند. در واقع هدف آمریکا، این است که اوکراین بتواند بخشی از زیرساخت‌های خود را حفظ کند و به سمت پذیرش گفتگو با روسیه نرود تا همچنان جنگ ادامه یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تشریح دستاوردهای تاکتیکی ارسال پاتریوت برای آمریکا، توضیح داد: در سطح تاکتیکی باید درنظر داشت که با اینکه موشک‌های پاتریوت یکی از موفق‌ترین موشک‌های ارتش آمریکا بود، اما چند سالی است که آن‌ها دیگر این موشک‌ها را سفارش نمی‌دهند؛ به این دلیل که اشباع شده‌اند. با این حال کارکرد موشک‌های پاتریوت بیش از هر چیز در راستای ایجاد دفاع هوایی محدود، میان بُرد و کوتاه بُرد، است و این دفاع به صورت گسترده انجام نمی‌شود. این سامانه می‌تواند حباب امنیتی در مقابل حملات هوایی و فضایی در برابر تاسیسات حساس و زیرساخت‌های اوکراین ایجاد کند؛ برای نمونه می‌تواند به صورت حبابی از تاسیسات برق، آب و گاز اوکراین محافظت کنند.

وی با بیان اینکه ارسال این نوع تسلیحات در سطح تاکتیکی بیشتر در راستای انگیزه دادن عملیاتی به اوکراینی‌ها است تا همچنان به جنگ ادامه دهند، ادامه داد: به لحاظ تاکتیکی، دادن پاتریوت، به زلنسکی و هیات حاکمه اوکراین این نوید را می‌دهد که آمریکا کماکان از شما حمایت می‌کند. روس‌ها تاکید کردند که اگر به اوکراین پاتریوت وارد شود، این سامانه‌ها تبدیل به هدف خواهند شد و نمی‌توانند توازنی به نفع اوکراین ایجاد کنند، اما در هر حال اوکراینی‌ها باید انگیزه‌ای برای مقاومت داشته باشند، اگر روسیه تاسیسات زیربنایی آن‌ها را هدف قرار دهد، ممکن است با توجه به سختی‌های زمستان در آن مناطق، پای گفتگو با روسیه بنشینند. در این صورت راهبرد آمریکا برای تداوم جنگ تامین نمی‌شود.

معاون علمی پژوهشکده شهید صدر مجمع تشخیص مصلحت در تشریح سطوح تکنیکی ارسال سامانه دفاعی پاتریوت به اوکراین، توضیح داد: در سطح تکنیکی، نکته‌ای وجود دارد؛ سامانه‌های پاتریوت نیاز به اپراتورهایی دارند که حداقل سیزده تا بیست هفته و برخی نمونه‌ها تا پنجاه و سه هفته نیاز به زمان آموزش نگهداری و مراقبت دارند، اما اکنون که شرایط برای آمریکا حیاتی است، اعلام کرده‌اند این سامانه‌ها را با چهار هفته آموزش به اوکراین خواهند داد تا بتوانند از کارکرد درست این سامانه بهره ببرند. ضمن اینکه در سطح تکنیکی نیز بعید به نظر می‌رسد روسیه بتواند همه این پاتریوت‌ها را بزند. اگر قرار باشد همه آن‌ها بتوانند هدف قرار گیرند، اوکراین آن‌ها را نخواهد خرید.

حلال خور با تاکید بر اینکه آمریکا به پول نیاز دارد و خرید هر سامانه پاتریوت حدود 400 میلیون دلار برای سیستم اصلی و حدود690 میلیون دلار برای موشک‌ها هزینه می‌برد، اضافه کرد: ارسال این تسلیحات منبع درآمدی برای آمریکا ایجاد می‌کند، ضمن اینکه اوکراین نیز کشور فقیری نیست و حتی در نهایت، در ازای آن آمریکا می‌تواند از اوکراین غلات دریافت کند.

در ادامه این گفتگو، این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه ایران درخصوص ارسال موشک و پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، خاطرنشان کرد: آمریکا در این اقدام با ایجاد فضایی روانی، به ایران نیز ضربه می‌زند. آمریکا در واقع گفتمان ضد ایرانی را نیز وارد مسائل مربوط به جنگ اوکراین کرده و برای مقابله با آن نیاز به سیاست‌های هوشمندانه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ارسال پاتریوت آغاز همکاری‌های آمریکا و اوکراین در سطحی بالاتر است، ادامه داد: به نظر می‌رسد روسیه افزایشی در توانمندی‌های خود داشته است که غرب احساس کرده اکنون زمان مناسب برای دادن این سامانه پدافندی به اوکراین است.

حلال خور با تاکید بر اینکه علی رغم برخی تحلیل‌ها، سامانه‌های پاتریوت نمی‌توانند به تنهایی سرنوشت جنگ را تغییر دهند، گفت: این سامانه‌ها بیشتر مقوله‌هایی تاکتیکی و میانی هستند تا تعادل جنگ حفظ شود. روسیه تا زمانی که در جنگ است آمریکا می‌تواند علیه آن اقدامات بین‌المللی گسترده انجام دهد، اگر توافقی صورت گیرد، خلاف هدف راهبردی آمریکا برای به فرسایش بردن توان روسیه است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه اکنون روسیه به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار گرفته است، به تحریم های گسترده بین‌المللی علیه این کشور اشاره کرد و افزود: اکنون روسیه اولین موضوع تحریمهای آمریکایی است و کاخ سفید نمی‌خواهد این شرایط تغییر کند. ضمن اینکه توان اصلی روسیه در جنگ، مبتنی بر حملات هوایی است و با کاستن از این توان، روسیه ضربه خواهد خورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *