جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

تحلیلی بر عدم استقبال ارمنستان از مذاکرات سه جانبه

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: ارمنستان از عدم واکنش سریع و قاطع روسیه درخصوص رفع انسداد دالان لاچین عصبانی است و با استقبال نکردن از مذاکرات سه جانبه خواسته این نارضایتی را نشان دهد، اما این اقدام کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد و باعث می‌شود جمهوری آذربایجان امکان تحرکات بیشتری پیدا کند.

محمدرضا دماوندی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مذاکرات سه جانبه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در حاشیه نشست غیررسمی سران کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع در سن پترزبورگ و عدم استقبال ایروان در روزهای گذشته از این مذاکرات، تصریح کرد: با اینکه روسیه اعلام کرد عدم حضور در نشست را از طریق مجاری دیپلماتیک متوجه شده، اما ارمنستان گفت به طور رسمی این مسئله را به وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود و شرایط فعلی را برای مذاکرات مناسب نمی داند.

وی افزود: با این حال این کشور در موقعیتی نیست که بتواند میز مذاکره را به طور کامل ترک کند و ناچار است در کنار مسکو بماند. از سوی دیگر، از آنجاکه واکنش روسیه را به نفع خود ندیده، به سمت جلب افکار عمومی رفته است و تلاش می‌کند بیشتر به این مسئله بپردازد که مردم این منطقه در روزهای جشن سال نو میلادی در محاصره قرارگرفته و غذا و دارو ندارند تا خلاء حمایت روسیه را از طریق جلب توجه افکار عمومی جبران کند.

دماوندی با بیان اینکه ارمنستان صلح‌بانان روس را به بی‌عملی متهم می‌کند، گفت: عدم استقبال ارمنستان از مذاکرات، در حالی که روسیه در جنگ 44 روزه 2020 میانجی گری تنش‌ها را برعهده داشت، کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد و باعث می‌شود جمهوری آذربایجان امکان تحرکات بیشتری پیدا کند و قطعا نتیجه آن به نفع ارمنستان نخواهد بود.

وی با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه اوجگیری اختلافات بر سر گذرگاه لاچین، تلاش‌های صلح میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان را دشوار و پیچیده کرده است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد ارمنستان در شرایطی قرار گرفته که نه می‌تواند از خود دفاع کند و نه از حمایت روسیه مطمئن است و در نتیجه با توجه به موضع ضعفی که در آن قرار گرفته، صحنه را ترک کرده است. در واقع ایروان تاکید دارد که باکو تمایلی به برقراری صلح و ثبات نداشته و به دنبال پاکسازی قومیتی در منطقه قره‌باغ است.

این تحلیلگر مسائل قفقاز به بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان که در آن تاکید کرده الهام علی اف نه تنها به اشغال نظامی اراضی جمهوری ارمنستان اذعان کرده بلکه خواسته‌های ارضی جدیدی مطرح نموده و با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و شرکای جهانی، جمهوری ارمنستان را به اعمال زور تهدید می‌کند، افزود : به نظر می‌رسد منطقه در آینده با وضعیت دشوارتری مواجه شود. اگر نتوان با اقداماتی در گفتگوهای سیاسی مسئله را به سمت عدم تغییر ژئوپلیتیک منطقه و مرزها هدایت کرد، ممکن است شاهد درگیری‌های شدیدتر و تحولات ناخوشایندتری باشیم.

دماوندی با بیان اینکه روسیه منتظر لحظات آخر می‌ماند و در خصوص مسائل منطقه بسیار به آهستگی و کندی عمل می‌کند، گفت: تا روزهای آخر، واکنشی از سوی روسیه نمی بینیم و به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا مسئله اصلا برای آن اهمیتی ندارد و این تحولات در کنار مرزهای این کشور رخ نمی دهد. روسیه در جنگ 44 روزه نیز در روزهای آخر وارد شد و دو طرف را مجاب به پذیرش توافق 9 بندی کرد. به نظر می‌رسد اکنون نیز روسیه همین روال را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: روسیه با اطمینان از جایگاه و موقعیت خود و ناچاری ارمنستان و جمهوری آذربایجان نسبت به پذیرش مواضع مسکو، واکنش‌های تند و احساسی از خود نشان نمی‌دهد و در لحظات آخر نظرات خود را اعمال می‌کند. به هر حال روسیه بازیگر قدرتمندی در منطقه است و تبادل امتیازات متعددی از جمله با ترکیه دارد.

دماوندی اضافه کرد: روسیه با موافقت برای ایجاد دالان زنگزور و باز گذاشتن دست ترکیه و جمهوری آذربایجان، به دنبال این است که امتیازات دیگری از ترکیه دریافت کند. در واقع روسیه بازی برد – بردی برای خود انجام می‌دهد. ضمن اینکه نگاهی به مسائل قبل از فروپاشی شوروی نشان می‌دهد، این کشور با ذهنیت ایجاد خط مرزی در جنوب شوروی به سمت ترکیه کاملا مخالف بوده و یکپارچی مناطق ترک نشین را تهدیدی برای خود می‌دانست. این ذهنیت همچنان وجود دارد و تغییری نکرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *