جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

دلایل نگرانی ناتو از آمادگی روسیه برای طولانی شدن جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه استراتژی روس‌ها این است که با افزایش فشار بر عقبه اوکراینی‌ها آن‌ها را وادار به تسلیم کنند یا از شدت حملات آن‌ها بکاهند، گفت: برخی مقامات، احزاب راستگرا و ملی‌گرایان اروپایی نگرانی‌هایی را نسبت به کاهش شدید ذخایر تسلیحاتی و زیان‌های سنگین درگیری در جنگ اوکراین مطرح می‌کنند.

سیدرضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ابراز نگرانی دبیرکل ناتو نسبت به آمادگی روسیه برای جنگی طولانی در اوکراین، ضمن تشریح تحولات میدانی جنگ تصریح کرد: نهمین ماه جنگ اوکراین در حال طی شدن است و همچنان چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد. با اینکه پیشنهادهایی برای برقراری صلح میان دو طرف مطرح شده، اما مورد پذیرش آن‌ها قرار نگرفته است؛ از جمله پیشنهادی که هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، مطرح کرد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آن را نپذیرفت.

وی با بیان اینکه آمریکا عملا زمینه تداوم جنگ اوکراین و حتی تعمیق و گسترش آن را فراهم کرده است، افزود: این مسئله با گنجاندن بودجه 800 میلیون دلاری در بودجه دفاعی سال 2023 و پیشنهاد لایحه 38 میلیارد دلاری برای ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین قابل توجه است. در عین حال متحدان نزدیک آمریکا، به ویژه انگلیس نیز خواهان تداوم این جنگ هستند و اخیرا ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، ضمن دیداری که از اوکراین داشت اعلام کرد بسته‌های جدید تسلیحاتی انگلیس در راه است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: مجموعه این مسائل ما را به این جمع‌بندی می‌رساند که آمریکا همچنان به دلایل مختلف تمایل دارد جنگ تداوم یابد. البته برخی نقاط عطفی نیز در این زمینه وجود دارد؛ از جمله اینکه روسیه اعلام کرده ارسال آن دسته از تسلیحاتی که می‌توانند نتیجه جنگ را به نحو قاطعی تغییر دهند خط قرمز آن‌ها است. در این راستا، اعلام تصمیم آمریکا برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی و ضدموشکی «پاتریوت» برای اوکراین، واکنش شدید روسیه را به دنبال داشته و اعلام کرده در این صورت، آن کشورها و محموله‌ها را هدف قرار خواهد داد و آن را به مثابه رویارویی مستقیم با روسیه تلقی خواهد کرد.

میرطاهر با بیان اینکه به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد این سامانه را در اختیار اوکراین قرار دهد، گفت: در این صورت، توان کی‌یف برای مقابله با موشک‌های کروز پرتاب شده از بمب‌افکن‌های روسی علیه مناطق مختلف اوکراین به شدت افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه آسمان اوکراین برای جنگنده‌های روسی بسیار ناامن خواهد شد و این مسئله بر کارآیی عملیاتی و تاثیرگذاری رزمی هواپیماها و موشک‌های روسی تاثیر به شدت منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورت ارسال این تسلیحات از سوی آمریکا می‌توان پیش بینی کرد که احتمالا روس‌ها گامی مشابه برخواهند داشت و این گام احتمال رویارویی میان ناتو و روسیه را به شدت افزایش می‌دهد. همانطور که دبیر کل ناتو نیز به طور مرتب درخصوص اینکه نباید روسیه را دستکم گرفت هشدار می‌دهد. البته در عین حال برخی مقامات و کارشناسان غربی تاکید می‌کنند که روسیه نیز قصد استفاده از سلاح هسته‌ای را در اوکراین ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اوضاع میدانی جنگ و پیشروی‌های دو طرف در عرصه نبرد، اضافه کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد به دلیل فصل زمستان، از میزان درگیری‌ها کاسته شده و طرفین بیشتر به تثبیت مواضع خود مشغول هستند؛ هر چند که روس‌ها اخیرا دستاوردهای ارضی در استان دونتسک داشته‌اند که البته از دیدگاه مسکو، مناطق چهارگانه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا جزء خاک روسیه محسوب می‌شوند، اما به هر حال اکنون این انتظار می‌رود که روس‌ها فشار خود را به جای جبهه‌های نبرد، بر پشت جبهه‌ها وارد کنند.

میرطاهر گفت: با فرارسیدن زمستان سخت اوکراین، روس‌ها به صورت هدفمند، خصوصا با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز، تاسیسات زیربنایی اوکراین را در نقاط مختلف این کشور به شدت مورد حمله قراردادند، به نحوی که گفته می‌شود اکنون 80 درصد اوکراین در خاموشی به سر می‌برد؛ تا جایی که زلنسکی از شهروندان خواست کی یف را ترک کنند.

وی با بیان اینکه استراتژی روس‌ها این است که با افزایش فشار بر عقبه اوکراینی‌ها آن‌ها را وادار به تسلیم کنند و یا از شدت حملات آن‌ها بکاهند، ادامه داد: این اقدامی است که در بسیاری از جنگ‌ها، از جمله در جنگ جهانی دوم نیز صورت گرفت و متفقین با بمباران‌های بسیار شدید عقبه آلمان نازی، ضربات سختی به توان رزمی نیروهای آن‌ها وارد کردند. اکنون نیز روسیه همین سیاست را در پیش گرفته و دلیل اینکه اوکراینی‌ها با جدیت به دنبال دریافت سامانه هوایی پاتریوت از آمریکا هستند، این است که بتوانند با استفاده از آن به طور موثر با موشک‌ها و حتی پهپادهای روسی مقابله کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز نگرانی‌های برخی مقامات اروپایی نسبت به تداوم جنگ را بیشتر از سوی مقامات برخی کشورهای خاص، مانند فرانسه و یا احزاب و شخصیت‌های مخالف دانست و افزود: احزاب راستگرا و ملی گرایان نگرانی‌هایی نسبت به کاهش شدید ذخایر تسلیحاتی و زیان‌های سنگین درگیری در جنگ اوکراین مطرح می‌کنند. البته این مسئله در خصوص کشورهای اروپایی تا حد زیادی صحت دارد؛ چرا که پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی برای آن‌ها به همراه آورده است.

وی تاکیدکرد: برخلاف آمریکا که بیشترین هزینه نظامی دنیا را انجام می‌دهد و برای سال 2023 نیز بودجه 850 میلیارد دلاری نظامی را تصویب کرده، بسیاری از کشورهای اروپایی تا قبل از جنگ اوکراین، نسبت به تقویت توان نظامی خود و افزایش این بودجه‌ها بی‌میل بودند و اتفاقا یکی از اختلافات جدی ترامپ با برخی کشورهای اروپایی در همین خصوص بود.

میرطاهر یادآورشد: میان اعلام افزایش بودجه‌های نظامی و اجرایی شدن آن‌ها از سوی کشورهای اروپایی فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد و اینگونه نیست که به محض افزایش بودجه ها، تجهیزات و مهمات نیز دریافت شود. خرید آن‌ها چه از کشورهای خارجی و چه به واسطه تولیدات داخلی، زمان بر خواهد بود. بنابراین اکنون در داخل اروپا این نگرانی وجود دارد که تداوم جنگ اوکراین و خصوصا ارسال مداوم مهمات، مانند گلوله‌های توپخانه و راکت‌ها و موشک‌های ضدتانک، باعث تهی شدن زرادخانه تسلیحاتی کشورهای اروپایی گردد.

وی با بیان اینکه روسیه توانسته در 10 ماه گذشته تا حد زیادی تاثیرات تحریم‌های غرب را خنثی و یا خود را با آن‌ها منطبق کند، اظهار داشت: به این ترتیب انتظار می‌رود به تدریج روس‌ها به وضعیت متعادل و تثبیت شده‌ای برسند که طبق آن، بتوانند نیازهای تسلیحاتی خود را تامین و از برخی کشورها دریافت کنند. به این ترتیب آن‌ها همچنان جنگ را ادامه خواهند داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *