جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید| جمله متفاوت سید حسن نصرالله به سردار اشتری

سردار اشتری گفت: به همراه سردار حجازی به دیدار سیدحسن نصرالله رفتیم. به ایشان گفتم من افتخار می‌کنم که آقای حجازی فرمانده من هستند. آقای سیدحسن نصرالله که امروز افتخار جهان اسلام هستند گفتند سردار حجازی فرمانده من نیز هستند./ دانشجو

ببینید| جمله متفاوت سید حسن نصرالله به سردار اشتری

سردار اشتری گفت: به همراه سردار حجازی به دیدار سیدحسن نصرالله رفتیم. به ایشان گفتم من افتخار می‌کنم که آقای حجازی فرمانده من هستند. آقای سیدحسن نصرالله که امروز افتخار جهان اسلام هستند گفتند سردار حجازی فرمانده من نیز هستند./ دانشجو

 تداوم تجمعات حامی غزه برغم سرکوب پلیس؛ تظاهرات در دانشگاههای جورج واشنگتن و کالیفرنیا

 نیویورک – ایرنا-  دانشجویان دانشگاه های جورج واشنگتن و کالیفرنیای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در ادامه تظاهرات سراسری در این کشور در حمایت از مردم فلسطین، به جنبش حمایت از مردم غزه پیوستند.

 تداوم تجمعات حامی غزه برغم سرکوب پلیس؛ تظاهرات در دانشگاههای جورج واشنگتن و کالیفرنیا

 نیویورک – ایرنا-  دانشجویان دانشگاه های جورج واشنگتن و کالیفرنیای آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در ادامه تظاهرات سراسری در این کشور در حمایت از مردم فلسطین، به جنبش حمایت از مردم غزه پیوستند.

Loading

پیامدهای مصادره دارایی‌های روسیه در کشورهای غربی

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو : یک کارشناس مسائل بین‌الملل مصادره اموال روسیه از سوی کشورهای غربی را راهزنی بین‌المللی عنوان کرد و گفت: هیچ قانون بین‌المللی اجازه چنین اقدام غیر قابل قبولی را آن هم به بهانه حمایت از اوکراین و بازسازی آن، نمی دهد. در واقع غرب تلاش می‌کند با تشدید فشارها علیه روسیه، این کشور را وادار به انجام اقدامات رادیکال دیگری کند تا به بهانه‌هایی برای واکنش‌های بعدی برسند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر اینکه این اتحادیه تاکنون 17میلیارد یورو از دارایی‌های شهروندان روس و 300میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده و تلاش دارد از آن برای بازسازی اوکراین استفاده کند، تصریح کرد: قطعا این اقدام راهزنی بین‌المللی است. متاسفانه نظام پولی و بانکی دنیا این اشکال اساسی را دارد که کشورها را به سمتی می‌برد که ذخایر اساسی شان را عمدتا در بانک‌های آمریکایی و اروپایی، خصوصا در انگلیس نگهداری کنند.

وی با یادآوری اینکه بیش از 80 درصد ذخایر ارزی دنیا در آمریکا، انگلیس و بانک‌های اروپایی نگهداری می‌شود، افزود: هیچ سازمان و نهادی نیز وجود ندارد که مانع بلوکه شدن و مصادره شدن این دارایی‌ها و این دزدی بزرگ شود. درست است که روسیه به جای تهاجم نظامی به کشورهمسایه اش می‌توانست در برابر توسعه ناتو ابتدا اقدامات بین‌المللی دیگری انجام دهد، لیکن، دست به اقدامی نظامی زد و در دام بزرگ آمریکا و انگلیس افتاد، اما این اقدام اروپا برای مصادره اموال روسیه نیز توجیه ناپذیر است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه ادعای «قانونی مصادره کردن» اموال روسیه ادعای مضحکی است، گفت: کدام قانون بین‌المللی اجازه چنین دزدی بزرگی، آن هم به بهانه حمایت از اوکراین و بازسازی آن، می‌دهد! در حالی که اولا جنگ هنوز ادامه دارد و در ثانی باید ابعاد خسارت‌ها روشن و مشخص شود چه کسی و چه نهادی چه مسئولیتی دارد. متاسفانه در نظام ظالمانه‌ای که بر سیستم پولی حاکم است آن‌ها خود را دارای اختیار کامل می‌دانند و به همین دلیل به خود اجازه چنین اقداماتی می‌دهند تا منافع سرشاری ببرند و به مردم کشورهای مربوطه آسیب برسانند.

بهشتی پور تاکید کرد: این اقدام موجب تحریک بیشتر روسیه خواهد شد و با پیچیده‌تر کردن شرایط، این کشور را به سمت اقدامات رادیکال‌تر می‌برد. به نظر می‌رسد این اقدام، بیش از این که از سوی اروپا طرح‌ریزی شده باشد، با هدایت آمریکایی‌ها انجام شده است و هدف آن‌ها این است که ضربات بیشتر اقتصادی به روسیه وارد آورند. قطعا این تصمیم درس بزرگی برای کشورهای مختلف است تا به سمت ایجاد نظام جدید بین‌المللی پولی حرکت کنند و این نظام ظالمانه‌ای که تحت سلطه آمریکاست را، کنار بگذارند.

وی با اشاره به بلوکه کردن حجم زیادی از دارایی‌های افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان از سوی آمریکا و توزیع 3.1میلیارد یورو از آن بین خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر در شرایطی که مردم افغانستان در بحران‌های معیشتی به سر می‌برند، افزود: اینها تجربیات بزرگی برای سایر کشورها هستند که منابع مالی خود را در غرب ذخیره نکنند و با برقراری شکل دیگری از نظام پولی، به آن‌ها اجازه تصمیم خودسرانه و اجرای آن را ندهند. کدام دادگاه درخصوص جنگ اوکراین تشکیل شده و کدام تصمیم گیری در سطح بین‌المللی انجام گرفته که این چنین روسیه را مجازات کنند. این منابع متعلق به مردم روسیه است و با این اقدام مردم این کشور تنبیه شده‌اند.

بهشتی پور با تاکید برضرورت بررسی گسترده و دقیق این موضوع توسط کارشناسان حقوقی و اقتصادی بین‌المللی، خاطرنشان کرد: حاکمیت دلار بر نظام پولی و استفاده از یورو و بانک‌های بزرگ بین‌المللی چنین زمینه‌ای ایجاد کرده است که آن‌ها بتوانند منابع کشورهای دیگر را غارت کنند. این وضعیت کشورها را ترغیب می‌کنند که با جدیت و سرعت بیشتری به سمت انجام معاملات با ارزهای دیگری غیر از دلار بروند و به سلطه دلار پایان دهند.

وی اضافه کرد: نمی توان از اقدام روسیه به جنگ علیه اوکراین دفاع کرد، اما نباید راجع به دارایی‌های کشورها در نظام بین‌الملل نیز یک طرفه تصمیم گرفت. بلوکه و مهم‌تر از آن مصادره کردن اموال روسیه رویه بسیار خطرناکی است و تاثیر بسیار سوئی بر مردم این کشور خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خساراتی که در جنگ انجام می‌شود از سوی دوطرف است و اوکراین نیز در حملات خود به خرسون خسارت‌هایی وارد کرده است، یادآورشد: غرب تلاش می‌کند با تشدید فشارها علیه روسیه، این کشور را وادار به انجام اقدامات رادیکال دیگری کند تا به بهانه هایی برای انجام اقدامات بعدی برسند.

به گفته بهشتی پور، این امکان وجود دارد که کشورهای غربی که اموال روسیه را مصادره کرده‌اند از آن علیه روسیه در جنگ استفاده کنند، خسارات اوکراین را افزایش دهند و باعث دامن زدن به جنگ جدید شوند؛ همانطور که اکنون ما شاهد جنگ‌های سایبری، فرهنگی و پولی میان کشورها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام پولی بین‌المللی ناعادلانه است و باید اراده بین‌المللی برای مقابله با حاکمیت مطلق دلار و یورو ایجاد شود، ادامه داد: متاسفانه در عمل فاصله زیادی با این ایده وجود دارد و در معاملات بین‌المللی از هر چهار معامله سه معامله همچنان با دلار انجام می‌شود و این مسئله در مورد معاملات نفتی بیشتر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *