جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

Loading

تلاش چین برای جلوگیری از بحرانی شدن شرایط در شرق آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه کره شمالی قدرتی هسته‌ای با توان نظامی بالا است و ورودش به درگیری‌های منطقه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز درگیرهای بین‌المللی باشد، گفت: در شرایطی که چین شاهد افزایش تنش‌ها در محیط پیرامونی خود است، تلاش می‌کند با مدیریت شرایط، نقش فعالی داشته باشد تا توسعه تسلیحات کره شمالی بهانه افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه نشود.

دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پیام رئیس جمهور چین به همتای خود در کره شمالی که در آن اعلام کرده بود پکن آماده همکاری با کره شمالی برای ایجاد صلح، ثبات، توسعه و رفاه منطقه و جهان است، چرا که تغییرات در جهان، زمان‌ها و تاریخ به شکل بی‌سابقه‌ای در حال وقوع است، تصریح کرد: پکن در پی این است که اعلام کند در راستای تلاش برای کسب موقعیت برتری‌جویانه در سطح جهان می‌تواند بعضی از کشورهایی را که ممکن است از نظم کنونی بین‌المللی ناراضی باشند، به سمت همکاری جلب کند.

وی افزود: کره شمالی از آغاز سال جاری میلادی بیش از ۳۴ موشک بالستیک شلیک کرده و در هفته‌های اخیر، تعدادی از موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک را آزمایش کرده است که می‌توانند کلاهک هسته‌ای با خود حمل کنند. اکنون این کشور به مرحله آزمایش موشک‌هایی با برد ۱۰هزار کیلومتر رسیده که می‌توانند به خاک آمریکا برسند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مذاکراتی که در نشست‌های اخیر شرق آسیا انجام شده و تمرکز قدرت‌ها در این منطقه، گفت: با توجه به تحولات در روابط روسیه و چین با آمریکا و افزایش توجه و اهمیت منطقه شرق آسیا، کره شمالی به بازیگری مهم در این منطقه تبدیل شده است. این کشور می‌داند که فشارها در شکل‌های مختلف علیه آن افزایش خواهد یافت و اعلام کرده فعالیت‌های نظامی این کشور در واکنش به تحریک‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن صورت گرفته است. چین نیز کره شمالی را به عنوان مهم‌ترین ابزار کاربردی خود در تنش ژئوپلیتیکی با آمریکا می‌داند.

شفیعی ادامه داد: براساس اعلام سئول، پیونگ یانگ مقدمات هفتمین آزمایش اتمی خود را تکمیل کرده و در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره بودیم به طوری که کره جنوبی و شمالی در امتداد مرز دریایی مورد مناقشه در دریای زرد تیرهای هشدار شلیک کردند. در چنین شرایطی سئول و واشنگتن، رزمایش دریایی مشترک چهار روزه‌ای را در دریای زرد آغاز کردند. در پاسخ به این اقدامات رهبر کره شمالی تاکید کرد شلیک موشک بالستیک قاره پیما به جهان ثابت کرد که کره شمالی قدرت اتمی کاملی است و می‌تواند با سلطه آمریکا مقابله کند.

این کارشناس مسائل آسیا با بیان اینکه کره شمالی اعلام کرده پاسخ‌های نظامی سخت‌تری را علیه تلاش‌های آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه پیگیری خواهد کرد، اضافه کرد: به باور همه کارشناسان روابط بین‌الملل، رقابتها در شرق آسیا افزایش خواهد یافت و این مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر و با کاهش اهمیت مناطق دیگر ازجمله خاورمیانه برای آمریکا، پیش بینی شده بود. درشرایطی که چین شاهد افزایش تنش‌ها در این منطقه است، تلاش می‌کند به شکلی بازیگری فعالی داشته و این شرایط را مدیریت کند. ضمن اینکه از دید پکن، کشوری می‌تواند موقعیت رهبری جهانی را داشته باشد که بتواند در برخورد با مسائل حاد بین‌المللی، منطقی رفتار کرده و به جای دفع، به سمت جذب کشورها برای حل بحران‌ها حرکت کند.

شفیعی توضیح داد: جهان در دوره گذاری به سر می‌برد که یکی از حساس ترین دوره‌ها در تاریخ روابط بین‌الملل است، کمترین بی‌تدبیری ممکن است جهان را به سمت جنگ سوق دهد. حدودا از 16 جابجایی قدرت و جابجایی در نظم‌های بین‌المللی که در تاریخ رخ داده، 12 مورد آن به جنگ ختم شده است. با توجه به گذاری که جهان از هژمونی آمریکا به هژمونی چین تجربه می‌کند، این جابجایی ممکن است باعث بروز درگیری‌هایی در نظام بین‌الملل شود. چین با درک این شرایط، نسبت به افزایش هرگونه تنشی در منطقه خود نگران است.

به گفته این کارشناس مسائل آسیا، کره شمالی قدرتی هسته‌ای با توان نظامی بالا است و ورودش به درگیری‌های منطقه‌ای می‌تواند زمینه ساز درگیری‌های بین‌المللی باشد. چین معتقد است می‌تواند با توجه به نفوذش بر کره شمالی، از این تنش جلوگیری کند و این پیام را ارسال کند که اگر رهبری جهان را برعهده بگیرد قادر است بحران‌های بین‌المللی را مدیریت کند و توانمندی خود را در مدیریت بحران‌ها نشان دهد. ضمن اینکه در برابر تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه و یا اعمال تحریمهای بیشتر بین‌المللی علیه کره شمالی نیز اقدامی پیش دستانه انجام دهد.

شفیعی با تاکید بر اینکه چین نگران بحرانی شدن در محیط منطقه‌ای خود است، افزود: کاخ سفید اعلام کرده بود ادامه تلاش‌های کره شمالی در توسعه تسلیحات، منجر به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد. در این شرایط، چین نیز نگران از پیامدهای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، در پاسخ به فشارهای غرب به پکن و مسکو برای استفاده از اهرم‌ها و تاثیرگذاشتن بر پیونگ یانگ، خواهان ایفای نقش در جهت ایجاد ثبات و امنیت منطقه، شده تا توسعه این تسلیحات، بهانه‌ای برای افزایش حضور آمریکا و یا ایجاد جنگ نشود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یک کشور برای رشد خود نیازمند محیط امنیتی آرام است. برخلاف آمریکا که سعی می‌کند محیط امنیتی چین را ناآرام جلوه دهد و بی‌ثباتی ایجاد کند، تا چین از فرصت رشد و توسعه برخوردار نشود، چین به دنبال ایجاد ثبات است. دو تلاش در سطح منطقه را شاهد هستیم، یک تلاش برای ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در منطقه به رهبری آمریکا با هدف ناامن کردن محیط منطقه‌ای چین و تلاشی که از سوی چین که در راستای ایجاد امنیت در این منطقه انجام می‌شود تا بتواند در نظم و ثبات مسیر توسعه‌ای خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه قطعا تنش‌ها در این منطقه و محیط پیرامونی چین افزایش خواهند یافت و کره شمالی نیز نگران این افزایش تنش‌ها است، گفت: کشورهای این منطقه تحرک جدی در نگرش‌های نظامی و توان دفاعی خود داشته‌اند؛ بودجه‌ها و هزینه‌های نظامی و دفاعی آن‌ها در دهه گذشته تقریبا هر سال افزایش داشته و تلاششان برای تامین بودجه نظامی خصوصا پس از حمله روسیه به اوکراین و فشار فزاینده چین بر تایوان افزایش یافته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *