جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابزارسازی حقوق بشر واقعیت سیاست خارجی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی با فعال کردن پیشگیرانه ماشین تبلیغاتی خود درباره حقوق بشر در ایران، نمی‌توانند لکه ظلم و شراکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری رود اردن را بزدایند.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

Loading

ریشه‌یابی ممنوعیت واردات تجهیزات مخابراتی چینی به آمریکا

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا با تاکید براینکه محدودکردن فناوری چین در بازار آمریکا، ضربه و صدمه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد می‌کند، گفت: آمریکا با فشارهای پی در پی به شرکت‌های چینی تلاش می‌کند به منافع آن‌ها ضربه بزند و از آنجا که برهم زدن بازار با اعتراض و هزینه بین‌المللی مواجه خواهد شد، با ضدامنیتی خواندن فناوری چینی در پی توجیه این اقدامات است.

مهدی خورسند در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اعلام ممنوعیت واردات تجهیزات مخابراتی از برند‌های چینی هواوی و ZTE به داخل آمریکا از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به بهانه تهدیدات علیه «امنیت ملی» تصریح کرد: مقامات امنیتی آمریکا ادعا کرده‌اند که تجهیزات برندهای چینی مانند هواوی می‌تواند به دلیل تداخل با شبکه‌های بی‌سیم نسل پنجم برای جمع آوری اطلاعات حساس و جاسوسی استفاده شود.

وی با بیان اینکه پیش از این یکی از مدیران ارشد هواوی اعلام کرده بود که این شرکت در تلاش است که سال 2030 شبکه 6G را راه‌اندازی کند، گفت: هواوی در توسعه نسل پنجم شبکه همراه پیشگام بود و عملیات خود برای دسترسی به نسل آینده شبکه موبایل، یعنی 6G را آغاز کرده است. ضمن اینکه چین اولین ماهواره آزمایشی 6G خود را پرتاپ کرده که این دستاورد بزرگی در کشف فناوری‌های ارتباطی فضایی تراهرتز در صنعت فضایی چین به حساب می‌آید و ارتباطات تراهرتز به دلیل سرعت بالای انتقال، یکی از فناوری‌های کلیدی در جهت توسعه شبکه 6G درنظر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل شرق آسیا ادامه داد: در شرایطی که چین درحال آزمایش نمونه‌های کلیدی فناوری شبکه 6G است، اروپا و ایالات متحده نیز به صورت موازی در حال سرمایه‌گذاری بر آن هستند و اکثر شرکت‌های آمریکایی و حتی اروپایی نمی‌توانند به دلیل همان تحریم‌های ایالات متحده علیه شرکت‌های مخابراتی چینی، با آن‌ها تجارت کنند یا ایده هایشان را به اشتراک بگذارند.

خورسند با بیان اینکه بریتانیا اعلام کرده استراتژی توسعه فناوری 6G خود را منتشرخواهدکرد و گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت اریکسون تلاش دارد میلیون‌ها پوند در تحقیقات این شبکه در بریتانیا سرمایه‌گذاری کند، افزود: پس از تحریم شرکت‌های چینی توسط دولت آمریکا، این کشور به اریکسون و نوکیا روی آورده است. اریکسون نیز اعلام کرده که با برنامه 10ساله به توسعه نسل بعدی کمک خواهد کرد و براساس پیش‌بینی‌ها، شبکه‌های 6G حدود سال 2030 تجاری خواهند شد. البته چین بازهم در گسترش شبکه 6G پیشتاز است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا، با یادآوری اینکه ممنوعیت محصولات مخابراتی چین از حمایت گسترده و دوحزبی در کنگره آمریکا برخوردار است، اضافه کرد: محدودسازی و فشار برچین، خصوصا در حوزه فناوری، از دوره ترامپ آغاز شد.در آن دوره بسیاری از شرکت‌های فناوری آمریکایی بازار چین را ترک کردند.

وی هدف چنین اقداماتی را کندکردن پیشرفت‌های فناورانه و نظامی چین عنوان کرد و گفت: به تحریک آمریکا، تایوان در حال انتقال بسیاری از زیرساخت‌های ساخت فناوری‌های بالای نیمه هادی‌ها به آمریکا است. تایوان که بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه به حساب می‌آید، اعلام کرده در زمینه صادرات آن از قوانین پیروی می‌کند، قوانینی که تاکید کرده چین نمی‌تواند به برخی تراشه‌هایی که در هر نقطه‌ای از جهان با فناوری آمریکایی ساخته می‌شود، دسترسی یابد.

خورسند خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش دارد مانع پیشرفت چین شود و این کشور را به کنترل خود درآورد. در دوره ترامپ، اقدامات آمریکایی‌ها علیه چین عینی و ملموس انجام می‌شد، اما اکنون دموکرات‌ها گام به گام ضربات خود را به چین وارد می‌کنند و بعد با بررسی نتایج آن، گام دیگر را برمی دارند. محدودکردن فناوری چین در بازار آمریکا که یکی از پرمصرف‌ترین بازارهای کالاهای فناورانه است، زمینه حذف بسیاری از درآمدهای شرکت‌های چینی را به همراه دارد و ضربه و صدمه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد می‌کند.

وی گفت: براساس اظهارات روسای شرکت هواوی، تحریم‌های آمریکا، جنگ اوکراین و پیامدهای شیوع کرونا، بر عملکرد آن‌ها تاثیرات مهمی برجای گذاشته است و تمرکز داخلی این برند در آینده نزدیک دیگر روی کسب سود نخواهد بود؛ بلکه فقط برای ماندن در بازار تلاش خواهد کرد. مدیرعامل هواوی گفته بود با هدف تلاش برای بقا، فعالیت‌های خود را در برخی کشورها کاملا متوقف خواهند کرد. طبق بررسی‌ها، هواوی درحال حاضر از انتظارات پیش‌بینی‌شده برای سال 2022 عقب است و درآمدزایی‌اش نیز درمقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا ادامه داد: در دوره ترامپ، آلمان به صدراعظمی آنگلا مرکل، برای فناوری نسل پنجم چین، در برابر آمریکا ایستاد. بنابراین این روندی که آمریکا در زمان ترامپ آغاز کرد اکنون شدت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز ناگزیر خواهند شد به دستور آمریکا محدودیت واردات و خرید فناوری‌های چینی را در کشور خود داشته باشند و این ضربه جبران ناپذیری بر ادامه رشد فناورانه چین خواهد بود.

خورسند با اشاره به اظهارات مقامات اروپا برای کاهش روابط استراتژیک با چین و اظهارات نخست وزیر بریتانیا که گفته بود چین چالشی سیستمی علیه ارزش‌ها و منافع‌شان است و دوران طلایی روابط چین و انگلیس زمان دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق پایان یافته است، تاکید کرد: براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، کشورها موظف هستند هیچ مانعی برای شرکت‌ها در بازار جهانی ایجاد نکنند تا آن‌ها بتوانند در فضای رقابتی به ارائه محصولات خود بپردازند و نباید با فشار خارجی، تعادل بازار برهم بخورد.

وی یادآورشد: آمریکا با فشارهای پی درپی به شرکت‌های چینی تلاش می‌کنند تعادل را برهم بزند و از آنجا که برهم زدن بازار با اعتراض و هزینه بین‌المللی مواجه خواهد شد، با ضدامنیتی خواندن فناوری چینی به دنبال توجیه این اقدامات است. دراین شرایط، ادعاهایی مانند جاسوسی شرکت‌های چینی برای جمع زیادی از جامعه اروپا و آمریکا حساسیت برانگیز است و به واسطه این اتهام، آن‌ها که می‌توانستند نسبت به این فشاردولتی اعتراض کنند باید سکوت درپیش گیرند.

این تحلیلگر مسائل شرق آسیا، با اشاره به تشدید فشارهای آمریکا علیه چین گفت: آمریکا تلاش می‌کند سناریوی هل دادن روسیه به جنگ را درخصوص چین استفاده کنند و امروز به سمت ابزارهای قدرت ساز و رشد اقتصادی چین رفته است. این فضا تا یک حدی برای چینی‌ها قابل تحمل است. حتی اگر چین نخواهد وارد رقابت سلطه طلبانه با غرب شود، ناچار است رشد اقتصادی خود را برای جمعیت میلیاردی اش ادامه دهد و فناوری‌های پیشرفته یکی از ابعاد این رشد اقتصادی است. قطعا چین به محدودیت‌های وضع شده از سوی آمریکا پاسخ خواهد داد و این صبر استراتژیک یک حدی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *