جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

ببینید | پیام مهم ایران به آمریکا بعد از حمله سپاه به اسرائیل از زبان امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور پس از ورود به نیویورک، درباره علت و اهداف سفر خود توضیحاتی را ارائه کرد. او همچنین گفت: «ساعت تقریبا ٢ و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و سعی کردیم به صراحت به آمریکا بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. قبل از عملیات به طرف آمریکایی گفتیم ما پایگاه ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا بخواهد اقدامی در حمایت از اسراییل انجام دهد.» منبع: صداوسیما

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است

قصد کنگره آمریکا برای دادن وام به اوکراین به‌جای کمک بلاعوض، نگرانی از تغییر تمرکز از اوکراین به خاورمیانه، تلاش کی‌یف برای دستیابی به سامانه پاتریوت و تاکید دبیرکل ناتو بر اولویت کمک اعضای ائتلاف به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند  

وزرای دارایی جی۷ و روسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند، گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد.

Loading

تحلیلی بر مذاکرات و بیانیه پایانی نشست سوچی

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: روسیه به این جمع‌بندی رسیده که اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به سمتی پیش می‌رود که از حالت گذشته فاصله گرفته و این دو کشور به صلح نزدیک‌تر شده‌اند و در این راستا تلاش می‌کند تفاهم دو طرف را به نام خود به ثبت برساند.

محمدرضا دماوندی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برگزاری نشست سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در سوچی که در آن باکو و ایروان توافق کردند که از به‌کارگیری زور یا تهدید به استفاده از زور علیه یکدیگر خودداری کنند، خاطرنشان کرد: سخنگوی وزارت خارجه روسیه یک هفته پیش از برگزاری این نشست سه جانبه، ضمن اطلاع‌رسانی نسبت به برگزاری آن اعلام کرد در این گفتگوها «طیف وسیعی» از موضوعات سه جانبه و دوجانبه به بحث گذاشته خواهد شد؛ چند روز بعد از آن، کرملین در بیانیه دیگری توضیح داد موضوعات مربوط به «بازسازی و ارتباطات و حمل و نقل» از موضوعات مورد بحث در نشست است.

وی ادامه داد: روز قبل از این نشست سه جانبه نیز معاون وزیرخارجه روسیه گفت قرار است درخصوص امضای معاهده صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مذاکراتی شود و امیدواریم درخصوص مسائل مختلف، از جمله امضای معاهده صلح توافق حاصل شود. وقتی این مواضع را درکنار یکدیگر قرار می‌دهیم، این طور به نظر می‌رسد که گفتگو تک موضوعی نبوده و در عین حال روسیه تلاش دارد نقش میانجی‌گرانه خود را در حل اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پررنگ نشان دهد.

این کارشناس مسائل قفقاز گفت: در بیانیه رسمی کرملین نیز عنوان شد در همه مسائل به توافق نرسیدیم، اما در مورد مسائل اساسی تفاهم به وجود آمده است. پوتین نیز با مثبت خواندن فضا، آن را زمینه خوبی برای توافقات احتمالی آینده دانسته است؛ اما در دیدار دو جانبه پوتین و پاشینیان پیش از نشست سه جانبه دو نکته قابل توجه مطرح شد.

دماوندی با یادآوری اینکه «پوتین در این دیدار گفت مناقشه چند دهه در جریان بوده و «اکنون» باید متوقف شود و ایروان اکنون خواست سیاسی برای پایان دادن به درگیری دارد و ما نیز «به هر طریقی» از آن حمایت می‌کنیم»، اضافه کرد: به نظر می‌رسد روسیه به این جمعبندی رسیده که اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به سمتی پیش می‌رود که از حالت گذشته فاصله گرفته و این دو کشور به صلح نزدیک‌تر شده‌اند.

وی با بیان اینکه روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بر پایبندی به توافق عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه میان باکو و ایروان تاکید کردند، گفت: روسیه تلاش می‌کند این تفاهم را به نام خود به ثبت برساند. مسکو می‌خواهد برای امتیازاتی که در آینده خواهان بهره برداری از آن‌ها است، نقش خود را در حرکت به سمت پایان درگیری‌ها میان دو کشور پررنگ‌تر نشان دهد.

این کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به سفر پاشینیان به تهران بلافاصله پس از پایان نشست سوچی، تصریح کرد: این اقدام قابل تاملی بود و پاشینیان در دیدار با آقای رئیسی اشاره کرد که ارمنستان تمایل دارد ایران در جریان توافقات باشد. او در گزارشی که در ایروان به مجلس ارائه کرد نیز گفت سوچی قطعا یک گام به سوی «اجرای» برنامه صلح است.

دماوندی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نشست سوچی از آخرین گام‌ها برای گفتگو در جهت امضای معاهده صلح است و این معاهده به زودی نهایی خواهد شد. اگر گفتگوهای غیررسمی را که در پراگ میان اردوغان، علی اف و پاشینیان انجام شده است نیز در نظر بگیریم و اینکه چند روز بعد از آن وزیر خارجه ترکیه گفت «از نظر ما معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پایان یافته و تنها «اجرای» آن باقی مانده است»، می‌توان این گونه استنباط کرد که توافقنامه صلح و نشست سوچی برای جمعبندی نهایی این موضوع بوده است.

این تحلیلگر مسائل قفقاز با یادآوری پیشنهاد پاشینیان مبنی بر اینکه «آماده هستیم در سندی درباره تمدید ماموریت حافظان صلح روسیه برای ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال امضا کنیم»، گفت: خط انتقال انرژی منطقه به اروپا در عین تامین انرژی اروپا و تبدیل این منطقه و ترکیه به هاب انرژی، اختیاری نیز به روسیه برای کنترل آن می‌دهد.

به گفته دماوندی؛ روسیه بازی را در چند مسیر پیش می‌برد. شاید از مسائل مربوط به جنگ اوکراین نتوان در ظاهر، اثر مستقیم و روشنی را در تحولات قفقاز جنوبی دید، اما در این صفحه بازی رفت وآمدها، تبادل موقعیت و امتیاز برای طرفین وجود دارد و تلاش می‌کنند امتیازات از دست داده را در جبهه‌ای دیگر به دست آوردند. روسیه تلاش دارد با دست بالا را داشتن و فعال نگه داشتن خود، اروپا را کماکان تحت فشار بگذارد. با این تفاوت که با وساطتی که برای خط انتقال انرژی انجام می‌شد؛ با در اختیار داشتن کنترل نهایی، اروپا را همچنان نیازمند و تحت فشار خود قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *