نقش و اهداف انگلیس در خرابکاری خطوط لوله نورد استریم

۱۴۰۱/۰۸/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اگر روایتی که روس‌ها از عامل انفجار در خط لوله نورد استریم مطرح کرده‌اند، صحیح باشد، نشان می‌دهد انگلیس به طور جدی خواهان ناامید کردن آلمان و فرانسه از انرژی روسیه و قطع روابط دوجانبه میان اروپا و روسیه در زمینه انرژی است.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به گزارش وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه اعضای نیروی دریایی انگلیس عامل حمله تروریستی و منفجر کردن خط لوله نورد استریم در دریای بالتیک بودند، تصریح کرد: انگلیس از ابتدای جنگ روسیه با اوکراین، از حامیان مالی، سیاسی و نظامی اوکراین است و بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین انگلیس سه بار در دوران جنگ به کی‌یف سفر کرد.

وی با بیان اینکه انگلیس در میان کشورهای اروپایی، تنها کشوری است که به تمام وعده‌های نظامی خود در کمک به اوکراین عمل کرده است، افزود: انگلیس واحدهایی از ارتش اوکراین را آموزش نظامی می‌دهد و به لحاظ رسانه‌ای جنگ نرمِ پیچیده و گسترده‌ای علیه روسیه ایجاد کرده است. ضمن اینکه انگلیس در صف اول مقابله سایبری با روسیه نیز قرار گرفته و بیشترین کمک سایبری را به اوکراین می‌کند. در این عرصه، دولت روسیه همواره تلاش می‌کند در روند تحولات میدانی، آمریکا و انگلیس را در بسیاری از اقدامات حمایتی از دولت اوکراین و مسائلی مانند انفجار در خطوط لوله نورد استریم 1و 2 مقصر اعلام کند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: این تفسیر از سوی دولت روسیه بدون برنامه ریزی نیست و در عرصه نبرد بزرگ اوکراین، که عملا به جنگ روسیه با آمریکا و دولتهای اروپایی تبدیل شده است، قطعا روس‌ها تلاش می‌کنند به لحاظ رسانه‌ای و روانی آن را مدیریت کنند و در واکنش به اقداماتی که طرف‌های مقابل انجام می‌دهند، پاسخ مناسبی داشته باشند تا اقدامات احتمالی آتی علیه دولت انگلستان حداقل برای افکار عمومی داخلی روسیه، توجیه پذیر و اقناع کننده باشد. همانطور که وزارت دفاع روسیه ادعا کرد در حملات پهپادی نیروهای اوکراینی به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل کارشناسان انگلیسی همکاری داشته‌اند.

مکی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر هک شدن تلفن لیز تراس، نخست وزیر سابق انگلیس که به فاصله کوتاهی بعد از انفجار خط لوله نورد استریم در پیامکی برای وزیر خارجه آمریکا نوشته بود «انجام شد» و همچنین انتقاد روسیه درخصوص تضعیف امنیت انرژی جهانی و نقش آنگلوساکسون‌ها در این حمله، گفت: همواره این اتهام وارد بوده که آمریکا و انگلیس به دنبال بستن حداقل روزنه هایی هستند که به واسطه آنها، دولت‌های اروپایی همچنان بتوانند مذاکراتی با روس‌ها انجام دهند و یا انرژی مورد نیازشان را از طریق آن‌ها دریافت کنند.

وی افزود: نمی توان انکار کرد که شکاف عمیقی میان آمریکا و انگلیس با دولت‌های اروپایی در مواجهه با روسیه وجود داشته و حمله روسیه به اوکراین دولت‌های اروپایی، خصوصا آلمان و فرانسه را در تنگنایی قرار داد که آن‌ها مجبور به همراهی و همسویی با آمریکا و انگلیس شدند. با این حال در چندماهی که از بحران اوکراین می‌گذرد، همچنان تردیدهایی درمیان دولت‌های فرانسه و آلمان در چگونگی مواجهه با روسیه وجود داشته است. شاید اروپایی‌ها امیدوار بودند که خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 همچنان بتواند برای روزهای آتی فعال باقی بماند.

وی یادآور شد: سوئد و دانمارک در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، انفجار صدها کیلو تی.‌ان.‌تی در زیر آب را عامل تخریب خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» و نشت گاز اعلام و تاکید کردند که شدت انفجارها در خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده که احتمالا معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا؛ اگر روایتی که روس‌ها از عامل انفجار در این خط لوله مطرح کرده‌اند، صحیح باشد، نشان می‌دهد انگلیس به طور جد خواهان ناامید کردن آلمان و فرانسه از انرژی روسیه و قطع روابط دوجانبه میان اروپا و روسیه در زمینه انرژی است تا کشورهای اروپایی ناچار به سمت استفاده از منابع گران قیمت، چه گاز مایع LNG خارجی یا فناوری‌های جدید پاک، بروند.

مکی ضمن تشریح پیامدهای اقتصادی که کشورهای اروپایی پس از جنگ اوکراین متحمل شده‌اند و همچنین افزایش قیمت انرژی در این کشورها، ادامه داد: قطعا نفوذ و حضور ناتو بعد از حمله روسیه به اوکراین در اروپا گسترده‌تر و جدی‌تر شده و فلسفه وجودی اش نسبت به گذشته قوت بیشتری پیدا کرده است. دولت‌هایی مانند فرانسه که به دنبال ترتیبات امنیتی مستقل اروپایی بودند به دلیل تحولاتی که در اروپا در حال وقوع است، باید این موضوع را به فراموشی بسپارند.

وی اضافه کرد: فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا بتوانند بحران انرژی را تا حدودی مدیریت کنند و تاکنون نیز توانسته‌اند دستکم ذخایر گازی خود را برای چند ماه آینده تکمیل نمایند. هرچند آن‌ها فشارهای متعددی را متحمل شده‌اند، اما با صرفه جویی و تامین گاز از مبادی مختلف آمریکا و شمال آفریقا به نظر می‌رسد، زمستانی سخت‌تر از آنچه تصور می‌شد نداشته باشند.

این تحلیلگر مسائل اروپا خاطرنشان کرد: جنگ اوکراین جنگ گسترده و وسیعی است که تاثیرات عمیقی بر ژئوپلیتیک اروپا و معادلات سیاسی و امنیتی جهان برجاگذاشته که بازگشت به گذشته تصور نمی شود. در این شرایط، حتی اگر انفجار خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 حقیقتا توسط دولت انگلیس رخ داده باشد، وضعیت به گونه‌ای نیست که دست دولت‌های اروپایی را برای واکنش به انگلیس باز بگذارد.

مکی با اشاره به هزینه سنگینی که جنگ اوکراین بر اروپا تحمیل کرده، یادآورشد: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت اعلام کرد این اتحادیه 22 میلیارد یورو در سال 2022 برای اوکراین هزینه کرده که البته این مبلغ شامل کمک نظامی و تامین تسلیحاتی مستقیم از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی شود. ضمن اینکه به زودی مکانیسمی را برای تخصیص حدود 18 میلیارد یورو کمک مضاعف به اوکراین در سال 2023 اعلام خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *