جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

بررسی علل حمایت روسیه از سوریه در شورای امنیت

۱۴۰۱/۰۸/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مسکو در تعاملات جدید منطقه‌ای خود به این نکته پی برده که به هیچ عنوان نمی‌تواند بر روابطش با رژیم صهیونیستی حساب ویژه‌ای باز کند و آن را به سطح روابط راهبردی برساند، گفت: برای روسیه جدید با توجه به نیازمندی به جذب کشورهای همگرا، منطقه غرب آسیا و به ویژه سوریه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده تا جایی که به عنوان یکی از حامیان بین‌المللی سوریه و در این زمینه همسو با ایران محسوب می‌شود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به اظهارات معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که حملات رژیم صهیونیستی علیه اهداف نظامی در سوریه را بی‌سابقه خوانده و از شورای امنیت خواسته تا به این حملات پاسخ مناسب دهد، تصریح کرد: روسیه تاکید کرده که چشم‌پوشی سازمان ملل از درخواست‌های سوریه درباره نقض حریم هوایی‌اش از سوی رژیم صهیونیستی و حتی بی‌پاسخ ماندن نامه‌های مکرری که خطاب به دبیر کل ارسال شده، پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه روسیه حملات رژیم صهیونیستی را که حریم هوایی سوریه را نقض کرده، از عوامل برهم زننده ثبات در سوریه عنوان کرده و این موضعی است که ایران از ابتدا در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه داشته است، افزود: با نگاهی به روند تعاملات میان روسیه با سوریه و رژیم صهیونیستی، تغییرات محسوسی را در این روابط مشاهده می‌کنیم، این تغییرات خصوصا میان دولت روسیه و رژیم صهیونیستی برجسته است. در واقع اقدامات ضدمردمی که از طریق حملات و تهاجم‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه ملت سوریه صورت گرفت، نقطه عطفی بود که روشن ساخت اختلافات میان روسیه و رژیم صهیونیستی با وجود همه ارتباطات اقتصادی بسیار عمیق است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت: روسیه در تعاملات جدید منطقه‌ای خود به این نکته پی برده است که به هیچ عنوان نمی‌تواند بر روابطش با رژیم صهیونیستی حساب ویژه‌ای باز کند و آن را به سطح روابط راهبردی برساند؛ چرا که اقدامات رژیم صهیونیستی تابعی از منافع غرب و خصوصا آمریکا است و بحران ایجاد شده در خصوص اوکراین، موضع خصمانه این رژیم علیه روسیه را به روشنی نشان داد.

صدرالحسینی ادامه داد: ارسال تسلیحات رژیم صهیونیستی به اوکراین نیز به این بی‌اعتمادی و تنش دامن زد و روسیه را متقاعد کرد که رژیم صهیونیستی به هیچ شکل در راستای منافع مسکو حرکت نخواهد کرد. این شکاف، در حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه بیشتر خود را نشان داد و به نظر می‌رسد با افزایش این شکاف، اختلافات میان آن‌ها گسترش خواهد یافت.

وی با یادآوری اینکه پیش از این و پس از آغاز جنگ اوکراین، روسیه خواستار توقف بی‌قید و شرط حملات رژیم صهیونیستی به سوریه شده بود، اضافه کرد: رسانه‌ها و تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی نیز پیس از این اذعان کردند، اصرار مسکو برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت جهت محکوم کردن حملات این رژیم به فرودگاه دمشق، به دلیل موضع رژیم صهیونیستی نسبت به حمله روسیه به اوکراین است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مخالفت روسیه با حملات تلاویو در عمق سوریه را نادیده بگیرد؛ چرا که روسیه حضور نظامی در سوریه دارد و مسکو دارای تاثیرگذاری در صحنه بین‌الملل است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: تحلیلگران رژیم صهیونیستی تاکید داشتند که واکنش روسیه در قبال حمله به فرودگاه دمشق ثابت می‌کند حساب باز کردن رژیم صهیونیستی روی تلاش برای اختلاف‌افکنی میان روسیه، ایران و نظام سوریه شکست خورده است.

صدرالحسینی در عین حال با یادآوری اینکه ارتش سوریه برای مقابله با حملات هوایی رژیم صهیونیستی از موشک‌های « اس ۳۰۰» روسی استفاده کرده است، گفت: اختلافات میان رژیم صهیونیستی و روسیه در ابتدا خود را در حوزه مسائل نظامی نشان داد و پس از مدتی در حوزه سیاسی و سازمان ملل نیز خودنمایی کرد و روشن ساخت روسیه حساب رژیم صهیونیستی را بعد از وقایع اوکراین، کاملا از قبل از آن جدا ساخته و رویکرد جدیدی نسبت به این رژیم دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه شکاف میان رژیم صهیونیستی و روسیه رو به افزایش است و با اشاره به تلاش روسیه برای تقویت موقعیت دولت مرکزی در سوریه، خاطرنشان کرد: در این راستا شاهد نشست پرتنش شورای امنیت سازمان ملل درخصوص مکانیسم کمک رسانی به مردم سوریه و وتوی قطعنامه‌ای که دولت مرکزی را دور می‌زد، از سوی روسیه بودیم. مسکو نقض حاکمیت سوریه به بهانه کمک‌رسانی به مردم را تاسف بار خواند و همچنین معتقد است با توجه به اینکه دولت بشار اسد قدرت را در سوریه در دست دارد، کمک‌های فرامرزی به این کشور باید از طریق دولت مرکزی انجام شود و سوریه نیز بارها نگرانی‌های جدی خود را در مورد سازوکار ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه مرزی اعلام کرده است.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، رژیم صهیونیستی تلاش دارد از فضای ایجاد شده در روابط بین‌الملل پس از درگیری‌های اوکراین، حداکثر بهره را در حوزه‌های مقابله با جهان اسلام و خطوط مقدم مقاومت ببرد. در واقع با توجه به درگیری‌های ذهنی و کاری شورای امنیت سازمان ملل و اعضای فعال آن، رژیم صهیونیستی حداکثر سوء استفاده را می‌کند، چرا که می‌داند فضای حاکم بر رسانه‌ها با توجه به اتفاقات اوکراین، بیشتر مسائل ناشی از آن را دنبال می‌کنند و موضوعاتی مانند حملات به سوریه در رده‌های بعدی، مورد توجه قرار می‌گیرد.

صدرالحسینی ادامه داد: به نظر می‌آید برای روسیه جدید با توجه به نیازمندی به جذب کشورهای همگرا با آن، منطقه غرب آسیا و به ویژه سوریه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده و حساسیت خود را در حوزه‌های مختلف نسبت به سوریه افزایش داده است ؛ تا جایی که به عنوان یکی از حامیان بین‌المللی سوریه و در این زمینه همسو با ایران محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *