جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

راهبردهای نخست وزیر جدید انگلیس برای خروج این کشور از بحران

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل اروپا درباره راهبرد و مهمترین چالش‌ها و اولویت‌های ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس گفت: «مهمترین راهبردی که پیش روی نخست‌وزیر جدید انگلیس در حوزه سیاست خارجی مطرح است همان راهبردی است که خانم ترزا می‌و بوریس جانسون طی 6 سال گذشته پیگیری کردند.»

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «آنها می‌خواستند بعد از خروج از اتحادیه اروپا با امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد با مهمترین قطب‌های اقتصاد جهانی، انگلیس را به سطح یک قدرت مهم اقتصادی و سیاسی در سطح بین‌المللی ارتقا بدهند، اما بحران اوکراین و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن، چالش‌های جدی را برای انگلیس ایجاد کرده است.»

مکی درباره واگرایی یا همگرایی انگلیس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برهه فعلی تاکید کرد: «افزایش تورم و بحران انرژی، انگلیس را مجبور به همسویی و همراهی بیشتری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرده است. چرا که در این شرایط بحرانی اقتصاد جهانی هنوز جایگزینی برای شرکای مهم تجاری اروپایی انگلیس ایجاد نشده و انگلیس باید با انعطاف بیشتری در ارتباط با اختلافات سیاسی، اقتصادی و تجاری با اعضای مهم اتحادیه اروپا رفتار کند.»

وی درباره مهمترین اختلافاتی که میان انگلیس و بروکسل وجود دارد به چگونگی مناسبات تجاری این کشور با اعضای اتحادیه اروپا در خصوص تعیین سطح تعرفه‌ها و چگونگی بهره‌مندی انگلیس از بازار اتحادیه اروپا اشاره کرد.

کارشناس مسائل اروپا در ادامه درباره چالش‌های برگزیت در سر راه نخست وزیر جدید با بیان اینکه هنوز موضوع مرزهای ایرلند شمالی و چگونگی روابط دو ایرلند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حل نشده است، توضیح داد: «این در حالی است که ایرلند شمالی با بحران تشکیل دولت ائتلافی میان پروتستان‌های وحدت‌گرا و کاتولیک‌های ایرلند شمالی مواجه است؛ مرزهای دو ایرلند برای بیش از دو دهه گذشته با یک ثبات سیاسی و اقتصادی نسبی پس از توافقنامه گود‌فرایدی در سال 1998 برخوردار بوده است.»

وی ادامه داد: «اکنون اگر توافقنامه برگزیت به اجرا دربیاید و مرزهای دو ایرلند نیز همچنان در چارچوب توافقنامه گودفرایدی باقی بماند، با اختلاف و تضادهای جدی مواجه خواهند بود. چرا که توافقنامه برگزیت عملا باعث خواهد شد که آزادی رفت‌وآمد کالا، سرمایه، خدمات و نیروی انسانی بین دو مرز ایرلند شمالی و جنوبی با موانعی مواجه شود.»

به گفته این کارشناس، اگر مرزهای دو ایرلند را در چارچوب برگزیت تعریف و مانعی بر سر آزادی دو ایرلند ایجاد کنند، توافقنامه گودفرایدی خدشه دار خواهد شد و صلح و ثبات میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌های ایرلند شمالی به مخاطره خواهد افتاد.

مکی درباره بحران انرژی در انگلیس نیز گفت: «با توجه به اینکه انگلیس دارای ذخایر نفت در دریای سیاه است با محدودیت کمتری در مقایسه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا در تامین انرژی مورد نیازش روبرو است. چالش انگلیس بیشتر روی تامین گاز مورد نیازش است.»

این کارشناس تاکید کرد آنچه که اکنون به عنوان چالش مهمی برای دولت آقای ریشی سوناک مطرح است موضوع افزایش تورم در پی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه تولید در انگلیس است؛ همان موضوعی که بوریس جانسون را مجبور به استعفا کرد و خانم لیز تراس نیز در پی ناکامی در جلب هم‌حزبی‌های محافظه‌کارش در اجرای برنامه‌های اقتصادی پس از 45 روز از مقام خود استعفا داد.

کارشناس مسائل اروپا توضیح داد: «این چالش پیش روی ریشی سوناک نیز قرار دارد و او اگر بخواهد برای مقابله با افزایش کسری و سطح بدهی‌ها از هزینه‌های خدمات رفاهی و بهداشتی بکاهد قطعا با مخالفت‌های جدی‌تری در سطح جامعه انگلیس مواجه خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «در عمل اکنون هم انگلیس و هم دیگر اعضای اتحادیه اروپا سیاست خارجی‌شان در چگونگی مواجهه با بحران اوکراین با سیاست‌های اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی پیوند مستقیمی پیدا کرده است.»

مکی توضیح داد: «درواقع پیامدهای اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین علیه روسیه تنها متوجه این دولت نبوده است بلکه دولت‌های اروپایی نیز از اعمال این تحریم‌ها صدمات جدی را متحمل شدند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تورم یکی از آن‌ها است.»

کارشناس مسائل اروپا همچنین گفت: «اختلافی که اکنون هم در داخل انگلیس و هم میان اعضای اتحادیه اروپا در چگونگی تداوم حمایت از اوکراین وجود دارد ناشی از همین بحران‌هایی است که در پی شدت گرفتن تنش‌ها در اوکراین در دولت‌های اروپایی و معیشت مردم اروپا ایجاد شده است.»

وی درباره چشم‌انداز داخل و سیاست خارجی انگلیس در دوره نخست وزیر جدید نیز توضیح داد: «واقعیت این است که وقتی به رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران نگاه می‌کنیم امید کمی نسبت به بهبود شرایط اقتصادی انگلیس در پی به قدرت رسیدن ریشی سوناک وجود دارد. این تحلیل به صورت جدی در سطح محافل سیاسی و رسا‌نه‌ای انگلیس مطرح است که حداکثر موفقیت ریشی سوناک در نزدیک به دو سال باقی مانده به انتخابات پارلمانی این خواهد بود که محافظه‌کاران شکست آبرومندی داشته باشند، چراکه تورم دورقمی که انگلیس با آن مواجه است و ممکن است رکود عمیقی را نیز در بازارها ایجاد کند، چالشی نیست که سوناک در دو سال باقی مانده به انتخابات پارلمانی بتواند آن را پشت سر بگذارد و شرایط اقتصادی مناسب‌تری را برای حفظ پایگاه اجتماعی محافظه‌کاران ایجاد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *