جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابزارسازی حقوق بشر واقعیت سیاست خارجی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی با فعال کردن پیشگیرانه ماشین تبلیغاتی خود درباره حقوق بشر در ایران، نمی‌توانند لکه ظلم و شراکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری رود اردن را بزدایند.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

Loading

نقش و منافع کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی در بحران سیاسی در عراق

۱۴۰۱/۰۵/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بازیگران خارجی و دشمنان عراق، خواهان تشتت و تجزیه، تغییر فرصت جغرافیای سیاسی و بازگشت جریان بعثی در این کشور هستند، گفت: اختلافات و درگیری‌های فعلی میان شیعیان، بهترین وضعیت برای سوء استفاده رژیم صهیونیستی است.

امیر موسوی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات سیاسی در عراق و ناآرامی‌های اخیر در این کشور تصریح کرد: کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی، خصوصا رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های عرب مرتجع خلیج‌فارس منافع خود را در وجود عراق قوی و قدرتمند نمی‌بینند و آن را برای خود خطر ارزیابی می‌کنند؛ چرا که گرایش سیاسی این کشور با آنها همسو نیست و عراق تضعیف شده، منافع آنها را بیشتر تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه عملکرد صدام در راستای سیاست‌های استکباری بود و به همین دلیل این بازیگران در آن دوره به عراق کمک‌های گوناگونی می‌کردند، گفت: از بعد از سقوط صدام در سال 2003 تاکنون، به طور مکرر شاهد مداخلات خارجی و چالش‌هایی در عراق بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تشکیل حشدالشعبی را در عراق عامل نگرانی در میان حامیان سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه عنوان کرد و ادامه داد: دشمنان مقاومت و برخی بازیگران خارجی خواهان وجود دولت ضعیف در عراق و شدت گرفتن تفرقه در این کشور هستند و اختلافات و درگیری‌های فعلی میان شیعیان، بهترین فرصت برای سوء استفاده رژیم صهیونیستی است.

موسوی، شیعیان عراق را اصلی‌ترین جریانی دانست که به دلیل شرایط فعلی سیاسی در این کشور متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه نظام سیاسی که مبتنی بر سهم خواهی و فرقه گرایی در عراق است، ضربه بزرگی به مردم این کشور زده و به طور مکرر شاهد باج‌دهی‌های خلاف قانون که منافع ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هستیم، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی در عراق به گونه‌ای رقم خورده است که همه مخالفان خط مقاومت، اعم از بعثی‌ها، داعشی‌ها، کمونیست‌ها زیر چتر جریان صدر جمع شده‌اند و با خط مقاومت در عراق مبارزه می‌کنند، به طوری که شرایط بسیار بدی در مناطق شیعه‌نشین توسط دشمنان مقاومت ایجاد شده است. آن‌ها می‌خواستند از طریق داعش، وضعیت را در عراق تغییر دهند، اما شکست خوردند و اکنون به جنگ نرم با مقاومت روی آورده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به منافع اقتصادی که رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با تضعیف عراق به دست می‌آورند اشاره کرد و توضیح داد: قطعا امارات و کویت نمی‌خواند بنادر عراق رونق بگیرد و جایگزین بنادر آن‌ها شود؛ همانطور که شاهد بودیم آن‌ها چگونه بنادر «ام القصر» و «فاو» را به نابودی کشاندند، بنابراین اجازه نمی‌دهند هیچ پروژه‌ای توسط دولت مرکزی در آنجا اجرا شود. ما همواره شاهد تلاش‌های عربستان نیز برای تغییر در اوضاع سیاسی عراق بوده‌ایم.

موسوی یادآور شد: ترکیه 16 سد بر روی دجله و فرات ساخته و حجم آب این دو رودخانه را به شدت کاهش داده است، اما عراق توان حل این مشکل را ندارد. ترکیه 36 پایگاه نظامی در شمال عراق تا نزدیکی موصل ایجاد کرده است، مکرر این مناطق را بمباران می‌کند و تاکنون تعداد زیادی از غیرنظامیان در این کشور کشته شده‌اند. ضمن اینکه ترکیه نسبت به موصل و کرکوک که منبع بزرگ نفت و دارای زمین‌های کشاورزی مرغوبی است، ادعاهای ارضی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شیعیان در عراق نیز اشتباهاتی داشتند و به همین دلیل جبهه روبرو قدرت گرفته است، اضافه کرد: دشمنان مقاومت در تلاش هستند از این وضعیت بهترین بهره را ببرند و ما اکنون شاهد هجمه شدید تبلیغاتی، رسانه‌ای و فرهنگی با انواع اتهام زنی‌ها علیه مقاومت در عراق هستیم.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: بازیگران خارجی و دشمنان عراق، خواهان تشتت و تجزیه، تغییر وضعیت جغرافیای سیاسی و بازگشت جریان بعثی در این کشور هستند، همانطور که اکنون برای بازگشت فرماندهای نظامی و امنیتی این جریان بسیار تلاش می‌شود. آن‌ها می‌خواهند در قالب طرحی بلندمدت حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت را با انواع اتهام زنی‌ها، تفرقه و اختلاف از بین ببرند.

موسوی ادامه داد: گرچه آمریکا حضور نظامی خود را در عراق کاهش داد، اما قطعا منافع خود را در این کشور رها نخواهد کرد. از نگاه آمریکا، عراق نقطه‌ای است که می‌تواند بستر جهش شیعه و مقاومت در دنیا شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انرژی موجود در این کشور، بازیگران خارجی نقش مهمی برای آن قائل هستند، اما به نظر می‌رسد متاسفانه مردم و شیعیان عراق متوجه خطراتی که از سوی بازیگران خارجی منافع و منابع کشورشان را تهدید می‌کند، نیستند.

وی تاکید کرد: تشدید مداخلات خارجی و جنگ بر سر قدرت در عراق، به ویژه بین گروه‌های شیعه، ثبات و امنیت جامعه و به طور کلی امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند. قطعا در این درگیری‌ها هیچ گروهی برنده میدان نخواهد بود و همگی متضرر خواهند شد. عراق امروز در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته و تداوم اشتباهات می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری مانند آوارگی میلیون‌ها عراقی، فروپاشی اقتصادی، تغییر وضعیت جغرافیای سیاسی را به همراه داشته باشد و مردمی را که همچنان با پیامدهای ناشی از رنج تروریسم داعش دست به گریبان هستند، با رنجی بزرگتر مواجه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *