جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.
Loading

اعلام نامزدی نخست‌وزیر و چشم‌انداز خروج عراق از بن‌بست سیاسی

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: پژوهشگر اندیشکده مرصاد با بیان اینکه با اعلام نامزدی السودانی برای نخست وزیری عراق، این کشور می‌تواند از بن بست سیاسی چندماهه خارج شود و عزم جریان‌های سیاسی جزم است تا بتوانند وارد مرحله انتخاب وزرا و تشکیل دولت شوند، گفت: بعید است در آینده از ناحیه جریان صدر همگرایی و همسویی با دولت جدید ایجاد شود و آن‌ها در فضای رسانه‌ای و اجتماعی، تبدیل به معارضین دولت آینده خواهند شد.

محمدباقر صداقت در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اعلام نامزدی «محمدشیاع السودانی» برای نخست وزیری عراق از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان، خاطرنشان کرد: بعد از اینکه جریان صدر از روند سیاسی کنار رفت و استعفا داد، چارچوب هماهنگی شیعه زمام امور را به دست گرفت و با توجه به اینکه تعداد نمایندگانشان در پارلمان نیز افزایش یافت و موضع قوی‌تری یافتند طبیعتا در انتخاب نخست وزیر و تعیین دولت آینده نقش تعیین‌کننده‌ای یافتند.

وی با اشاره به رایزنی‌های متعدد گروه‌های شیعه عراقی برای تعیین نخست وزیر افزود: با توجه به فشارهایی که به چارچوب هماهنگی اعمال می‌شد و جنگ روانی و رسانه‌ای که علیه برخی شخصیت‌ها شکل گرفت، به مرور چهره‌های تراز اول این جریان کنار رفتند، اما گزینه‌هایی که مطرح شدند هم ناشناخته نبودند و در عراق پس از صدام مسئولیت‌هایی داشتند.

این تحلیلگر مسائل عراق با یادآوری اینکه شیاع السودانی از سال 2004 به بعد همواره در سمت‌های بالای سیاسی و یا در سرپرستی وزارتخانه‌های عراق حضور داشته است، گفت: جریان‌های سیاسی اسلامی همچنان تصمیم گرفتند شخصیت نخست وزیر، شناخته شده و تابلودار باشد و چارچوب هماهنگی پس از شنیدن برنامه‌های السودانی، با اجماع اعضا بر سر تصدی منصب نخست وزیری او به توافق رسیده‌اند.

صداقت ادامه داد: از همان روز که اسم شیاع السودانی مطرح شد، شخصیت‌های مجازی نزدیک به جریان صدر، شروع به آغاز جنگی روانی علیه او کردند و پیداست که از همین ابتدا بنا را بر مقابله با ایشان گذاشته‌اند. بنابراین بعید است که در آینده از ناحیه جریان صدر همگرایی و همسویی با دولت جدید ایجاد شود و آن‌ها در فضای رسانه‌ای و اجتماعی، تبدیل به معارضین دولت آینده خواهند شد.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد تصریح کرد: با کناره گیری جریان صدر، برخی گزارش‌های امنیتی موسسات نظامی و امنیتی عنوان می‌کردند که باید منتظر آشوبی در عراق بود و برخی کنشگری‌ها هم برای پیشگیری و مقابله انجام دادند، اما اکنون به جز این گزارش‌ها، نشانه قوی دیگری در خصوص احتمال بروز آشوب‌های سیاسی و اجتماعی مانند تظاهرات‌ گذشته در عراق وجود ندارد. خصوصا اگر عراق به سلامت از تابستان گذر کند، احتمال دارد خدمات‌رسانی‌ها منظم‌تر شود. بنابراین از جانب مقتدی صدر و در کوتاه مدت بعید است شاهد بروز اعتراضاتی مانند اعتراضات خیابانی گذشته در این کشور باشیم.

وی با بیان اینکه فساد در عراق بسیار ریشه‌دار است و تقریبا همه جریان‌های سیاسی، به آن مبتلا هستند و بر کسی پوشیده نیست، افزود: با توجه به سابقه سیاسی شیاع السودانی، جریان صدر می‌تواند اتهاماتی در خصوص فساد در دستگاه‌هایی که او در آن حضور داشته نیز مطرح کند. با توجه به اینکه آن‌ها در ظاهر از روند سیاسی کنار کشیده‌اند، دست بازتری دارند و می‌توانند علیه او این مسائل را به کار گیرند.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد با بیان اینکه با توجه به روند فعلی، به نظر نمی‌رسد در آینده سیاسی عراق بتوان در ارکان سیاسی و اقتصادی، تفاوت چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته در این کشور مشاهده کرد، اضافه کرد: اگر دولت جدید بخواهد اقدامات اصلاحی در برابر منافع صدری‌ها که اکنون در برخی سمت‌های دولتی گلوگاه‌های اقتصادی را دارند، انجام دهد آن‌ها در خیابان، رسانه و جامعه در برابر دولت سنگ‌اندازی بیشتری خواهندکرد.

صداقت به رایزنی‌هایی که درخصوص تشکیل دولت در هفته‌های گذشته میان چارچوب هماهنگی شیعیان انجام شده اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اکنون عراق می‌تواند از بن بست سیاسی چند ماهه خارج شود. تنها مسئله ریاست جمهوری باقی مانده که چارچوب هماهنگی اعلام کرده، اگر حزب دموکرات و اتحاد میهنی به کاندیدای واحدی در این خصوص نرسند، به کاندیدای اتحاد میهنی رای خواهد داد. بنابراین به نظر می‌رسد عزم آن‌ها برای عبور سریع از این مرحله جزم است تا بتوانند وارد مرحله تشکیل دولت و انتخاب وزرا شوند.

وی با بیان اینکه احزاب و شخصیت‌های سیاسی مختلفی حمایت خود را از السودانی اعلام کرده‌اند، تاکید کرد: اکنون که نخست وزیر تقریبا انتخاب شده و با توجه به شرایطی که عراق با آن مواجه بوده، بعید است احزاب در مراحل بعدی توقف زیادی داشته باشند، چرا که انتخاب نخست وزیر زمان زیادی طول کشید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *