جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

دلایل و پیامدهای افزایش بودجه نظامی فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یکی از اساتید رشته روابط بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه موقعیت و مواضع فرانسه چندان در چارچوب کشورهای آنگلوساکسون قرار نمی‌گیرد و می‌داند نمی‌تواند همیشه روی رویکردهای آمریکا و بریتانیا حساب کند، ناگزیر به حفظ قدرت نظامی برتر در اروپا است و با سرمایه‌گذاری در بخش صادرات هم مزیت تجهیزات نظامی‌اش را حفظ می‌کند.

دکتر هادی دولت آبادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به تصمیم فرانسه برای افزایش بودجه نظامی این کشور تا دو برابر آنچه در دو سال اخیر متعهد شده بود، تصریح کرد: از یک سو با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، ناتو باید نیروهایش را تقویت کند و بنابر قوانینی که وجود دارد کشورها متعهد شده‌اند خود را به حجم مشخصی از تسلیحات نظامی برسانند؛ برای فرانسه تعیین شده بود که باید 2 درصد میزان ناخالص تولید ناخالص ملی را صرف بودجه نظامی‌اش کند.

وی افزود: از سوی دیگر فرانسه تلاش می‌کند برابری حجم و میزان تسلیحات نظامی را با آلمان حفظ کند، چرا که آلمان بودجه بالایی را در ماه‌های اخیر برای افزایش توان نظامی و دفاعی خود صرف کرده است و فرانسه ناچار است برای هماهنگی و حفظ توازن قوای نظامی در اروپا بودجه خود را افزایش دهد.

این تحلیلگر مسائل فرانسه، به اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی براینکه کشورش به دنبال این است که پایگاه‌های نظامی خود را در اسرع وقت در مالی ببندد، اشاره کرد و یادآور شد: فرانسه به دنبال توافقی که با برخی کشورهای آفریقایی داشته، باید تا شهریور آینده تمام نیروهایش را از برخی از آن‌ کشورها، خصوصا کشور مالی که حدود 9 سال در آن درگیر جنگ بود، خارج کند. بنابراین تعدادی از نیروهای فرانسوی از برخی مناطق خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون نیروهای فرانسوی در کشورهایی حضور داشتند که به لحاظ مسافت، چندان دور از وطن خود نبودند، لذا ماموریتشان هزینه چندانی در بر نداشت. ضمن اینکه فرانسه چندین دهه در این مناطق حضور داشته و از پایگاه‌هایی بهره می‌برد که از سال‌ها پیش آن‌ها را تاسیس کرده بود.

دولت آبادی گفت: با توجه به راهبردی که فرانسه برای افزایش حضور در کشورهای خلیج‌فارس دارد، این افزایش حضور نظامی و انتقال تجهیزات نظامی هزینه‌های بالایی دارد. همانطور که در سال‌های 2014 و 2015 که فرانسه می‌خواست تجهیزات نظامی خود را از فرانسه خارج کند، برآورد شده بود هزینه‌ای که باید برای خروج تجهیزات نظامی داشته باشند، با ارزش این تجهیزات برابر است. بنابراین جابجا کردن این تجهیزات و انتقال آن‌ها به مناطق دیگر برای فرانسه مستلزم هزینه‌هایی است.

این استاد دانشگاه تهران درخصوص پیامدهای افزایش بودجه نظامی فرانسه در شرایط جنگ اوکراین با روسیه و حفظ موقعیت نیروی سومی که همواره آن را مدنظر داشته، خاطرنشان کرد: در هر حال فرانسه باید خود را قدرت برتر اروپا در این زمینه نگه دارد؛ چرا که با توجه به ممنوعیت‌های آلمان برای داشتن تجهیزات نظامی و راهبردی بعد از جنگ جهانی دوم، فرانسه می‌تواند در بخشی از تجهیزات نظامی در اروپا حرف اول را بزند. بنابراین تلاش می‌کند که جایگاه خود را در این عرصه حفظ کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه موقعیت و مواضع فرانسه چندان در چارچوب کشورهای آنگلوساکسون قرار نمی‌گیرد، می‌داند نمی‌تواند همیشه روی رویکردهای آمریکا و بریتانیا حساب کند؛ از جمله می‌توان به پیامدهایی که قرارداد آکوس میان استرالیا، آمریکا و انگلستان داشت و همچنین افزایش فاصله فرانسه با انگلستان بعد از ماجرای برگزیت اشاره کرد؛ بنابراین برای اینکه پاریس بتواند خود را به عنوان قدرتی در اروپا حفظ کند، ناگزیر است تلاش کند تا بتواند قدرت نظامی برتر اروپا باشد و با سرمایه‌گذاری‌های لازم، بتواند در بخش صادرات هم مزیت تجهیزات نظامی‌اش را حفظ کند.

این تحلیلگر مسائل فرانسه به تلاش این کشور برای تدوین قانون برنامه‌ریزی نظامی جدید اشاره کرد و توضیح داد: مکرون از وزارت نیروهای مسلح فرانسه خواسته است پیشنهادهای بسیار ملموسی را با توجه به قانون برنامه‌ریزی نظامی جدید که در اوایل سال ۲۰۲۳ به پارلمان داده می‌شود، ارائه دهد؛ قانونی که باید خطوط دقیق برنامه‌ریزی نظامی را در دوره ۲۰۲۴-۲۰۳۰ مشخص نماید.

دولت آبادی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور فرانسه در آستانه روز ملی فرانسه در جمع نیروهای مسلح، خواستار تغییر عمیق در الگوی حضور فرانسه در آفریقا شد و تاکید کرد باید به تعهد خود در برابر تهدید تروریستی در همه جا، به ویژه در آفریقا ادامه دهند.

وی با اشاره به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جده مبنی بر اینکه “برای روسیه و چین خلاء در خاورمیانه ایجاد نمی‌کنیم و تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت آمریکا انجام خواهم داد”، گفت: با توجه به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف با هدف حفظ منافع خود در منطقه خاورمیانه، باید دید آیا فرانسه می‌تواند به طور کامل روی حضور در منطقه خلیج‌فارس حساب کند یا خیر. اگر برخلاف آنچه اعلام شده، قرار باشد آمریکا تعهدات خود را در منطقه کاهش دهد، حضور فرانسه پررنگ تر خواهد بود و افزایش بودجه نظامی قطعا در این مسیر به کار گرفته خواهد شد.

این کارشناس مسائل فرانسه، به اظهارات و بیانیه‌هایی که در چارچوب سفر بایدن از سوی کشورهای منطقه خلیج‌فارس مطرح شده است، اشاره کرد و افزود: با توجه به جنگ اوکراین و افزایش نیاز آمریکا و غرب به امنیت انرژی در کشورهای خود، سفر بایدن امکان دارد به عنوان بازگشتی برای آمریکا تلقی شود؛ بنابراین اگر عربستان بخواهد امتیازهایی به آمریکا بدهد، قطعا امتیازهایی برای دفاع از منافع عربستان خواهد گرفت. در این صورت فضای کمتری برای عرض اندام فرانسه باقی خواهد ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *