جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

دلایل و پیامدهای افزایش بودجه نظامی فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یکی از اساتید رشته روابط بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه موقعیت و مواضع فرانسه چندان در چارچوب کشورهای آنگلوساکسون قرار نمی‌گیرد و می‌داند نمی‌تواند همیشه روی رویکردهای آمریکا و بریتانیا حساب کند، ناگزیر به حفظ قدرت نظامی برتر در اروپا است و با سرمایه‌گذاری در بخش صادرات هم مزیت تجهیزات نظامی‌اش را حفظ می‌کند.

دکتر هادی دولت آبادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به تصمیم فرانسه برای افزایش بودجه نظامی این کشور تا دو برابر آنچه در دو سال اخیر متعهد شده بود، تصریح کرد: از یک سو با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، ناتو باید نیروهایش را تقویت کند و بنابر قوانینی که وجود دارد کشورها متعهد شده‌اند خود را به حجم مشخصی از تسلیحات نظامی برسانند؛ برای فرانسه تعیین شده بود که باید 2 درصد میزان ناخالص تولید ناخالص ملی را صرف بودجه نظامی‌اش کند.

وی افزود: از سوی دیگر فرانسه تلاش می‌کند برابری حجم و میزان تسلیحات نظامی را با آلمان حفظ کند، چرا که آلمان بودجه بالایی را در ماه‌های اخیر برای افزایش توان نظامی و دفاعی خود صرف کرده است و فرانسه ناچار است برای هماهنگی و حفظ توازن قوای نظامی در اروپا بودجه خود را افزایش دهد.

این تحلیلگر مسائل فرانسه، به اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی براینکه کشورش به دنبال این است که پایگاه‌های نظامی خود را در اسرع وقت در مالی ببندد، اشاره کرد و یادآور شد: فرانسه به دنبال توافقی که با برخی کشورهای آفریقایی داشته، باید تا شهریور آینده تمام نیروهایش را از برخی از آن‌ کشورها، خصوصا کشور مالی که حدود 9 سال در آن درگیر جنگ بود، خارج کند. بنابراین تعدادی از نیروهای فرانسوی از برخی مناطق خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون نیروهای فرانسوی در کشورهایی حضور داشتند که به لحاظ مسافت، چندان دور از وطن خود نبودند، لذا ماموریتشان هزینه چندانی در بر نداشت. ضمن اینکه فرانسه چندین دهه در این مناطق حضور داشته و از پایگاه‌هایی بهره می‌برد که از سال‌ها پیش آن‌ها را تاسیس کرده بود.

دولت آبادی گفت: با توجه به راهبردی که فرانسه برای افزایش حضور در کشورهای خلیج‌فارس دارد، این افزایش حضور نظامی و انتقال تجهیزات نظامی هزینه‌های بالایی دارد. همانطور که در سال‌های 2014 و 2015 که فرانسه می‌خواست تجهیزات نظامی خود را از فرانسه خارج کند، برآورد شده بود هزینه‌ای که باید برای خروج تجهیزات نظامی داشته باشند، با ارزش این تجهیزات برابر است. بنابراین جابجا کردن این تجهیزات و انتقال آن‌ها به مناطق دیگر برای فرانسه مستلزم هزینه‌هایی است.

این استاد دانشگاه تهران درخصوص پیامدهای افزایش بودجه نظامی فرانسه در شرایط جنگ اوکراین با روسیه و حفظ موقعیت نیروی سومی که همواره آن را مدنظر داشته، خاطرنشان کرد: در هر حال فرانسه باید خود را قدرت برتر اروپا در این زمینه نگه دارد؛ چرا که با توجه به ممنوعیت‌های آلمان برای داشتن تجهیزات نظامی و راهبردی بعد از جنگ جهانی دوم، فرانسه می‌تواند در بخشی از تجهیزات نظامی در اروپا حرف اول را بزند. بنابراین تلاش می‌کند که جایگاه خود را در این عرصه حفظ کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه موقعیت و مواضع فرانسه چندان در چارچوب کشورهای آنگلوساکسون قرار نمی‌گیرد، می‌داند نمی‌تواند همیشه روی رویکردهای آمریکا و بریتانیا حساب کند؛ از جمله می‌توان به پیامدهایی که قرارداد آکوس میان استرالیا، آمریکا و انگلستان داشت و همچنین افزایش فاصله فرانسه با انگلستان بعد از ماجرای برگزیت اشاره کرد؛ بنابراین برای اینکه پاریس بتواند خود را به عنوان قدرتی در اروپا حفظ کند، ناگزیر است تلاش کند تا بتواند قدرت نظامی برتر اروپا باشد و با سرمایه‌گذاری‌های لازم، بتواند در بخش صادرات هم مزیت تجهیزات نظامی‌اش را حفظ کند.

این تحلیلگر مسائل فرانسه به تلاش این کشور برای تدوین قانون برنامه‌ریزی نظامی جدید اشاره کرد و توضیح داد: مکرون از وزارت نیروهای مسلح فرانسه خواسته است پیشنهادهای بسیار ملموسی را با توجه به قانون برنامه‌ریزی نظامی جدید که در اوایل سال ۲۰۲۳ به پارلمان داده می‌شود، ارائه دهد؛ قانونی که باید خطوط دقیق برنامه‌ریزی نظامی را در دوره ۲۰۲۴-۲۰۳۰ مشخص نماید.

دولت آبادی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور فرانسه در آستانه روز ملی فرانسه در جمع نیروهای مسلح، خواستار تغییر عمیق در الگوی حضور فرانسه در آفریقا شد و تاکید کرد باید به تعهد خود در برابر تهدید تروریستی در همه جا، به ویژه در آفریقا ادامه دهند.

وی با اشاره به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جده مبنی بر اینکه “برای روسیه و چین خلاء در خاورمیانه ایجاد نمی‌کنیم و تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت آمریکا انجام خواهم داد”، گفت: با توجه به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف با هدف حفظ منافع خود در منطقه خاورمیانه، باید دید آیا فرانسه می‌تواند به طور کامل روی حضور در منطقه خلیج‌فارس حساب کند یا خیر. اگر برخلاف آنچه اعلام شده، قرار باشد آمریکا تعهدات خود را در منطقه کاهش دهد، حضور فرانسه پررنگ تر خواهد بود و افزایش بودجه نظامی قطعا در این مسیر به کار گرفته خواهد شد.

این کارشناس مسائل فرانسه، به اظهارات و بیانیه‌هایی که در چارچوب سفر بایدن از سوی کشورهای منطقه خلیج‌فارس مطرح شده است، اشاره کرد و افزود: با توجه به جنگ اوکراین و افزایش نیاز آمریکا و غرب به امنیت انرژی در کشورهای خود، سفر بایدن امکان دارد به عنوان بازگشتی برای آمریکا تلقی شود؛ بنابراین اگر عربستان بخواهد امتیازهایی به آمریکا بدهد، قطعا امتیازهایی برای دفاع از منافع عربستان خواهد گرفت. در این صورت فضای کمتری برای عرض اندام فرانسه باقی خواهد ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *