جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

تقویت زمینه‌های همکاری ایران و روسیه

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: آنچه امروز موجب گسترش و نزدیکی روابط تهران و مسکو شده در وهله نخست علاقه روسیه به استفاده از تجارب و دستاوردهایی است که جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته در حوزه تحریم‌ها بدست آورده است.

مهدی خورسند در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه روسیه در شرایطی قرار دارد که به عنوان اولین بازیگر منتقد نظم بین‌المللی فعلی، مورد هجمه و جنگ نظامی غرب با ابزاری به نام ناتو قرار گرفته، گفت لذا روسیه شرایط بسیار خاصی دارد و از سمت دیگر این شرایط ایجاب می‌کند کشورهایی که تقریبا در موضع انتقاد از نظم بین‌المللی فعلی همسو و هم نظر هستند، به یاری همدیگر بیایند.»

خورسند تاکید کرد: «در چنین موقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه نسبت به جنگ اوکراین همواره انتقاد داشته و اعلام کرده که مخالف جنگ است، اما دغدغه روسیه در گسترش ناتو به شرق را درک می‌کند و تاکید داشته که گسترش ناتو به شرق جزو نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران نیز هست.»

این کارشناس با اشاره به اینکه به دلیل سرعت تحولات بین‌المللی، امروزه همکاری کشورها کمتر فرصت راهبردی شدن پیدا می‌کند، افزود: «دلیل این امر این است که بازیگران بین‌المللی در صحنه روابط بین‌الملل براساس منافع خودشان اقدام می‌کنند و این منافع کشورها و بازیگران بین‌المللی است که آن‌ها را در برهه‌ای از زمان به عنوان شریک قرار می‌دهد و شاید در برهه دیگری از زمان در برخی موارد حتی دچار تعارض منافع شوند.»

وی ادامه داد: «بنابراین صحبت کردن از روابط استراتژیک کشورها و استراتژیک بودن منافع در دوران فعلی گذار نظم بین‌المللی، کمی سخت است.»

به گفته این کارشناس مسائل قفقاز، ایران و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خورسند توضیح داد: «آنچه امروز موجب گسترش و نزدیکی روابط تهران و مسکو شده در وهله نخست علاقه روسیه به استفاده از تجارب و دستاوردهایی است که جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته در حوزه تحریم‌ها بدست آورده است.»

وی تاکید کرد که همچنین با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی روسیه در حوزه محیط پیرامونی خود، جغرافیا و ژئوپلیتیک ایران تقریبا تنها مسیر دسترسی روسیه به بازارهای جهانی است.

کارشناس مسائل روسیه درخصوص نیاز روسیه به ایران در این برهه تشریح کرد: «مسکو امروز مسیر خود را در غرب به دلیل جنگ با اوکراین تقریبا مسدود می‌بیند و از همین رو راه ارتباطی روسیه با دنیا به جغرافیای ایران و مسیر جنوبی روسیه محدود می‌شود. از سوی دیگر نوع عملکرد نیروهای نظامی روسیه در جنگ اوکراین سبب شده که روس‌ها به فکر تامین تجهیزات متعارف نظامی ایران در حوزه‌های پهپادی بیفتند. این موضوع اگرچه از سوی ایران تکذیب شد، اما در روزهای گذشته سبب ابراز نگرانی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص نزدیکی روابط تهران و مسکو شده بود.»

وی در ادامه در خصوص دیگر دلایل نزدیکی روابط تهران و مسکو، به بهره‌گیری روسیه از ظرفیت‌های ضدتحریمی اقتصاد ایران اشاره کرد.

خورسند با بیان اینکه روسیه در طول 40 سال گذشته هیچ موقع روابط به این نزدیکی با ایران نداشته و تقریبا بازیگری بوده که براساس منافع خود با ایران ارتباط گرفته، گفت: «اما نوع همراهی ایران با روسیه بیانگر تفکر متعالی‌ جمهوری اسلامی ایران نسبت به بازیگرانی است که علیه نظام تک قطبی و هژمونی آمریکا در صحنه روابط بین‌الملل اقدام می‌کنند. در عین حال باید ظرفیت همه کشورهایی که منتقد این نظام تک قطبی هستند، گرد هم آمده و از اقدام انفرادی جلوگیری به عمل آید.»

خورسند در نهایت با تاکید بر این موضوع که نوع روابط تهران و روسیه شاید شکل و سطح جدیدی از روابط بازیگران مستقل بین‌المللی در دوران گذار نظم موجود دنیا را شکل ‌دهد و زمینه‌ساز هویت‌بخشی به روابط و تعاملات قدرت‌های نوظهور دنیا چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی باشد، گفت «ایران در طول 40 سال گذشته یک منطق مشخص و ثابتی از سیاست خارجی را از خود در دنیا نشان داده که مورد به مورد آن تا به امروز تقریبا همه دنیا را به این جمع بندی رسانده که ثبات قدم ایران در اصول خدشه‌ناپذیر سیاست خارجی خود موجب اقتدار کشورمان در زمینه‌های گفتمانی، نظامی، سیاسی و اقتصادی شده است.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *