جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره ریزپرنده‌ها در اصفهان

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

Loading

اشتباه محاسباتی عربستان برای به‌اصطلاح امتیازگیری از آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عربستان گفت: عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی با چالش‌های متعددی ازجمله نارضایتی افکار عمومی مواجه است؛ بنابراین محمد بن سلمان با مطرح کردن چنین دستورکاری تنها در پی به اصطلاح امتیازگیری از آمریکا است و می‌خواهد سعی نماید در صورت امکان در جریان سفر بایدن به منطقه از موضع قدرت، مسائلی را که با آمریکا دارد، حل‌وفصل کند.

امین پرتو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص امضای پیمان امنیتی میان عربستان و رژیم صهیونیستی در سفر آینده بایدن به منطقه تصریح کرد: پیش‌نیاز یک پیمان دفاعی، داشتن رابطه سیاسی عادی میان دو طرف است. برقراری رابطه سیاسی عادی با عربستان سعودی به دلیل اینکه یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان اسلام است و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی که دارد، برای رژیم صهیونیستی به لحاظ سیاسی، تبلیغاتی و روانی بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر به نظر می‌رسد بایدن در سفر به منطقه پیگیر عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است تا آن را به‌عنوان پیروزی سیاسی بزرگی برای خود جلوه دهد.

این کارشناس مسائل عربستان در خصوص چالش‌ها و پیامدهای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی برای ریاض گفت: ادعا می‌شود ملک سلمان، پادشاه عربستان، عنوان کرده که مخالفت اصولی با این عادی‌سازی ندارد، اما خواسته این اقدام در زمان حیات او انجام نشود، بلکه شاه جدید عربستان چنین تصمیمی بگیرد.

پرتو ادامه داد: عربستان تأکید دارد رژیم صهیونیستی باید ابتدا مشکلاتی را که در رابطه با فلسطین و منطقه ایجاد کرده، حل کند تا بتواند از عربستان امتیاز عادی‌سازی روابط را بگیرد. عربستان درواقع در این میان در پی این است که بتواند از آمریکا امتیازی بگیرد، چراکه به‌هرحال رژیم صهیونیستی اساساً در موقعیتی نیست که بتواند امتیازی به عربستان بدهد. درواقع ریاض خواهان گرفتن تضمین امنیتی یا امضای پیمان راهبردی با آمریکا است.

 

چالش رژیم صهیونیستی برای کشورهای منطقه

وی بابیان اینکه با توجه به شرایطی که خاورمیانه دارد، بعید است پیمان دفاعی به معنای واقعی شکل بگیرد، توضیح داد: برای نمونه، ناتو در برابر یک تهدید مشترک شوروی برای غرب شکل گرفت؛ اما در خاورمیانه به دلیل ناهماهنگی و واگرایی بازیگران و تعدد تهدیدها اصلاً چنین شرایطی وجود ندارد. لذا در حالی موضوعاتی مانند «ناتوی عربی» طرح شده است که کشورها حضورشان را در نشست منسوب به آن تکذیب کرده‌اند. آن‌ها عنوان می‌کنند که نمی‌خواهند خود را در برابر ایران قرار دهند، چراکه گرچه از ناحیه ایران نگرانی‌هایی حس می‌کنند، اما از سوی رژیم صهیونیستی نیز با تهدیداتی مواجه هستند؛ بنابراین نمی‌توانند با آن رژیم هم‌پیمان شوند.

 

عربستان خواهان سیاست‌های تهاجمی نیست

پرتو با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با افزایش تحرک و ظرفیت های خود، اثربخشی پاسخ نظامی ایران را به تهدیدات نظامی این رژیم کم کند، افزود: عربستان سعودی کشور محافظه‌کاری است و خواهان ایجاد شرایط جنگی نیست. عربستان خواهان حفظ وضع موجود است و از اقدامی که منجر به جنگ شود استقبال نمی‌کند؛ آن‌ها می‌دانند از مدت‌ها پیش رژیم صهیونیستی به دنبال توطئه‌ای است که کشورهای عربی – اسلامی را درگیر جنگ کند؛ بنابراین محتاطانه پیش می‌رود و ابداً مشتاق در پیش گرفتن سیاست‌های تهاجمی نیست؛ گرچه قطعاً از ترتیبات دفاعی استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، هر آنچه به عربستان در دفاع موشکی و پهپادی کمک کند یا راهبرد منطقه‌ای ایران را تحت تأثیر قرار دهد، مورد استقبال سعودی‌ها خواهد بود؛ اما آن‌ها نه توان ورود به اقدامی تهاجمی را دارند و نه چنین رویکردی را به صلاح خود می‌بینند.

این کارشناس مسائل عربستان در خصوص اهداف رژیم صهیونیستی از طرح موضوعاتی با محوریت ائتلاف با اعراب یادآور شد: رژیم صهیونیستی که سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده است، تشکیل کشور مستقل فلسطینی را خطری استراتژیک برای خود محسوب می‌کند؛ بنابراین هر اتفاقی که مانع از طرح مسئله تشکیل کشور مستقل فلسطینی شود، مورد استقبالش قرار می‌گیرد؛ از جنگ داخلی در سوریه گرفته تا دامن زدن به ایران‌هراسی، برای رژیم صهیونیستی فرصت است.

پرتو با تأکید بر اینکه اگر عربستان وارد پیمانی با رژیم صهیونیستی شود، قطعاً خواهان این نیست که مجری سیاست‌هایش در منطقه باشد مگر اینکه امتیازی از آمریکا بگیرد، گفت: عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی با چالش‌های متعددی ازجمله نارضایتی افکار عمومی مواجه است؛ بنابراین محمد بن سلمان با مطرح کردن چنین دستورکاری تنها در پی به اصطلاح امتیازگیری از آمریکا است و می‌خواهد سعی نماید در صورت امکان در جریان سفر بایدن به منطقه از موضع قدرت، مسائلی ازجمله فشارها در خصوص قتل خاشقچی، مسائل حقوق بشر، جنگ یمن و تحریم تسلیحاتی و همچنین نحوه جانشین شدن و حذف شاهزاده‌های سعودی را که با آمریکا دارد، حل‌وفصل کند

وی با بیان اینکه وضعیت جنگ یمن نیز هنوز روشن نیست و عربستان می‌خواهد در صورت آغاز دوباره آن، با قدرت بیشتری وارد شود، اضافه کرد: در شرایطی که بازار انرژی تحت تأثیر تحریم‌ها علیه روسیه قرار گرفته است، عربستان تلاش می‌کند تا از این فرصت برای چانه‌زنی بیشتر در برابر آمریکا استفاده کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *