جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابراز نگرانی برای ثبات امنیت در منطقه و جهان از سوی دولت‌هایی مثل آمریکا و چند کشور اروپایی، مضحک است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعا‌های مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشور‌های گروه هفت و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد ایران، گفت: ابراز نگرانی برای صلح و ثبات امنیت در منطقه و جهان از سوی دولت‌هایی مثل آمریکا و چند کشور اروپایی، مضحک است.

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌های اخیر سران اروپا و وزرای دارایی کشورهای گروه هفت بیان کرد که شایسته بود سران اتحادیه اروپا و اعضای گروه هفت از ایران به دلیل اقدام متناسب و مشروع در تنبیه متجاوز قدردانی کنند.

شمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار تن رسید

وزارت بهداشت غزه امروز (پنج‌شنبه) در صد و نود و پنجمین روز جنگ از افزایش شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۳۴ هزار نفر خبر داد.

تصاویر زیبای شفق شمالی بر فراز آتشفشان در حال فوران در ایسلند

آتشفشان در جنوب غربی ایسلند که سه بار در ماه های دسامبر، ژانویه و فوریه فوران کرده بود، دوباره به همراه شفق شمالی فوران کرده و گدازه ها را در اطراف خود پخش نمود. گالری عکس اسپوتنیک به این رویداد اختصاص دارد.

Loading

اهمیت نقش‌آفرینی ایران در سازمان بریکس

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: کارشناس مسائل شبه‌قاره درباره نشست مجازی رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی یا همان بریکس و صحبت‌های شی جین پینگ، رئیس‌‌جمهور چین مبنی بر این‌که جهان باید با تحریم‌‌های یک‌جانبه و تلاش‌‌ برخی کشورها برای حفظ قدرت سیاسی و نظامی خود مخالفت کند، گفت: «برای درک بهتر آثار و نتایج اجلاس بریکس باید متوجه کلان‌روند موجود در عرصه سیاست بین‌الملل باشیم که همان افول ایالات‌متحده به‌عنوان هژمون جهان تک‌قطبی است.»

امین رضایی‌نژاد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «خروج آمریکا از افغانستان نشانه مهم کاهش توان راهبردی ایالات‌متحده بوده و پس‌ازآن شاهد افزایش کنشگری قدرت‌های منطقه‌ای هستیم.»

به گفته این کارشناس، قدرت‌های منطقه‌ای برای اینکه بتوانند هرچه سریع‌تر خلأ ایالات‌متحده را پر کرده و جایگاه برتر خود را در سطح منطقه‌ای ارتقاء داده یا تثبیت کنند، دست به دو ابتکار مهم در سطح کنشگری خود خواهند زد.

رضایی‌نژاد اولین ابتکار را احیای سازمان‌هایی دانست که تا پیش‌ازاین در حاشیه قرار داشته‌اند. به گفت وی، دومین ابتکار نیز تشکیل سازمان‌های جدید حول توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودشان است.

این کارشناس با اشاره به اینکه اجلاس بریکس که با عنوان «بریکس پلاس» برگزار می‌شود، جزو ابتکارات نوع اولی است که اعضای آن نه صرفاً با یک تغییر نام، با تغییر در رویکرد، شروع کرده‌اند، ادامه داد: «عبارت بریکس پلاس نشان‌دهنده عزم اعضاء برای گسترش عمق راهبردی سازمان است که تبلور آن را در درخواست‌های تهران و بوینس‌آیرس برای پیوستن به این سازمان می‌بینیم.»

رضایی‌نژاد با تأکید بر شرایط تحریمی ناشی از جنگ اکراین برای روسیه توضیح داد: «شرایط جاری، این کشور را که خود مبدع بریکس بوده است را بر آن داشته که به‌وسیله ارتقاء سطح روابط اقتصادی با کشورهای تحریمی، هم از تجارب آنان در دور زدن تحریم‌ها استفاده کند و هم نظم جدید اقتصادی را به‌موازات نظم فعلی که تحت سیطره نسبی واشنگتن است ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر کشورهای چین و برزیل به دلیل اختلافات شدید با آمریکا و هند تمایل زیادی به حضور فعالانه در این نظم جدید دارند.»

کارشناس مسائل چین درباره تأثیر اجلاس اخیر بریکس بر ایران نیز گفت «این از معدود دفعاتی است که اعضاء بریکس تقریباً یک جهت‌گیری سیاسی و اقتصادی خاص را پیش‌گرفته‌اند و این جهت‌گیری تا حدودی منطبق با قطب‌نمای سیاسی و امنیتی تهران است و درنتیجه باید پذیرفت که این یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند اقتصاد آسیب‌دیده خود را از طریق عضویت در بریکس احیاء کند.»

رضایی‌نژاد معتقد است که نظم اقتصادی جدید منطبق با منافع کشورهای خالق آن است و برای دیگران چیزی جز شرایط فعلی البته با کمی ثبات بیشتر را به ارمغان ندارد. وی درباره سیاست‌های آتی ایران برای منفعت بردن از شرایط فعلی نیز گفت: «بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر تهران باید علاوه بر حضور فعالانه در چنین سازمان‌هایی، منافع اقتصادی زیربنایی و پایداری چون انتقال فناوری‌های نوین به داخل و تبدیل‌شدن به نقطه کانونی حمل‌ونقل را پیگیری کند تا بتواند در آینده سیاست بین‌الملل بازیگری بهتری از خود به نمایش بگذارد.»

این کارشناس همچنین ادامه داد: «ایران باید با عنایت به مفاهیمی چون امنیت محیط‌زیستی و امنیت غذایی که در موضوعاتی چون بحران آب و افزایش قیمت گندم و دانه‌های روغنی کاملاً ملموس شده است، شکلی از همکاری و توسعه روابط اقتصادی را در دستورکار قرار دهد که علاوه بر تضمین حداکثری منافع خود به جهت کنترل بحران‌های داخلی، بتواند در عرصه بین‌المللی نیز نقشی را بر عهده داشته باشد.»

وی در پایان این‌گونه توصیه کرد که حضور در این چندجانبه‌گرایی جدید، نباید تهران را از تقویت روابط دوجانبه غافل کند؛ زیرا بحران‌های فعلی در جهان نشان از ناپایداری اوضاع دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *