جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

چالش‌های کاهش محبوبیت بایدن برای دموکرات‌های آمریکا

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ | سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه دموکرات‌ها با چالش عدم اقبال مردمی مواجه‌اند و قابل پیش‌بینی است در انتخابات میان دوره‌ای کنگره کرسی‌هایی را از دست بدهند، گفت: اوضاع داخلی آمریکا به دلایل متعدد، بسیار آشفته است و چهره مخدوش‌شده‌اش بر میزان قدرت نرم این کشور در دنیا تاثیر منفی گذاشته است.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نظرسنجی‌ها و کاهش محبوبیت بایدن در آمریکا و رضایت آمریکایی‌ها از دولت به رقم 33 درصدی، تصریح کرد: با اینکه نمی‌توان چندان به نتایج نظرسنجی‌های متعددی که در آمریکا انجام می‌شود، اعتماد داشت، اما در هر حال بایدن در این کشور محبوبیت بالایی ندارد.

وی افزود: آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار ندارد و میزان محبوبیت بایدن برای دموکرات‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست. دولت او مشکلات متعدد داخلی دارد که اصلی‌ترین آن تورم اقتصادی است. میانگین قیمت بنزین در آمریکا به گالنی 5 دلار رسیده و در بعضی ایالت‌ها این میزان تا 7 دلار نیز افزایش داشته است. این افزایش قیمت سوخت، فشار سنگینی به اقتصاد و مردم این کشور وارد می‌کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تورم در آمریکا به بیشترین میزان در 60 سال اخیر رسیده است، گفت: در این شرایط، کارشناسان نسبت به خطر از راه رسیدن رکود و یا رکود تورمی در آمریکا هشدار داده‌اند و این مشکلات انتقادات را نسبت به رئیس جمهور مستقر افزایش می‌دهد. ضمن اینکه ما در این کشور شاهد افزایش خشونت‌ها هستیم و در کنار آن جامعه به شدت دو قطبی شده است و رئیس جمهور دموکرات هر اقدامی انجام دهد، جمهوری خواهان راضی نیستند و بالعکس.

ابوالفتح با بیان اینکه اختلافات سیاسی در حزب دموکرات بالا گرفته است، تصریح کرد: مجموعه چالش‌ها و شرایط داخلی، تصویر مطلوبی از آمریکا ارائه نمی‌دهد، خصوصا در مقایسه با دهه 70 یا 80 که آمریکا خود را الگوی مطلوب دموکراسی و حقوق بشر برای بخش عمده‌ای از جهان معرفی و از آن به عنوان یکی از پیشران‌های سیاست خارجی اش استفاده می‌کرد، این شرایط تغییر کرده و تصویر مطلوبی از آمریکا دیده نمی‌شود. مردم دنیا انتخابات پرچالش آمریکا و حوادث بعد از آن، از جمله اشغال کنگره، تحدید آزادی‌ها و شکنجه و زندان‌ها را دیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا مشکلات داخلی متعددی دارد و چهره مخدوش شده‌اش بر میزان قدرت نرم این کشور تاثیر منفی گذاشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست خارجی، ادامه سیاست داخلی هر کشور است، این چالش‌ها و نقص‌ها باعث می‌شود آمریکا برای اینکه همچنان به عنوان رهبر گروهی از کشورها باشد و خود را به عنوان رهبر دموکراسی و حقوق بشر ارائه دهد، با چالش مواجه باشد. بخشی از متحدان این کشور در اروپا و آسیا نیز نسبت به اینکه اصولا آمریکا تا چه میزان دموکراسی قوی و پایداری دارد که بخواهد برای دیگران درس‌آموز باشد، تردید می‌کنند.

 

احتمال شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای

این کارشناس مسائل آمریکا در رابطه با تاثیر چالش‌های داخلی آمریکا بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره گفت: به طور سنتی در اولین انتخاباتی که بعد از شروع یک دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود، حزبی که در کاخ سفید مستقر است یا در کنگره شکست می‌خورد و یا کرسی از دست می‌دهد. قابل پیش‌بینی است که چنین رویه‌ای برای دموکرات‌ها در انتخابات 2022 نیز تکرار شود. با توجه به اینکه در سنا، 50 درصد کرسی‌ها را دارند، اگر دو – سه کرسی جابجا شود، جمهوری‌خواهان سنا را به دست می‌آورند.

ابوالفتح اضافه کرد: این رویه تاکنون در انتخابات معمول بوده، اما اکنون اوضاع آمریکا به دلایل متعدد از جمله وضعیت معیشتی و تورم بالا، ناامنی‌ها، خشونت‌ها، اختلافات و گسترش شکاف‌های ایدئولوژیک بسیار آشفته است. در این شرایط وضعیت دموکرات‌ها در آرای مردمی وخیم‌شده و قابل پیش‌بینی خواهد بود آن‌ها در انتخابات 2024 نیز چه با بایدن و یا با هر نامزد دیگری، نتوانند به راحتی پیروز شوند.

وی توضیح داد: گرچه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که تمام پیش بینی‌ها را برهم بزند، اما اکنون که کمتر از 150 روز تا برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره فاصله مانده شانس اینکه دموکرات‌ها بتوانند موقعیت خود را در کنگره حفظ کنند بسیار ضعیف است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به وعده‌های انتخاباتی بایدن در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام و راهبرد فعلی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با توجه به عدم تحقق وعده‌هایی که در این خصوص مدنظر داشت، گفت: سیاست خارجی دغدغه عموم مردم آمریکا نیست، موضوع برجام نیز از جمله مباحث نخبگانی در این کشور است. بنابراین دولت آمریکا به این امید که بتواند جایگاه خود را میان حامیانش تقویت کند، روی آن مانور نخواهد داد و آن را مسئله‌ای انتخاباتی نمی‌بیند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *