جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

نگرانی آمریکا از راهبرد هسته‌ای موشکی کره شمالی و قدرت گرفتن چین

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف آمریکا از ارائه پیشنهاد مذاکره، تغییر رژیم کره شمالی و یا تسلیحات آن نیست، بلکه می‌خواهد کره شمالی را از چین جدا کند، گفت: اقداماتی که کره شمالی با نمایش تسلیحات انجام می‌دهد، در حد مانورهای تبلیغاتی و جنگ روانی است؛ چرا که از میزان حمایت چین نسبت به خود در شرایط بروز جنگ هیچ اطمینانی ندارد.

دکتر نوذر شفیعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به تنش‌های لفظی میان آمریکا و کره شمالی و اعلام آمادگی کاخ سفید برای مذاکره با پیونگ یانگ تصریح کرد: با اینکه در شرایط فعلی، بحران اوکراین جرقه‌ای است که تحولات ناشی از آن، ساختار بین‌المللی آینده را مشخص می‌کند، اما بیش از وضعیت اوکراین، آینده تایوان و کره شمالی اهمیت پیدا کرده‌اند. اگر در اوکراین اتفاقی رخ داده، کاملا با تحولات حوزه آسیاپاسیفیک مرتبط است.

وی با بیان اینکه منازعه و قطب بندی اصلی در آینده در حوزه آسیاپاسیفیک و محدوده‌ای است که چین و آمریکا در آن حضور دارند، افزود: در واقع نظم منطقه‌ای آسیاپاسیفیک است که در نهایت نظم بین‌المللی را جهت‌دهی می‌کند. در این شرایط، با توجه به اینکه رفتار آمریکا در چارچوب رئالیسم تهاجمی قابل تفسیر است، این کشور تلاش می‌کند هر آنچه که می‌تواند منجر به تقویت چین شود، از آن سلب کند.

این استاد دانشگاه گفت: هدف نهایی آمریکا از تضعیف روسیه، تضعیف چین است. در این راستا، کشورهایی که در آغوش استراتژیک چین هستند نیز باید از این موقعیت خارج شوند. در این منطقه، کره شمالی و میانمار دو کشور مهمی هستند که آمریکا تلاش دارد آن‌ها را از آغوش استراتژیک چین خارج کند. در این میان وضعیت کره شمالی که به عنوان «دندان‌های چین» شناخته می‌شوند، اهمیت بیشتری دارد.

 

تلاش آمریکا برای افزایش فاصله میان کره شمالی و چین

شفیعی ادامه داد: با وجود اعلام تعهد رهبر کره شمالی برای تقویت قابلیت هسته‌ای کشورش، دولت آمریکا تاکید کرد همچنان برای مذاکره با پیونگ یانگ آماده است. در واقع آمریکا تلاش می‌کند از طرق مختلف،کره شمالی را به افزایش فاصله با چین، ترغیب کند. با افزایش این فاصله، حتی ممکن است تسلیحات اتمی کره شمالی برای آمریکا چندان نگران کننده نباشد.

وی گفت: هدف آمریکا با ارائه پیشنهاد مذاکره، تغییر رژیم کره شمالی و یا تسلیحات آن نیست، بلکه می‌خواهد کره شمالی را از چین جدا کند. قطعا در سال‌های آینده کشورهایی مانند کره شمالی، میانمار و تایوان در استراتژی‌های چین و آمریکا ارزش استراتژیک بسیار بالایی خواهند داشت و از محورهای ژئوپلیتیک ارزیابی می‌شوند که تسلط بر آن‌ها، نقش بسیار مهمی در پیروزی قدرت‌های استراتژیک بر تحولات آینده خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، به نمایش جدیدترین تسلیحات نظامی کره شمالی از جمله موشک‌های دور بُرد در جریان رژه اخیر و همچنین ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پیونگ یانگ برای آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود، اشاره کرد و افزود: به گفته آمریکا و کره جنوبی، به نظر می‌رسد کره شمالی در حال بازسازی تونلی در یکی از سایت‌های آزمایش هسته‌ای است که قبل از بسته شدن آن در سال ۲۰۱۸ در بحبوحه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با واشنگتن و سئول، برای انفجارهای هسته‌ای زیرزمینی استفاده می‌شد.

وی گفت: افزایش این تحرکات و راهبردی هسته‌ای موشکی، در این شرایط برای آمریکا که خود را برای مقابله جدی‌تر و بیشتر با چین آماده می‌کند، بسیار نگران کننده است. ضمن اینکه رهبر کره شمالی تاکید کرده به تقویت نیروهای هسته‌ای کشورش با بالاترین سرعت متعهد شده و تهدید کرد که در صورت تحریک، از آنها استفاده کند.

 

شفیعی در عین حال با بیان اینکه کره شمالی به این نتیجه رسیده که هیچ اطمینانی نمی‌شود به متحدانش داشته باشد و باید «خودیار» باشد، ادامه داد: با این حال، چین نقش بسیار مهمی در بقای کره شمالی ایفا می‌کند و مرزهای مشترک آن‌ها است که این کشور را از فشارهای ناشی از تحریم نجات داده است. بنابراین اولین سیاست کره شمالی خودیاری و بعد اتکای استراتژیک به چین است.

وی در خصوص رویکرد کره شمالی به پیشنهاد مذاکره آمریکا خاطرنشان کرد: کره شمالی تجربه تلخی از مذاکره با آمریکا دارد، چندین دور مذاکره انجام شد و توافق‌هایی به دست آمد، اما آمریکا این توافق‌ها را زیرپا گذاشت. بنابراین کره شمالی نمی‌تواند این تجربه منفی را فراموش کند. به نظر می‌رسد کره شمالی تنها در صورتی به سمت مذاکره با آمریکا خواهد رفت که بخواهد از فضای موجود بین‌المللی از هر دو قطب چین و آمریکا امتیاز بگیرد و منفعتی حاصل کند. در این شرایط ممکن است علائمی به آمریکا برای آغاز مذاکرات بفرستند.

این استاد دانشگاه آغاز مذاکره میان آمریکا و کره شمالی را با توجه به تجربه‌های پیونگ یانگ و اهداف آمریکا دشوار عنوان کرد و درخصوص احتمال تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ با توجه به گسترش فعالیت‌های نظامی هسته‌ای کره شمالی گفت: کره شمالی به تنهایی برای آمریکا تهدید به شمار نمی‌رود، هرچند که تهدیدی برای ژاپن و کره جنوبی قلمداد می‌شود.

 

تلاش چین برای مهار کره شمالی

شفیعی اتحاد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا را دارای پیامدهای نگران کننده برای کره شمالی دانست و گفت: اقداماتی که کره شمالی انجام می‌دهد در حد مانورهای تبلیغاتی و جنگ روانی است؛ چرا که از میزان حمایت چین نسبت به خود در شرایط بروز جنگ هیچ اطمینانی ندارد. گرچه چین می‌داند در نهایت با آمریکا به صف بندی‌هایی خواهد رسید، اما تمایل ندارد محیطش امنیتی شود. برای آن‌ها هنوز زمان ورود به درگیری‌ها نرسیده و هرگونه تلاطم و ناامنی در محیط منطقه‌ای، رشد و پیشرفت چین را عقب می‌اندازد.

وی تاکید کرد: در این شرایط چین نیز در مهار کره شمالی تلاش خواهد کرد و اجازه بروز درگیری را نمی‌دهد. ممکن است تحولات تا آستانه درگیری پیش رود، اما وارد درگیری نظامی تمام عیار نخواهند شد. این شرایط برای چین پاشنه آشیلی است که قدرت مانور آمریکا را در این منطقه افزایش داده است، در واقع چین بیشتر تمایل دارد از طریق کره شمالی به برخی تهدیدات پاسخ دهد و برخی مواضع کره شمالی در مشورت با چین انجام می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *