جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

توافق راهبردی چین- جزایر سلیمان و نگرانی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: کارشناس مسائل آمریکا درباره امضای توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان گفت: «توافق امنیتی بین رئیس جزایر سلیمان و رئیس‌جمهور چین که در 30 فروردین سال جاری امضا شد؛ یک توافق‌نامه راهبردی بین چین به عنوان یک قدرت بزرگ با یک کشور کوچک جزایری بود که بدون شک پیامدهای جهانی به دنبال خواهد داشت.»

طهمورث غلامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص نگرانی آمریکا پیرامون این توافق گفت: «امضای این توافق جزء کوچکی از رقابت بزرگ بین ایالات متحده آمریکا و چین است و انتظار می‌رود که هرچه جلوتر می‌رویم این رقابت شدیدتر شود و ابعاد مختلف نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به خود بگیرد.»

این کارشناس با اشاره به اینکه در رقابت بین پکن و واشنگتن در شرق آسیا مهم‌ترین متحد ایالات متحده دولت استرالیا است، گفت: «استرالیا یک کشور غربی و مسیحی در قاره آسیا است که متحد ناتو نیز به شمار می‌رود؛ لذا ایالات متحده همواره در جنگ‌ها، اتحادها و ائتلاف‌هایی که نیاز داشته روی استرالیا حساب ویژه‌ای باز کرده و استرالیا در کنار آمریکا بوده است».

غلامی اشاره کرد: «اگرچه آمریکا متحدانی چون ژاپن و کره جنوبی را نیز در کنار خود دارد، اما مهم‌ترین متحد واشنگتن در شرق آسیا یا اقیانوس آرام با هدف مقابله با چین، استرالیا است.»

وی ادامه داد: «اشتباه نیست اگر بگوییم نقشی که اکنون استرالیا برای آمریکا در مقابله با چین دارد مشابه نقشی است که انگلستان یا شاید فرانسه و آلمان غربی در رقابت با شوروی برای واشنگتن داشتند.»

کارشناس مسائل آمریکا توضیح داد: «اکنون نیز استرالیا محور سیاست‌های تهاجمی آمریکا علیه چین است.»

غلامی درباره شاخصه اصلی اهمیت استرالیا برای آمریکا به پیمان سه‌جانبه‌ای اشاره کرد که بین انگلستان، آمریکا و استرالیا امضا شد و به پیمان آکوس معروف است.

وی افزود: «طبق این پیمان، دو دولت لندن و واشنگتن متعهد شدند که زیردریایی‌های استرالیا را تبدیل به زیردریایی اتمی کنند. باید توجه داشت که زیردریایی‌های اتمی علاوه بر اینکه قدرت و امکان برد بیشتری دارد می‌توانند تسلیحات نظامی بسیار بیشتری را نیز حمل کنند.»

به گفته این کارشناس طبق این پیمان، ایالات متحده تلاش کرده تا نیروهای زمینی و هوایی استرالیا را به سلاح‌های بیشتری مجهز کند و در ضمن توانسته حزب حاکم استرالیا را تشویق کند تا سطح کیفی و کمی نیروهای نظامی خود را ارتقاء بخشد.

وی تاکید کرد که پیمان آکوس، پیمانی است که به شدت چینی‌ها را نگران کرد. چون مشخص بود که اتمی شدن زیردریایی‌های استرالیا، به طور مشخص اقدامی علیه چین بود که پکن به خوبی متوجه آن شد. ضمن آنکه طرف غربی نیز این موضوع را پنهان نکرد.

غلامی به این موضوع نیز پرداخت که آمریکا تلاش کرده تا در کنار استرالیا، هند را هم وارد ماجرا کند تا همانند حلقه‌ای که برای محاصره شوروی تشکیل داده بودند، اکنون نیز حلقه‌ای برای محاصره چین تشکیل دهند.

کارشناس مسائل آمریکا معتقد است آنچه بیش از همه امضای توافق جزایر سلیمان با چین را سرعت بخشید، توافقی بود که پیش‌تر بین آمریکا، انگلستان و استرالیا امضا شده و کاملا پکن را نگران کرده بود.

وی در ادامه گفت: «ایالات متحده علاوه بر اینکه در ژاپن یا کره جنوبی و دیگر جزایر آن منطقه نیروی نظامی دارد تلاش کرده تا استرالیا را نیز تقویت کند. هدف تقویت این نیروهای نظامی در شرق آسیا نیز چین است.»

غلامی تاکید کرد در چنین شرایطی طبیعی است که چینی‌ها نیز در واکنش تلاش کنند بر جزایر، سرزمین‌ها یا کشورهایی نفوذ کنند که به خاک یکی از متحدان آمریکا نزدیک‌تر است.»

این کارشناس درباره موقعیت سرزمینی جزایر سلیمان توضیح داد: «جزایر سلیمان در شمال شرق استرالیا قرار دارد و این مسئله که چینی‌ها با آنها یک توافق‌نامه امنیتی امضا کرده‌اند به آنها این امکان را می‌دهد تا نیروها یا کشتی‌های نظامی‌شان در آنجا مستقر شده یا عملیات نظامی مشترک داشته باشند.»

وی ادامه داد: «این توافق‌نامه همچنین این امکان را به چین می‌دهد تا بتواند دسترسی نزدیک‌تری به استرالیا داشته باشد و یا می‌تواند امکان کنترل تحرکات دریایی نیروهای نظامی طرف مقابل را به پکن بدهد. در ضمن می‌تواند برای چین به مثابه یک پایگاه باشد تا بتوانند استرالیا را تحت فشار قرار دهند.»

غلامی با بیان اینکه اگر امروز آمریکا تلاش می‌کند تا از طریق تایوان، چین را تحت فشار قرار دهد، گفت: « برای پکن نیز این امکان فراهم آمده تا از طریق جزایری مانند جزایر سلیمان بتواند متحدان آمریکا مانند استرالیا را تحت فشار قرار دهد.»

کارشناس مسائل آمریکا درباره این رقابت شکل‌گرفته بین چین و آمریکا گفت: «اکنون از یک سو ایالات متحده تلاش دارد تا در کشورهایی نفوذ کند که چین را تحت نفوذ و فشار قرار دهد و از سوی دیگر پکن سعی می‌کند در دولت‌هایی نفوذ کند تا اجازه محاصره از سوی آمریکا را ندهند و بتوانند طرف آمریکایی را تحت فشار قرار دهند.»

به گفته غلامی از این رو چین تلاش دارد تا در آسیای مرکزی نفوذ داشته باشد، با پاکستان روابطش را گسترش دهد، به فیلیپین نزدیک شود، با کره شمالی روابطش را حفظ کند و در آخرین اقدام هم ارتباطات نزدیکی با جزایر سلیمان گرفته‌ است.

این کارشناس با بیان این که این رقابت کاملا طبیعی است، گفت: «هم چین و هم آمریکا تلاش‌شان این است که در کشورهای مختلف حضور داشته باشند و حضور چین در جزایر سلیمان نیز صرفا بخش کوچکی از همین رقابت به شمار می‌رود. همچنین ممکن است در آینده خبرهایی از این دست در مورد توافقات چین با کشورهای دیگر را نیز بشنویم.»

به گفته غلامی توافق چین با جزایر سلیمان یک اقدام کاملا راهبردی و استراتژیک برای مقابله با نفوذ ایالات متحده در کشورهای مختلف است که از زمان باراک اوباما آغاز شد. وی در نهایت تاکید کرد: «لذا از آنجایی که این رویکرد آمریکا برای تحت فشار قرار دادن چین بود، اکنون نیز پکن با امضای چنین توافق‌نامه‌هایی می‌خواهد تا در حلقه محاصره واشنگتن نفوذ و حتی این حلقه‌ها را قطع کند، با این هدف که زمانی که رقابت آمریکا و چین شدت بیشتری گرفت این حلقه‌های محاصره برای پکن دردسرساز نشود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *