جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

درگیری‌ها در مسجدالاقصی و نگرانی رژیم صهیونیستی از انتفاضه جدید

۱۴۰۱/۰۲/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه دستگاه سیاسی رژیم صهیونیستی، به دنبال تغییر هویت مسجدالاقصی است، اما از آنجا که از پیامدهای آن هراس دارد تلاش می‌کند تنش‌های بعد از اقداماتش را متوجه خود نکند، گفت: پس از درگیری‌های مسجدالاقصی، رژیم صهیونیستی از انتفاضه جدید نگران است و تلاش می‌کند مانع از شکل‌گیری آن شود.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به حملات نژادپرستانه پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و درگیری‌ها در روزهای اخیر که منجر به زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینی‌ها شده است، تصریح کرد: صهیونیست‌ها براساس ارزیابی‌های امنیتی که داشتند ماه رمضان پرتنشی را پیش بینی کرده بودند، حتی به همین دلیل دست کمک به سوی دولت‌های اردن و مصر دراز کردند و از اردن خواستند برای مهار خیزش‌های مردمی در کرانه، از روابط سنتی‌اش استفاده کند و از دستگاه اطلاعاتی مصر نیز خواستند نفوذ سنتی خود بر غزه را به کار گیرد.

 

علل بروز درگیری‌ها در مسجدالاقصی

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع و سازشکار منطقه خواهان بروز اتفاق و تحول خاصی در فلسطین نیستند، افزود: فلسطین به دلیل تحولات یک سال گذشته، مستعد برخی تحولات بود. اجلاس‌هایی که پیش از ماه رمضان نیز برگزار شد در این راستا تاثیرگذار بود؛ ازجمله این نشست‌ها، نشست بندر «عقبه» در اردن بود که بین ولیعهد امارات و نخست وزیر عراق با حضور پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر انجام شد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: در هفته‌های گذشته نشست «شرم الشیخ» نیز میان محمد بن زاید، السیسی و نفتالی بنت انجام شده بود. نشست دیگری هم در صحرای «نقب» مکانی که بن گورویون در آن دفن است با حضور وزیرخارجه مراکش، امارات، بحرین و اردن و رژیم صهیونیستی و آمریکا برگزار شد.

عبدی با بیان اینکه در همه این نشست‌ها امارات حضور داشته و امروز به دلال ویژه رژیم صهیونیستی در منطقه تبدیل شده است، گفت: این تحرکات، مردم فلسطین را به شدت ناراحت و خشمگین کرده بود؛ چرا که برخی رژیم‌های عرب بدون اینکه مسئله فلسطین را حل کرده و یا کمکی در این راستا کرده باشند به این شکل برای رژیم صهیونیستی خوش خدمتی می‌کنند. مجموع این شرایط باعث شد فلسطینی‌ها با اعتراضات خود این را مطرح کنند که تا زمانی که حقوق اساسی آن‌ها تامین نشود، اگر تمام کشورهای عرب نیز با رژیم صهیونیستی پیمان همکاری ببندند، چیزی حل نشده است.

وی افزود: از هفته اول فروردین، خیزش‌های جدید در فلسطین آغاز شد، ابتدا حملات انفرادی بود تا جایی که امنیت رژیم صهیونیستی را به شدت مخدوش کرد و تا پای بحران پیش برد. بعد نیز به تنش در شهر بیت المقدس و شهر مسجدالاقصی تبدیل شد، البته عامل تنش در مسجدالاقصی نیز صهیونیست‌ها بودند؛ چرا که اعلام کرده بودند می‌خواهند مراسم مذهبی عید «پِسَح» و قربانی کردن را در صحن مسجد و برای اولین بار و بعد از حدود 2 هزار سال به جای آورند و این توهین آشکاری به فلسطینی‌ها بود.

عبدی به تجمعات فلسطینی‌ها و درگیری‌هایی که بعد از فراخوان برای قربانی کردن در مسجدالاقصی با پلیس رژیم صهیونیستی صورت گرفت اشاره کرد و گفت: از آنجا که صهیونیست‌ها خود این بحران را آغاز کرده بودند، دست به جعل و تحریف زدند و وزیر خارجه و نخست وزیر این رژیم، به دروغ مدعی شدند برای احقاق حقوق همه، از جمله نمازگزاران مسلمان، در مسجدالاقصی حضور دارند و عده‌ای افراطی مسجد را اشغال کرده و به آن آسیب زده‌اند! آن‌ها از بالا گرفتن این درگیری‌ها و پیامدهای آن هراس دارند.

 

رژیم صهیونیستی نگران شکل‌گیری انتفاضه جدید

این کارشناس تحولات رژیم صهیونیستی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به دلایل متعدد از انتفاضه جدید نگران است و تلاش می‌کند مانع از شکل گیری آن شود.

وی درخصوص اهداف رژیم صهیونیستی از برگزاری مراسم عید «پسح» در مسجدالاقصی و تلاش برای تغییر هویت این مسجد و تحریف تاریخی و حقوقی در آن، خاطرنشان کرد: دولت رژیم صهیونیستی به دلیل پیامدهای سنگین سیاسی و حقوقی، هیچ گاه نمی‌تواند به طور رسمی این اهداف را مطرح کند. تقسیم کاری که انجام داده اند به این شکل بوده که گروه‌های افراطی صهیونیستی این طرح‌ها را پیگیری کنند و دولت رژیم صهیونیستی نیز به صورت اعلامی با آن‌ها مخالفت کند، اما در حقیقت پس پرده هماهنگی و تقسیم کاری انجام شده است.

 

تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر هویت مسجدالاقصی

عبدی با بیان اینکه هدف نهایی رژیم صهیونیستی از این اقدامات، تغییر هویت مسجدالاقصی است، گفت: نباید فراموش کرد که انتفاضه دوم، با هتک حرمت مسجدالاقصی توسط آریل شارون آغاز شد. این مسئله نشان می‌دهد دستگاه سیاسی رژیم صهیونیستی، به دنبال تغییر هویت است اما از آنجا که از پیامدهای آن هراس دارد، تلاش می‌کند تنش‌های بعد از اقداماتش را متوجه خود نکند. در مسئله راهپیمایی پرچم نیز، که یکی از عوامل تحریم فلسطینی‌ها است، شاهد هستیم نیت اصلی تلاش برای تغییر هویت مسجدالاقصی است.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در رابطه با پیامدهای درگیری در مسجدالاقصی و امکان رژیم صهیونیستی برای دست یابی به اهدافش و همچنین شکل گیری انتفاضه جدید، اظهار داشت: تا زمانی که ملت فلسطین بیدار و در صحنه باشد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این راستا موفقیتی داشته باشد. همانطور که رژیم صهیونیستی اکنون می‌داند هیچ حرکتی از دید فلسطینی‌ها پنهان نیست. حماس مانند سال گذشته اتمام حجت کرد که اگر ماجراجویی صورت گیرد مقاومت مجبور به واکنش خواهد بود و تجربه نبرد سیف القدس نیز برای رژیم صهیونیستی آنچنان سخت بود که سعی کند مسائل را فیصله دهد.

وی با انتقاد از برخی رژیم‌های عرب که در ظاهر اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند، اما در واقع بالاترین سطوح روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی را با آن دارند، ادامه داد: بازیگر اصلی این میدان ملت فلسطین، خصوصا مردم کرانه باختری و شهر بیت المقدس هستند. تمام تلاش رژیم صهیونیستی در این راستا بوده که این اعتراضات به انتفاضه تبدیل نشود. تمام تلاش آن‌ها این بود که تا روز قدس اتفاقی نیفتد که این امر تا حدی می‌تواند خیال رژیم صهیونیستی را راحت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *