جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

نقش فعال انگلیس در گرفتار ساختن روسیه در باتلاق اوکراین

۱۴۰۱/۰۲/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه بحران اوکراین بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی را تغییر داد و دیگر نمی‌توان روابط روسیه با غرب و انگلیس را با الگوهای گذشته تحلیل و تفسیر کرد، گفت: هر اندازه قدرت روسیه در عرصه جهانی و اروپا کاهش یابد نقش و جایگاه انگلیس و ناتو ارتقا پیدا خواهد کرد و اثرگذاری لندن بر روند تحولات اروپا بیشتر از گذشته خواهد شد.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نقش فعال انگلیس در قبال جنگ اوکراین و مواضع ضد روسی این کشور و همچنین ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه تصریح کرد: دولت انگلیس روابط پرفراز و فرودی با روسیه داشته و همسویی‌اش با آمریکا و دیدگاه‌های فرا آتلانتیکی آن نیز، در مواضع فعلی این کشور در قبال مسکو نقش‌آفرینی می‌کند.

وی به موضع سخت انگلیس نسبت به برخورد روسیه با مخالفان سیاسی اشاره کرد و افزود: پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز روابط مسکو و لندن روابطی عادی نبود و دو طرف همواره با تردید و منفی به یکدیگر نگاه می‌کردند؛ حتی مواردی پیش آمد که دیپلمات‌های طرف مقابل را از کشور خود اخراج می‌کردند.

مکی یادآور شد: خبرگزاری‌های روسی نیز پیش‌ازاین گزارش داده بودند که نزدیک به ۲۰ عضو سرویس هوایی ویژه بریتانیا در منطقه غربی اوکراین در نزدیکی مرز لهستان مستقرشده‌اند که حضور احتمالی این نیروها به‌عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو قابل‌توجه است و روسیه نیز مدعی حضور و خرابکاری نیروهای ویژه ارتش بریتانیا در اوکراین علیه روسیه شده است.

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و دیدگاه‌هایی که انگلیس در راستای بریتانیای جهانی دنبال می‌کند باعث شده تلاش کند نقشی متفاوت نسبت به دیگر دولت‌های اروپایی خصوصاً فرانسه و آلمان، در مواجهه با بحران اوکراین ایفا کند، گفت: انگلیس ازلحاظ انرژی وضعیتی مستقل‌تر از فرانسه و آلمان دارد و با سهولت بیشتری می‌تواند دیدگاه‌های صریح‌تری در قبال اوکراین داشته باشد.

مکی توجه به روابط پیچیده و نزدیک آمریکا و انگلیس را در همسویی آن‌ها در مواجهه با بحران اوکراین موردتوجه قرار داد و افزود: انگلیس به‌خوبی آگاه است اگر قصد دارد در معادلات امنیتی و سیاسی جهانی اثرگذار و نقش‌آفرینی جهانی داشته باشد، به همراهی و همسویی آمریکا بسیار نیاز دارد. به همین دلیل میان جانسون و بایدن در نوع تهدیدات و فشارهایی که به دولت روسیه و پوتین وارد می‌کنند، هماهنگی و همکاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه روسیه چالش جدی برای مجموعه کشورهای غربی است، گفت: با اینکه با تغییر معادلات اقتصادی و سیاسی – امنیتی جهان، اروپایی‌ها دیدگاه‌های مشترکی در همه موارد ندارند و نمی‌توانند تصمیمات سختی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بگیرند، اما در این میان هر میزان بریتانیا فعال‌تر باشد می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری برای اعمال فشار به روسیه داشته باشد.

مکی ادامه داد: با توجه به اینکه پوتین در باتلاق جدی در اوکراین گرفتار شده و خروجش از آن بسیار سخت به نظر می‌رسد و لطمات اقتصادی جدی به روسیه وارد شده است. در مقابل این مسئله موقعیت ویژه‌ای برای کشورهای فرا آتلانتیکی ایجاد کرده است که به تقویت انسجام ناتو بپردازند. در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی نمی‌توانند مانند گذشته به دنبال سازوکار مستقل دفاعی باشند؛ چراکه هزینه‌های بالایی را در پی خواهد داشت و به لحاظ چابکی و امکان حضور در کشورهای دیگر، نمی‌توانند عملکردی مانند ناتو داشته باشند.

وی با اشاره به سفر اخیر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، به اوکراین و همچنین انتقاد مکرون از این سفر، اضافه کرد: رسانه‌ها اخیراً گزارش دادند لندن نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند هر چه سریع‌تر به حل‌وفصل درگیری با روسیه بپردازد؛ درحالی‌که لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی یف باید در قدرتمندترین موضع ممکن مذاکره کند. از همین رو شاهد ارسال گسترده و آشکار انواع تسلیحات از سوی بریتانیا به اوکراین هستیم.

مکی گفت: انگلیس در انداختن روسیه در این باتلاق بی‌نقش نبوده و سیاست‌های تندروانه‌ای که در قبال روسیه داشت و حمایتی که از عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو داشت، در تحریک روسیه به حمله به اوکراین بی‌تأثیر نبوده است.

وی در خصوص چشم‌انداز روابط روسیه و انگلیس خصوصاً در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی، گفت: بحران اوکراین بسیاری از معادلات سیاسی و امنیتی را تغییر داد و دیگر نمی‌توان روابط روسیه با غرب و انگلیس را با الگوهای گذشته تحلیل و تفسیر کرد. تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال‌شده به‌سادگی برداشته نخواهد شد و کشورهای اروپایی از قلابی که به گردن روسیه انداخته‌اند، قطعاً حداکثر استفاده را برای تضعیف، محدود کردن و مهار آن در مرزهایش خواهند کرد.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا، انگلیس در این شرایط، جایگاه ویژه‌ای دارد، چراکه می‌تواند با آمریکا به‌راحتی همسویی داشته باشد. هراندازه قدرت روسیه در عرصه جهانی و اروپا کاهش یابد نقش و جایگاه انگلیس و ناتو ارتقا پیدا خواهد کرد و اثرگذاری لندن در روند تحولات اروپا بیشتر از گذشته خواهد شد.

مکی به تلاش انگلیس برای تقویت موضع ضد روسیه کشورها و سفرها و رایزنی‌هایش با مقامات کشورها ازجمله هند اشاره کرد و افزود: هند قسمت عمده تسلیحات نظامی خود را از روسیه تأمین می‌کند و در روزهای اخیر درخواست کشورهای غربی برای محدود کردن روابط دوجانبه‌اش با مسکو در واکنش به حمله روسیه به اوکراین را نیز رد کرده و با انتقاد کشورهای غربی مواجه شده است. در چینی شرایطی نخست‌وزیر انگلیس به هند سفر و اعلام کرد کشورش با هند فصلی «جدید و گسترده» از شراکت در زمینه امور دفاعی و امنیتی را آغاز می‌کند که تعهدی برای چند دهه آینده خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *