جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:قضاوت ما بر مبنای رفتار دولتمردان آمریکاست/ ایده‌های منطقی حماس روی میز است

نیویورک –  ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت: هر انتخابی مردم آمریکا کنند مربوط به خود جامعه آمریکا است. ما در سیاست خارجی خودمان اصول شناخته شده‌ای داریم. برای ما تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. تفاوت واقعی را باید در رفتار آمریکا جستجو کرد.

Loading

اخراج دیپلمات‌ها؛ نشانه‌های جدید افزایش تنش در روابط غرب و روسیه

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل اروپا درباره جنگ اقتصادی و دیپلماتیک غرب با روسیه گفت: «حمله روسیه به اوکراین محدود به نبرد دو طرف در عرصه میدانی نیست و اخراج گسترده دیپلمات‌های روسیه از اکثر کشورهای اروپایی، نشان می‌دهد دولت‌های اروپایی در کنار آمریکا به یک اجماع‌نظر در تداوم فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه روسیه رسیده‌اند.»

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «حمله روسیه به اوکراین، معادلات سیاسی و دیپلماتیک میان روسیه و غرب را به طور کلی تغییر داد؛ به بیان دیگر با الگوها و متغیرهای قبل از حمله روسیه به اوکراین دیگر نمی‌توان روابط روسیه با غرب را تجزیه و تحلیل کرد.»

مکی با اشاره به اینکه تا پیش از حمله روسیه، یک شکاف در غرب در چگونگی تعامل با روسیه وجود داشت، تاکید کرد: «البته در سیاست مهار روسیه در مرزهایش تقریبا تمامی کشورهای غربی اجماع نظر داشتند.»

وی افزود: «حمایت از انقلاب‌های مخملی در جمهوری‌های شوروی سابق در دهه 2000 گویای همین مسئله است و گسترش ناتو به شرق نیز تقریبا با اجماع نظر همه کشورهای اروپایی و آمریکا انجام شد.»

به گفته این کارشناس، نقطه اختلاف میان کشورهای غربی با روسیه در این بود که کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا معتقد بودند که باید با سیاست وابستگی متقابل، روسیه را مهار کرد و در سیاست‌های این کشور تغییراتی از درون ایجاد کرد اما آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای شرق اروپا معتقد به یک صف‌بندی سیاسی و امنیتی در قبال روسیه بودند.

مکی ادامه داد: «حمایت این کشورها از عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو در چارچوب همین نگاه بود.»

مکی در ادامه با بیان اینکه با حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه تقریبا همه کشورهای اروپایی و آمریکا به یک نقطه مشترک رسیدند، گفت: «هرچند فرانسه و آلمان تا آخرین لحظات تلاش می‌کردند در برابر این وضعیت ناخواسته قرار نگیرند و رایزنی‌های فشرده‌ای را با روسیه و اوکراین برای جلوگیری از جنگ انجام دادند، اما این اقدامات دولت‌های اروپایی نتیجه‌ای دربرنداشت و روسیه در نهایت به اوکراین حمله کرد.»

وی در مورد سیاست فعلی دولت‌های اروپایی بعد از حمله روسیه به اوکراین توضیح داد: «اکنون دولت‌های اروپایی سیاست‌شان را بر کاهش وابستگی به روسیه و فشار اقتصادی حداکثری بر این کشور قرار داده‌اند.»

به گفته مکی، اختلاف‌نظری هم اگر در موضوع اعمال تحریم‌های نفتی و گازی علیه روسیه وجود دارد، ناشی از نگرانی از تبعات منفی این تحریم‌ها بر وضعیت انرژی در اروپا است. وی توضیح داد: «هم اکنون تحریم‌های اقتصادی روسیه، تبعات اقتصادی زیادی روی کشورهای اروپایی برجای گذاشته است. آخرین تحلیل‌ها از سوی موسسات معتبر اقتصادی جهان حاکی از افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی در اکثر کشورهای اروپایی است. اقتصاد فرانسه و به‌ویژه آلمان، که وابستگی زیادی به گاز و نفت روسیه دارند بیش از کشورهای دیگر تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی روسیه قرار گرفته است.»

مکی در ادامه با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین محدود به نبرد دو طرف در عرصه میدانی نیست، گفت: «در عرصه اقتصادی، سیاسی، رسانه‌ای و سایبری نیز جنگ گسترده‌ای میان روسیه و غرب شکل گرفته است. اخراج گسترده دیپلمات‌های روسیه از اکثر کشورهای اروپایی در واقع چشم‌انداز مناسبات سیاسی آینده مسکو با غرب را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد دولت‌های اروپایی در کنار آمریکا به یک اجماع‌نظر در تداوم فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه روسیه رسیده‌اند.»

وی با تاکید بر این موضوع که به هر حال اقدامات سیاسی علیه روسیه کم هزینه‌تر از اعمال تحریم‌های اقتصادی است، گفت: «در این بین دولت‌های اروپایی تلاش کردند که به ادعای کشتار جمعی در اوکراین در سطح سیاسی واکنش نشان دهند، چرا که تقریبا تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه روسیه انجام شده و فقط موضوع تحریم‌ نفت و گاز همچنان در سطح محافل سیاسی اروپا معلق باقی مانده است.»

مکی درباره آینده مناسبات مسکو و غرب نیز گفت: «روسیه به هر شکل و صورتی که جنگ اوکراین را پایان دهد، روابطش به وضعیت سابق با غرب بازنمی‌گردد و ما شاهد تقویت مناسبات روسیه با کشورهای چین و هند خواهیم بود. همچنین مسکو خواهد کوشید بازارهای انرژی جدیدی در این دو کشور را به جای اروپا جایگزین کند.»

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: «هر گونه مذاکره و گفتگویی که با روسیه و غرب شکل بگیرد، تحریم‌های اقتصادی به عنوان مهم‌ترین اهرم فشار بر روسیه باقی خواهد ماند و دولت‌های اروپایی خواهند کوشید از این ابزار برای تاثیرگذاری و وادار کردن روسیه به تجدیدنظر در نوع مناسبات و رفتارش در عرصه سیاسی و امنیتی حداکثر بهره‌برداری را بکنند.»

وی در نهایت با بیان این موضوع که حمله روسیه به اوکراین بسیاری از پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها در مورد نظام آینده جهان را تغییر داد، تاکید کرد که این تغییرات گسترده‌تر از موضوع فروپاشی شوروی در سال 1991 است و ابهام‌های زیادی همچنان در شکل‌گیری نظام سیاسی آینده جهان وجود خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *