جدیدترین مطالب

پاسخ هوشمندانه السودانی به انتقاد بایدن از عملیات «وعده صادق» ایران

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کاخ سفید قدرتمند ظاهر شد و به ویژه دفاع شایسته‌ای از فلسطین داشت و به انتقاد رئیس جمهور آمریکا از عملیات «وعده صادق» ایران در هدف گرفتن رژیم صهیونیستی پاسخ هوشمندانه ای داد.

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود

وزیر امور خارجه امشب در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ژاپنی گفت: پاسخ نظامی به حمله رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی این رژیم، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.

بورل: باید از لبه پرتگاه فاصله بگیریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه اتحادیه بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.

حمایت بورل از رژیم صهیونیستی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حمایت از رژیم متجاوز صهیونیستی گفت که تمام وزیران اتحادیه اروپا به شدت حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند.

تاکید شورای اروپا بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ / بورل : باید از لبه پرتگاه فاصله بگیریم

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه اتحادیه بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و فاصله گرفتن از آنچه لبه پرتگاه در خاورمیانه خواند، تاکید کرد.

تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو/سوناک: ایران اشتباه محاسباتی کرده است

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در تداوم تلاش‌های مقامات غربی برای تقویت روحیه سران رژیم صهیونیستی در پی پاسخ تنبیهی ایران، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل این طور ادعا کرد که ایران دچار اشتباه محاسباتی شده است.

Loading

بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی و سناریوهای احتمالی

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا درباره خروج ناگهانی یک عضو ارشد حزب نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ائتلاف حاکم گفت: «کابینه بنت در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و اگر یک نفر دیگر استعفا دهد، کابینه سقوط خواهد کرد.»

حسین آجرلو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «رژیم صهیونیستی از نظر امنیتی در شرایط سختی به‌سر می‌برد و رخدادهای داخلی، کابینه شکننده نفتالی بنت را نیز دچار چالش کرده است.»

وی با اشاره به بحث افزایش جمعیت فلسطینیان گفت: «افزایش این جمعیت و مطالبه حقوق‌شان در سرزمین‌های 1948 همزمان با روی کار بودن یک دولت راستگرا یک تعارض جدی ایجاد کرده است. یعنی اغلب افراد کنست راستگرای افراطی نسبت به فلسطینیان بدبین هستند و این در حالی است که یک سری واقعیت‌هایی مانند افزایش جمعیت فلسطینیان و تامین حقوق آن‌ها اکنون مطرح است.»

آجرلو تاکید کرد: «این تعارض به مرور در حال نمایان شدن است و رخدادهای اخیر در سرزمین‌های اشغالی نیز این روندها را تشدید کرده است.»

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به استعفای خانم ایدیت سیلمان از ائتلاف حاکم گفت: «باید توجه داشت ائتلافی که دولت را تشکیل داده یک ائتلاف بسیار ضعیف است و دولت با میزان 61 کرسی در برابر 59 کرسی اکثریت را به دست آورده بود.»

وی افزود: «در حال حاضر با استعفای خانم سیلمان، این تعداد 60-60 و تعداد کرسی‌های اپوزیسیون و ائتلاف حاکم برابر شده است که در چنین شرایطی عملا دولت فلج خواهد شد.»

این کارشناس معتقد است که شرایط کنونی فعلا منجر به سقوط دولت نخواهد شد، چرا که طبق عرف و قانون رژیم صهیونیستی، دولت باید اکثریت را از دست بدهد.

آجرلو در ادامه با بیان این موضوع که اگر یک نفر دیگر از کابینه استعفا دهد منجر به فروپاشی کابینه خواهد شد، گفت: «این احتمال که افراد دیگر هم از کابینه استعفا دهند خیلی دور از تصور نیست، چرا که کابینه بنت بر اساس یک ایدئولوژی ثابت شکل نگرفت و به نوعی هویت این کابینه “ضدنتانیاهو” بودن است.»

وی ادامه داد: «زمانی که کابینه بنت در حال شکل‌گیری بود با هدف اینکه نتانیاهو را برکنار کنند، احزاب از جناح‌ها و نگاه‌های مختلف وارد این ائتلاف شدند؛ یعنی از راست‌افراطی همچون حزب یامینا تا احزاب چپ و عربی عضو این کابینه هستند.»

آجرلو با اشاره به اینکه از یک سو این اتهام به کابینه بنت وارد است که از فلسطینیان حمایت می‌کند و از سوی دیگر در سرزمین‌های اشغالی فضا به دلیل رخدادهای اخیر علیه فلسطینیان تشدید شده است، گفت: «لذا این مسئله احتمالا منجر به آن خواهد شد که برخی افراد از احزاب دست راستی چون یامینا و بیتنا خارج شوند.»

این کارشناس همچنین گفت با استعفای خانم سیلمان، نتانیاهو به وی قول داد که در کابینه بعدی حزب لیکود پست وزارت بهداشت را به این خانم بدهد.

آجرلو تاکید کرد که اگر ترور شخصیتی افراد، فشار سیاسی و وعده به آنها از سوی احزاب مخالف ادامه داشته باشد، احتمال خروج آن‌ها از ائتلاف و سقوط کابینه افزایش خواهد یافت.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره سناریوهای پیش‌روی کابینه رژیم صهیونیستی گفت: «نخستین سناریو این است که اگر یک نفر دیگر استعفا دهد، کابینه سقوط خواهد کرد و طبق توافق قبلی، اگر کابینه سقوط کند تازمان برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید، یائیر لاپید به عنوان نخست وزیر اشتراکی، دولت را در اختیار خواهد گرفت. سناریوی دیگر این است که یک کابینه نجات ملی شکل بگیرد یعنی اعراب حمایت کنند و کابینه پابرجا بماند. البته با توجه به اختلافات آنها با بنت این سناریو دور از تصور است.»

آجرلو با اشاره به سناریوی سوم که نتانیاهو آن را دنبال می‌کند، توضیح داد: «این سناریو این است که چند تا از احزاب راستگرا از نتانیاهو حمایت کنند تا بتوانند بدون برگزاری انتخابات یک دولت جدید شکل دهند. البته این سناریو هم ضعیف است، چرا که در خصوص رهبری نتانیاهو بین احزاب اختلاف نظر زیادی وجود دارد.»

این کارشناس در جمع‌بندی نیز گفت: «با توجه به رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد چالش‌های درونی رژیم در حال پررنگ‌تر شدن است و به نوعی ثبات سیاسی این رژیم را به خطر انداخته است. به طوری که از یک سو احزاب راست‌گرا در کابینه صهیونیستی هر روز افراطی‌تر می‌شوند و از سوی دیگر فلسطینی‌ها نیز روز به روز بر قدرت‌شان افزوده می‌شود که این امر، ثبات دولت صهیونیستی را متزلزل خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «در میان مدت احتمالا دولت بنت سقوط خواهد کرد و کار به انتخابات جدید کشیده می‌شود. همچنین باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی از سال 2019 وارد یک روند بی‌ثباتی سیاسی شده که هنوز از آن خارج نشده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت.»

آجرلو تاکید کرد که عمده‌ترین مسائل نیز اکنون به بحث‌های امنیتی و هویتی بازمی‌گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *