جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

شکنندگی آتش‌بس و چشم‌انداز جنگ در یمن

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه آتش‌بس میان عربستان و یمن بسیار شکننده است و نمی‌تواند پایدار بماند، گفت: این آتش‌بس برای انصارالله و مردم یمن دستاوردی محسوب می‌شود و نقش مهم انصارالله در یمن را ثابت کرد؛ با این حال، بعید است عربستان حاضر به پذیرش واقعیت‌های یمن باشد.

سید محمدرضا سید احمد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مهلت سه روزه انصارالله به عربستان برای پذیرش آتش‌بس و اعلام قبول این آتش‌بس از سوی ریاض اظهار داشت: از ابتدا که سازمان ملل وارد مسائل جنگ یمن شد، رهبر انصارالله تاکید کرده بود که باید پرونده انسانی از پرونده سیاسی جدا دیده شود، اما شاهد بوده‌ایم که متاسفانه اقدام عربستان به نسل‌کشی در یمن با واکنش جدی سازمان ملل مواجه نشده است.

وی با اشاره به تلاش امارات برای جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله در نبرد میدانی افزود: تدبیری که انصارالله و ارتش یمن اندیشیده بودند تا امارات را از سد راه خود بردارند، نتیجه داد و پیامدهای آن درسی برای مصر و دیگر کشورهای خواهان همراهی عربستان شد که اگر بخواهند وارد این جنگ شوند، چه ضربات اقتصادی دردناکی را باید تحمل کنند.

این کارشناس مسائل یمن به انتقادات انصارالله از تصمیم عربستان برای جلوگیری از ورود سوخت و انرژی از بندر الحدیده اشاره کرد و با بیان اینکه با ضربات متعددی که انصارالله به اهدافی در عربستان وارد آورد، مشخص شد این کشور توان ایستادگی ندارد، گفت: همانطور که گوترش، دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد آتش‌بس میان عربستان و یمن بسیار شکننده است و نمی‌تواند پایدار بماند. قطعا عربستان آن را نقض خواهد کرد؛ همانطور که شاهد حملات سعودی‌ها پس از قبول این آتش‌بس هستیم.

سید احمد با بیان اینکه انصارالله از ابتدا با وجود همین شرایط کار خود را ادامه داده و پیشروی کرده است، توضیح داد: از ابتدای جنگ شاهد این روند بوده‌ایم، اما شرایط در نهایت به نفع انصارالله تمام شده است؛ کمااینکه الحدیده با وجود همه تلاش‌های عربستان امروز در اختیار انصارالله و ارتش یمن است.

وی گفت: با همه این‌ها عربستان آتش‌بس را رعایت نمی‌کند و یک مرکز فرماندهی در یمن اعلام کرده که نیروهای ائتلاف برای نمونه ظرف ۲۴ ساعت در تاریخ 14 فروردین ۸۶ بار آتش‌بس را در استان الحدیده نقض کردند که منجر به کشته شدن ۳ شهروند یمنی در حمله موشکی به استان صعده شد. انصارالله نیز می‌داند عربستان حسن نیتی ندارد؛ اما شورای سیاسی تنها برای نشان دادن حسن نیت این آتش‌بس را پذیرفت.

این تحلیلگر مسائل یمن در خصوص چشم‌انداز جنگ یمن، با تاکید بر اینکه انصارالله به اهدافش خواهد رسید و بر اساس اخبار منتشر شده، دو کشتی حامل سوخت در بندر الحدیده پهلو گرفته‌اند، اضافه کرد: بر اساس توافق آتش‌بس دو ماهه، به موجب این توافق، این آتش‌بس شامل توقف همه عملیات نظامی زمینی و هوایی و دریایی داخل و خارج یمن و توقف همه عملیات جاری در میدان می‌شود. همچنین ۱۸ کشتی حامل مشتقات نفتی در دو ماه آتش‌بس به بندر الحدیده می‌رسد. در این مدت فرودگاه صنعا نیز فعالیت خود را به صورت محدود از سر می‌گیرد و هفته‌ای دو پرواز تجاری به مقصد اردن و مصر خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر عربستان در این رابطه مانع‌تراشی کند، قطعا شاهد حملات گسترده‌تر انصارالله به عربستان خواهیم بود؛ چرا که نقاط حساس این کشور شناسایی شده و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی به دست آمده است.

سید احمد ادامه داد: انصارالله در جنگ هفت ساله و در محاصره قدرت گرفته است؛ این گروه پهپاد و موشک نداشت، اما امروز قدرت پهپادی و موشکی شده است! روی زمین حرفی برای گفتن نداشت و از پدافند هوایی برخوردار نبود، اما امروز این شرایط تغییر کرده است. امروز انصارالله از نیروی دریایی خود نیز در جنگ بهره می‌برد، در حالی که پیش از این نیروی دریایی نداشت. همه این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد عربستان تا چه میزان در آستانه شکست قرار دارد.

وی گفت: انصارالله از حق خود و مردم یمن کوتاه نخواهد آمد و تاکید کرده اگر عربستان خساراتی را که در جنگ به یمن وارد آورده است، جبران نکند از «نجران»، «جیزان» و «عسیر» عقب نشینی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل یمن، به تلاش عربستان برای بهره گیری از شرایط ناشی از جنگ اوکراین و وضعیت بازار انرژی به نفع خود اشاره کرد و افزود: ریاض پیش از این نیز به دنبال بهره‌گیری از شرایط بین‌المللی برای یارگیری بوده است؛ کشورهای غربی نیز تماما علیه انصارالله بوده‌اند و اتفاق جدیدی رخ نداده است؛ بنابراین این شرایط نمی‌تواند تغییری در جنگ یمن ایجاد کند.

سید احمد با تاکید بر اینکه پذیرش این صلح حداقلی از سوی انصارالله تنها به دلیل شرایط مردم است، تصریح کرد: سوختی که از بندر الحدیده وارد می‌شود برای نیازهای زندگی مردم و سوخت مورد نیاز بیمارستان‌های این منطقه است. وضعیت مردم برای انصارلله بسیار اهمیت دارد؛ همانطور که انصارالله اسرای زخمی عربستان را بدون هیچ مبادله‌ای به آن‌ها تحویل داد، اما عربستان هیچ اقدام متناسبی نداشت.

وی با اشاره به همراهی مردم یمن با انصارالله و ایستادگی آن‌ها توضیح داد: ما شاهد مخالفت‌های و اعترضات مردمی متعددی در عدن و مناطق تخت کنترل امارات و سعودی هستیم، اما در حکومت تحت تحریم و محاصره «نجات ملی» چنین اعتراضاتی رخ نداده است. کمااینکه شاهد هستیم، یک دلار معادل 600 ریال یمنی دولت مستقر صنعا است، اما یک دلار در پایتخت عدن 1500 ریال است! اینها نشان می‌دهد انصارالله تا چه میزان موفق بوده و به جای اینکه ضعیف شود، قدرت گرفته است.

این تحلیلگر مسائل یمن گفت: غرب تمام آنچه می‌توانست در جنگ یمن علیه انصارالله انجام داد، بیش از این توانی ندارد که عربستان را همراهی کند. ریاض از هر که می‌توانست کمک گرفت، اما کاری از پیش نبرد. از سوی دیگر انصارالله مراوده مالی یا فروش نفت ندارد که تحریم‌ها بر آن تأثیر گذارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *