أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

اهداف و دستاوردهای حمله اخیر انصارالله به آرامکو

۱۴۰۱/۰۱/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد با تشریح اهداف و دستاوردهای حمله اخیر انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، آن را پاسخی به تشدید محاصره یمن دانست و گفت: انصارالله تصمیم گرفت بخشی از فشارهایی را که در زمینه سوخت به مردم یمن وارد می‌شود، به مردم عربستان نشان دهد تا شاید با فشارهای اجتماعی، سعودی‌ها دست از محاصره مردم یمن بردارند.

احمد حاجی صادقیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سومین حمله انصارالله به عربستان در 15 روز گذشته که با تمرکز بر تاسیسات آرامکو و با عنوان «شکستن محاصره 3» انجام شد، تصریح کرد: این سه دور حمله اخیر که در روزهای گذشته انجام شد، نسبت به حملات موشکی که پیش از این انجام می‌شد، به لحاظ ماهیتی تفاوت‌هایی دارد، از جمله اینکه در آن تاسیسات شهری، آب‌شیرین‌کن‌ها و تاسیسات برقی هدف قرار گرفتند.

 

حمله به تاسیسات شهری

وی با بیان اینکه مخازن سوخت گازوئیل و «جت» که در شهر «جده» مورد هدف قرار گرفت نزدیک 25 درصد سوخت مورد نیاز خودروها و مصارف خانگی را در عربستان تامین می‌کند، افزود: یمن می‌توانست همانطور که پیش از این نشان داده است، به اهدافی حمله کند که شوک جدی و بزرگی به تامین انرژی جهانی وارد شود، کمااینکه بعد از این حمله تنها حدود یک دلار قیمت جهانی افزایش یافت. در واقع انصارالله مصارف عمومی عربستان را هدف قرار داد که نشان داد هدفش تحت الشعاع قرار دادن بازار انرژی نبوده است.

این کارشناس مسائل یمن ضمن تشریح روند تسلط انصارالله بر بندر «الحدیده» که منجر به توافق «استکهلم» با دولت منصور هادی شد و براساس آن کنترل بخشی از شهر و بندر الحدیده در اختیار نیروهای ائتلاف قرار گرفت و در مقابل آن‌ها نیز تضمین دادند شریان ورود دارو، غذا و سوخت به این بندر را قطع نکنند، توضیح داد: هرچند کارشکنی‌های متعددی از سوی سعودی‌ها صورت گرفت و عربستان از فشار انسانی به عنوان اهرم فشار استفاده کرد، اما با تخلیه این بندر توسط نیروهای وابسته به امارات و عقب‌نشینی آن‌ها که منجر به عملیات‌ها در استان‌های «شبوه»، «مارب» و حملات به ابوظبی شد، شاهد بودیم عملا کنترل شهر و بندر الحدیده در اختیار انصارالله قرار گرفت.

 

تلاش عربستان برای تشدید محاصره مردم یمن

حاجی صادقیان گفت: بعد از تخلیه بندر، نیروهای وابسته به ائتلاف اعلام می‌کردند که توافق استکهلم از بین رفته و محاصره باید با جدیت پیگیری شود، در عمل از حدود یک ماه پیش عربستان نیز در همین مسیر حرکت کرد. دولت هادی که عملا دست نشانده سعودی‌ها است، بخشنامه‌ای صادر کرد که واردات سوخت به یمن باید تنها از بنادر «عدن» و «مکلا» که در اختیار آن‌ها است، انجام شود. از جهات مختلف این اتفاق مهمی بود؛ چرا که با تحت الشعاع قراردادن درآمد انصارالله، اهرم فشاری در اختیار ائتلاف می‌گذارد و فشار انسانی را بر انصارالله شدیدتر می‌کند.

وی به مخالفت‌های انصارالله با این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بسته شدن این بندر، به معنای تکمیل زنجیره محاصره انصارالله و تشدید فشار انسانی بر مردم یمن است که می‌تواند شرایط نبرد در جنگ را نیز تغییر دهد. انصارالله مذاکراتی را آغاز کرد، اما سعودی‌ها زیر بار نرفتند و عملیات‌ «شکستن محاصره» بعد از این مسائل آغاز شد.

این تحلیلگر مسائل یمن، به توقیف کشتی حامل سوخت سازمان ملل در بندر الحدیده از سوی عربستان و عزم آن‌ها برای تکمیل حلقه محاصره جمعیت 22 میلیون نفری یمن اشاره کرد و افزود: عملا شرایط به گونه‌ای برقرار شد که انصارالله تصمیم گرفت به شکلی فشارهایی را که در زمینه سوخت به مردم یمن وارد می‌شود، به مردم عربستان نشان دهد تا شاید با فشارهای اجتماعی، این کشور دست از محاصره مردم یمن بردارد.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد، با بیان اینکه مقامات انصارالله شجاعانه و هوشمندانه در برابر فشارهای انسانی عربستان عمل کردند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد محدوده اهداف انصارالله توسعه پیدا کرده و تاسیسات شهری را نیز شامل می‌شود؛ مسئله‌ای که ضربات بعدی را برای عربستان بسیار سخت می‌کند.

 

ائتلاف جدی در «اوپک پلاس» میان عربستان، امارات و روسیه

حاجی صادقیان درخصوص تاثیر این حمله بر بازارهای انرژی و افزایش فشارهای به عربستان برای پایان دادن به جنگ، گفت: در دو دهه گذشته شاهد روند گسست در ائتلاف کشورهای عرب خلیج‌فارس و آمریکا هستیم و چین و هند جای اقتصاد آمریکا و اروپا را گرفته‌اند. از سال 2019 نیز بی‌اعتمادی این کشورها به آمریکا با برآورده نشدن انتظاراتشان، تشدید شد. به همین دلیل شاهد ائتلاف جدی در «اوپک پلاس» میان عربستان، امارات و روسیه هستیم و ریاض و ابوظبی نیز بر ائتلاف خود با روسیه برای عدم افزایش عرضه انرژی تاکید کرده اند؛ همانطور که وال استریت ژورنال در گزارشی عنوان کرد که سران این دو کشور با ارائه شروطی، پاسخ منفی به تماس بایدن برای کنترل بازار انرژی داده‌اند.

وی با بیان اینکه ائتلاف روسیه و اعراب خلیج‌فارس، عمق بی اعتمادی آن‌ها به آمریکا را نشان داد، اضافه کرد: سعودی‌ها نمی‌توانند پرونده یمن را به مسئله اوکراین گره بزنند و انصارالله نیز با عملیات اخیر عملا این امکان را از آن‌ها گرفت.

این تحلیلگر مسائل یمن، در رابطه با چشم انداز ادامه جنگ در یمن نیز گفت: به نظر می‌رسد عربستان به طور جدی حاضر نیست انصارالله را به عنوان نماینده بخش بزرگی از مردم یمن بپذیرد و با واقعیت‌های این کشور کنار بیاید. از سوی دیگر هم انصارالله قصد ندارد از حق مردم یمن کوتاه بیاید. در این شرایط با اینکه متغیرهای جنگ یمن بسیار زیاد و سریع است، همچنان چشم‌اندازی برای پایان جنگ دیده نمی‌شود.

حاجی صادقیان درخصوص تاثیر ملاحظات جهانی بر پایان جنگ در یمن و افزایش فشارها به عربستان، اظهارداشت: همانطور که در جریان حمله به آرامکو شاهد بودیم، عربستان به طور جدی تلاش کرد توانایی خود را برای کنترل بازار نفت نشان دهد. خصوصا در شرایطی که بحث سهم از بازار نفت مطرح می‌شود، این کشور با جدیت وارد می‌شود تا سهمش از بازار نفت و عرضه به بازار جهانی از بین نرود. اما از سوی دیگر در شرایط فعلی هم انصارالله بنا ندارد سر جنگ را با غرب بر سر انرژی باز کند؛ چرا که اکنون نیز قیمت نفت برای اقتصادهای غربی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: انصارالله به سمتی نخواهد رفت که بهانه‌ای به دست سعودی‌ها برای افزایش قیمت نفت بدهد، چرا که می‌داند در آن صورت غرب به سمت حمایت بیشتر از سعودی‌ها و تامین امنیت این کشور خواهد رفت و معادلات به ضرر انصارالله رقم خواهد خورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *