جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

خزانه‌داری آمریکا از افزایش ۲ برابری بدهی‌های این کشور خبر داد

تهران- ایرنا- در حالی دیوان محاسبات آمریکا و کنگره این کشور نسبت به بدهی ۲ برابری ایالات متحده در سال جاری خبر داده است که بدهی‌های این کشور با خرید سامانه‌های جدید موشکی ساخت لاکهید مارتین بار دیگر افزایش می‌یابد.

Loading

وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و چالش‌های تهدیدآمیز علیه آن

۱۴۰۰/۱۲/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه تهدیدات علیه این رژیم از آنچه در گزارش سالانه امنیتی ترسیم شده جدی‌تر و بنیادی‌تر هستند، گفت: در این سند، احتمال توافق هسته‌ای در وین را به عنوان یکی از این چالش‌ها برشمرده شده که با توجه به برخی تغییرات صورت گرفته در موساد، ادامه مانع‌تراشی در برنامه هسته‌ای ایران راهبرد اصلی این رژیم برای مقابله با آن است.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه جدیدترین گزارش سالانه مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی برای سال 2022، ایران و وضع آشفته داخلی رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین چالش‌های این رژیم عنوان کرده است، تصریح کرد: فضایی که این گزارش ترسیم می‌کند، تاحدودی مشابه شرایطی است که در گزارش 2021 ترسیم شده و چالش‌ها همان مواردی است که سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

وی با یادآوری اینکه در گزارش سال 2021 برای اولین بار شکاف‌های داخلی به عنوان تهدید دیده شده بود، افزود: تفاوت این گزارش‌ها در این است که با توجه به چالش‌های بعد از جنگ 12 روزه، نگرانی‌ها از دو قطبی شدن اوضاع و چالش داخلی در عرصه‌های سیاست داخلی رژیم و همچنین تشدید چالش‌ها با فلسطینی‌های 1948 و کرانه باختری و غزه، پررنگ‌تر شده است و به طور مبسوط به آن پرداخته‌اند. البته با تغییر دولت در آمریکا و احیای مذاکرات برجام، در این گزارش بیشتر از سال گذشته به مسئله هسته‌ای ایران توجه شده است.

عبدی تاکید کرد: واکنش‌های تندی که اعراب 1948 نشان دادند و حتی به سود فلسطینی‌های کرانه باختری وارد مناقشات شدند، فوق تصور صهیونیست‌ها بود و نگرانی مضاعفی برای آن‌ها ایجاد کرده است. ضمن اینکه اقتدار دولت خودگردان نیز، خصوصا بعد از جنگ 12 روزه، به شدت با چالش مواجه شده و ضعف دستگاه‌های امنیتی آن در مهار فلسطینی‌ها، نگرانی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را تشدید کرده است.

 

چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی جدی و بنیادی است

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: با اینکه این گزارش تلاش کرده تا حد زیادی نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشد، اما مسائل از آنچه در آن ترسیم شده جدی‌تر و بنیادی‌تر هستند و نویسندگان این گزارش عامدانه لحن به شدت نرم و ملایم‌تری را انتخاب کرده‌اند، در صورتی که چالش‌ها بسیار جدی‌تر از آن هستند که در سند نوشته شده‌اند.

عبدی ضمن اشاره به مزیت‌های صحنه سیاست داخلی در رژیم صهیونیستی از دید این گزارش که مربوط به تغییر دولت و کنار رفتن نتانیاهو بوده است، اضافه کرد: مدیریت کووید 19، ثبات نسبی امنیت و بهبود شرایط اقتصادی و پروژه عادی‌سازی روابط با اعراب نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است که البته جای بحث و نیاز به بررسی‌های جدی‌تری دارد.

وی درخصوص چالش‌های مورد اشاره در این گزارش توضیح داد: براساس این گزارش، ائتلاف سیاسی که دولت جدید شکل داده است هنوز چندان به ثبات نرسیده و متزلزل بودن آن در مقابل گروه مخالف فعال و قوی در کنست، مورد توجه قرار گرفته است. در بحث چالش‌های اساسی داخلی نیز تاکید شده که مسئله اصلی قطبی شدن جامعه صهیونیستی است که محصول 12 سال دوره حکمرانی نتانیاهو ارزیابی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی، میزان پایین تاب آوری اجتماعی ساکنان اراضی اشغالی را از دیگر چالش‌های مهم رژیم صهیونیستی برشمرد که در دوره شیوع کووید 19، جنگ 12 روزه و همچنین در چالش‌های اخیر با فلسطینی‌ها محک زده شده و آن‌ها موفق بیرون نیامده‌اند و گفت: براساس این گزارش این مسائل چالش‌های بسیار اساسی در این رژیم است که با جدیت، در زمانی خود را نشان خواهد داد.

عبدی چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و شکاف اجتماعی را از دیگر تهدیدهای مطرح شده در این گزارش برای رژیم صهیونیستی برشمرد و ادامه داد: رشد اقتصادی 7 درصدی سال 2021 برای سال 2022، رقمی حدود 5.5 درصد پیش‌بینی شده است. علاوه بر آن، در عین اینکه طبقه برخوردار در رژیم صهیونیستی در بحران کووید 19، نه تنها آسیب ندید، بلکه بهره مندی بیشتری نصیب خود کرد، اقشار زیر خط فقر با چالش‌های بیشتری مواجه شدند و شرایط حادتری پیدا کردند. این وضعیت شکاف طبقاتی را در رژیم صهیونیستی افزایش داده است و در جامعه‌ای که به شدت مورد حمایت قدرت‌های جهانی است و کمک‌های فراوانی دریافت می‌کند، حدود 28درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود 36 درصد کودکان این جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند، توضیح داد: این مسائل نشان می‌دهد به لحاظ زیرساختی، مسکن و آموزش تهدیدهای جدی پیش روی این رژیم است که البته در این گزارش به نرمی به آن پرداخته شده است.

 

تشدید اقدامات خرابکارانه در صورت توافق در وین

عبدی در ادامه ضمن اشاره به مقاله یکی از افسران ارشد پیشین اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در روزنامه هاآرتص که در آن تاکید کرده بود در صورت توافق هسته‌ای در وین بودجه نظامی اختصاصی علیه ایران با هدف انجام برخی اقدامات تروریستی و خرابکارانه، به موساد اختصاص خواهد یافت، گفت: به نظر می‌رسد بر خلاف برخی تحلیل‌ها، مزیت رژیم صهیونیستی در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران، اقدام نظامی نیست، بلکه این مزیت در «اقدامات پنهان» علیه ایران و «جنگ کثیف» است. سیاستی که در دو دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم و با توافق در وین این جنگ شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی اضافه کرد: در این مقاله، در بحث توصیه‌ها به چند مسئله پرداخته شده است، از جمله اینکه آمادگی برای هر دو حالت توافق یا عدم توافق هسته‌ای و همچنین در شرایط رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای، ضروری است. در واقع این گزارش، در بحث راهکارهای عملی، موضوعاتی مانند حفظ آزادی عملیات منطقه‌ای و کارزار میان جنگ‌ها و ادامه مانع تراشی در برنامه هسته‌ای در هماهنگی با آمریکا را مورد توجه قرار داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *