جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading

پیامدهای تصویب قطعنامه علیه انصارالله یمن در شورای امنیت

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان در صنعا با بیان اینکه تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه انصارالله باعث پیچیده‌تر شدن روند صلح در این کشور می‌شود، گفت: انجام چنین اقداماتی از سوی برخی کشورها و سازمان ملل، ضمن افزودن بر تنش‌ها، روند صلح را با مشکل مواجه می‌کند و به طولانی شدن این جنگ منجر می‌شود.

مرتضی عابدینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن در شورای امنیت سازمان ملل، خاطرنشان کرد: این قطعنامه در حالی صادر شده که تاکنون نیز به طور رسمی هیچ سلاحی به یمن ارسال نشده و هیچ کشوری سخن از فروش سلاح به این کشور یا به انصارالله نگفته است.

وی افزود: علی عبدالله صالح، رئیس جمهور مستعفی یمن، پیش از کشته شدنش نیز در مصاحبه‌ای گفته بود به اندازه 12 سال سلاح به یمن وارد کرده است! این مسئله نشان می‌دهد سلاح تا چه میزان وجود دارد. نباید واقعیت‌ها و شرایط ویژه یمن را نادیده گرفت؛ چرا که براساس گزارش کمیته تحریم سازمان ملل نیروهای منصور هادی به ازای دریافت پول، رسما به انصارالله سلاح می‌فروشند.

این کارشناس مسائل یمن با تاکید بر اینکه تهیه سلاح در ازای پرداخت پول در این کشور به سادگی اتفاق می‌افتد، تصویب این قطعنامه‌ها را بیشتر دارای کارکرد سیاسی عنوان کرد و گفت: این تصمیم را بیشتر باید در چارچوب فشاری سیاسی ارزیابی کرد و نه فشاری نظامی.

عابدینی با تاکید بر اینکه مسائل یمن باید از طریق گفتگوی سیاسی حل و فصل شود، ادامه داد: راه حل مسئله یمن سیاسی است و طرفین باید در گفتگوهای سیاسی، در چارچوب مصالح کشور و وحدت یمن به توافقی برسند. متاسفانه انجام چنین اقداماتی از سوی برخی کشورها و سازمان ملل، ضمن افزودن بر تنش‌ها، روند صلح را با مشکل مواجه می‌کند و به طولانی شدن این جنگ منجر می‌شود. در شرایط فعلی نگرانی‌های جدی نسبت به پیامدهای طولانی شدن جنگ یمن وجود دارد.

 

خطر تجزیه احتمالی یمن

وی توضیح داد: مسئله جدایی دو یمن موضوعی جدی است. قطعا این جنگ زمانی تمام خواهد شد؛ اما این نگرانی وجود دارد که زمانی که جنگ پایان می‌یابد عملا با دو یمن مواجه شویم و این مسئله به مصلحت هیچ یک از طرف‌ها نیست و خطرات متعددی ایجاد خواهد کرد. در واقع در شرایط کنونی، مرزهای دو یمن، منطبق بر مرزهای یمن شمالی و یمن جنوبی است. استان‌های جنوبی تقریبا در اختیار طرف‌های مقابل و استان‌های شمالی در کنترل انصارالله قرار گرفته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در صنعا، تلاش‌ها برای اعلام انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی و یا اعمال تحریم‌های متعدد علیه آن‌ها را عاملی در جهت پیچیده‌تر کردن گفتگوهای سیاسی یمن دانست و تاکید کرد: با تروریستی اعلام کردن انصارالله، حتی کشورهایی مانند عمان که تلاش می‌کنند موضع بینابینی داشته باشند، نمی‌توانند با این گروه ارتباط داشته باشند.

عابدینی به دستاورهای نظامی اخیر انصارالله در نبرد میدانی با ائتلاف سعودی اشاره کرد و گفت: قطعا اگر پیشروی‌ها و دستاوردهای نظامی نتواند به دستاوردی سیاسی تبدیل شود، کافی نبوده و عاملی تعیین‌کننده نخواهد بود.

وی یادآور شد: علت اینکه آمریکایی‌ها تاکنون انصارالله را در فهرست گروه‌های تروریستی نگنجانده بودند این بود که بتوانند ارتباطی با این گروه، ولو به صورت غیرمستقیم داشته باشند؛ اما اگر به این جمعبندی برسند که مصالحشان ایجاب می‌کند این گروه را در لیست تروریستی قرار دهند، راه مذاکرات بسته می‌شود.

این کارشناس مسائل یمن، با اشاره به اتفاق نظر و هماهنگی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در خصوص یمن و همچنین حجم بالای فروش تسلیحات به عربستان از سوی کشورهای غربی که در جنگ علیه مردم یمن به کار گرفته شده‌اند، ادامه داد: با تصویب این قطعنامه، طرف مقابل می‌تواند تجهیزات مدرن‌تر و بیشتری دریافت کند و حمایت‌های بیشتری بگیرد؛ اما به لحاظ بین‌المللی دست انصارالله بسته‌تر خواهد شد.

عابدینی به جزئیات گزارش‌های متعدد اعلام شده از سوی سازمان ملل که در آن تاکید شده یمن بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان شناخته می‌شود، پرداخت و گفت: قطعا جنگ یمن برنده نخواهد داشت و بازنده آن مردم این کشور هستند. در شرایط فعلی، توازنی در قالبی مشخص برقرار شده و مرزهای دو یمن شکل گرفته است. بنابراین دو طرف باید فارغ از فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای، مصالح کشور خود را در نظر بگیرند و یمن متحد بتواند به حیاتش ادامه دهد.

 

پیچیده‌تر شدن روند صلح در یمن

وی با اشاره به تعیین‌کننده بودن فشارهای امارات و عربستان برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن در شورای امنیت سازمان ملل، درخصوص تلاش برای تحت تاثیر قراردادن موفقیت‌های میدانی انصارالله، افزود: مخالفان انصارالله سعی می‌کنند از هر ابزاری برای تضعیف این گروه استفاده کنند. البته باید در نظر داشت اشتباه بزرگی که غربی‌ها مرتکب شدند این بود که قطعنامه 2216 را تصویب کردند؛ بعد از مدتی خودشان اذعان کردند که تصویب این قطعنامه باعث پیچیده‌تر شدن روند صلح در یمن شد. اکنون نیز این فشارها می‌تواند در همان قالب تحلیل شود.

این تحلیلگر مسائل یمن گفت: آن‌ها بیشتر می‌خواهند با این تهدیدات انصارالله را به لحاظ سیاسی تحت فشار قرار دهند تا از برخی مواضع خود کوتاه بیاید و بتوانند خواسته‌های خود را تحمیل کنند. البته انصارالله نیز باید بتواند با بهره‌برداری از دستاورهای نظامی در حوزه سیاسی، هوشیارانه‌تر عمل کند.

عابدینی یادآورشد: نباید فراموش کرد که کشورهای عضو شورای امنیت، حتی چین و روسیه، هیچ گاه منافع خود در روابط با عربستان و بحرین و دیگر کشورهای عربی را نادیده نمی‌گیرند و به نفع یمن رای نمی‌دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *