جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

پیام‌ راهبردی دیدار اخیر روسای جمهور چین و روسیه

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دیدار اخیر روسای جمهور روسیه و چین گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اخیرا بعد از دو سال با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. هرچند بهانه سفر پوتین به پکن، شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی 2022 چین بود، اما درواقع این دیدار در راستای تفاهمات و توافقات جدید بین پکن و مسکو و همچنین امضای 15 قرارداد همکاری صورت گرفت.»

سید رضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره روابط چین و روسیه طی سال‌های اخیر گفت: «این روابط در این سال‌ها به‌شدت روند رو به توسعه را طی کرده است و این مسئله با توجه به منافع طرفین در زمینه گسترش روابط دوجانبه و همچنین وجود دشمن یا رقیب مشترک یعنی آمریکا معنا پیدا می‌کند.»

وی تأکید کرد: «آمریکا در اسناد بالادستی‌اش همواره از چین و روسیه به‌عنوان قدرت‌های تجدیدنظرطلب یاد کرده که باید با توسعه‌طلبی آن‌ها مقابله کند. البته چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که تا سال 2030 به اولین اقتصاد جهان تبدیل می‌شود، نه‌فقط در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و فن‌آوری‌های پیشرفته رقیب آمریکا است بلکه با توجه به توسعه روزافزون نظامی این کشور و گسترش زرادخانه تسلیحات تهاجمی‌اش، از دیدگاه آمریکایی‌ها تهدید امنیتی بزرگی را در حوزه ایندوپاسیفیک برای واشنگتن و شرکایش ایجاد کرده است.»

به گفته میرطاهر با توجه به این احساس خطرها از سوی آمریکا، ما شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌ها و تلاش واشنگتن برای ایجاد ائتلاف‌های جدید در سطح منطقه ایندوپاسیفیک هستیم که ازجمله می‌توان به ائتلاف چهارگانه کواد بین آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند و ائتلاف سه‌گانه آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا اشاره کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این موضوع که آمریکایی‌ها در مقابل روسیه نیز به تقابل پرداخته‌اند، توضیح داد: «هرچند روسیه وسیع‌ترین کشور جهان است اما بیشتر ازلحاظ نظامی اهمیت دارد و ازنظر اقتصادی رقیب آمریکا محسوب نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «پکن و مسکو با توجه به تقابل روزافزون دولت‌های قبلی و فعلی آمریکا با این دو کشور طبیعتاً به یکدیگر نزدیک‌تر شده و روابطی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری، انرژی، امنیتی و نظامی در پیش گرفته‌اند.»

میرطاهر با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور گفت: «در چارچوب دیدار اخیر پوتین و شی جین پینگ ما شاهد آن بودیم که سران دو کشور بیانیه مشترکی را انتشار دادند که در نوع خود بسیار مهم محسوب می‌شود. در این بیانیه، دغدغه‌های مسکو و پکن به‌ویژه در زمینه توسعه نظام چندقطبی در جهان و مقابله با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا مدنظر است. درعین‌حال دغدغه‌های امنیتی روسیه و چین در این بیانیه مشترک مورد توجه قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «آمریکا به‌ویژه بعد از پایان جنگ سرد و تا این اواخر همواره داعیه این را داشت که به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان باید نقش تعیین‌کننده‌ای را در تبیین سیاست‌ها و نظام بین‌المللی داشته باشد. درحالی‌که روسیه و چین، نظم لیبرالی نظام بین‌المللی را که اکنون غرب به دنبال تداوم و تحکیم آن است، قبول ندارند.»

به گفته این کارشناس، مسکو و پکن معتقد هستند که تحولات در نظام بین‌المللی به‌ویژه در عرصه اقتصاد، تجارت و مالیه جهانی با ظاهر شدن قدرت‌های نوظهور اقتصادی و همچنین افزایش نقش و اهمیت کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی که گروه بریکس را تشکیل داده‌اند و دیگر واقعیات عرصه جهانی، لزوم نوعی تجدیدنظر و نگاه دوباره در نظام بین‌المللی کنونی و ساختارها و روندها را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

در ادامه میرطاهر تأکید کرد: «روسیه و چین در این چارچوب برخی اقدامات عملی را نیز انجام داده‌اند که یکی از مظاهر مهم آن تشکیل گروه بریکس است که اقتصادهای نوظهور و قدرت‌های غیرغربی را در خود جمع کرده است. سازمان همکاری شانگهای نیز از دیگر مظاهر همکاری چین و روسیه محسوب می‌شود.»

این کارشناس تأکید کرد که مسئله توسعه ناتو به سمت شرق که اکنون به یکی از محورهای اصلی تنازع بین روسیه و غرب شامل ناتو و آمریکا تبدیل شده نیز در این بیانیه مشترک موردنظر بوده و هم پوتین و هم شی جین پینگ این اقدامات غرب را محکوم کردند.

وی ادامه داد: «طبیعتاً برای چین نیز ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و شرکایش در منطقه ایندوپاسیفیک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌خصوص اقدامات نظامی آمریکا در زمینه به چالش کشیدن ادعاهای دریایی چین در دریای چین جنوبی و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز این کشور در زمینه حمایت از تایوان و تهدید پکن در این راستا از دغدغه‌های اصلی سران چین محسوب می‌شود.»

میرطاهر در نهایت توضیح داد که روسیه و چین قصد دارند با توجه به رویکرد تحریمی و تشدید فشار از جانب غرب که آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد، بیشتر به روابط دوجانبه و یا همپوشانی نیازمندی‌های متقابل بپردازند که ازجمله بحث صدور 10 میلیارد مترمکعب گاز به چین و تلاش روسیه در چارچوب سیاست نگاه به شرق قابل ذکر است.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از سال 2014 اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شد، افزود: «اما اکنون روس‌ها تلاش دارند منافع و روابط تجاری، اقتصادی و انرژی خود را در حوزه شرق تعریف کنند و این مسئله که قرن 21، قرن اقیانوس آرام یا عصر پاسیفیک نامیده شده نیز بیانگر آن است که در این قرن، محور اقتصاد و تجارت جهانی، منطقه آسیاپاسیفیک خواهد بود. لذا از این منظر نیز نگاه روسیه مبتنی بر واقعیاتی است که در عرصه جهانی رخ داده است.»

میرطاهر تأکید کرد که درواقع پکن و مسکو به دنبال تثبیت این واقعیت هستند که غرب باید نقش هژمون خود را در عرصه بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی-دیپلماتیک، اقتصادی-تجاری و نظامی-امنیتی کنار بگذارد و واقعیت‌های جهانی و ظهور قدرت‌های جدید را بپذیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *