جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

دیدار محمود عباس با گانتس؛ زمینه‌ساز تشدید شکاف میان گروه‌های فلسطینی

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه ابومازن با انجام دیدار با وزیر جنگ صهیونیستی، در میان گروه‌های فلسطینی شکاف ایجاد می‌کند، گفت: صهیونیست‌ها‌ در شرایط کنونی، از همبستگی گسترده و اتحاد فلسطینی‌ها در کرانه ‏باختری و غزه به‌شدت نگران هستند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اولین بار پس از سال 2010 در منزل وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: این دومین دیدار صورت گرفته از زمان تشکیل کابینه جدید بود و شهریورماه نیز آن‌ها در رام الله با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

وی گفت: متأسفانه باوجود مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و قوت بخشی و اقتدار آن، تفکر وابسته سازش، همچنان در راستای مطامع فردی و گروهی خود، تلاش می‌کند مسیر سازش را پیش ببرد.

صدرالحسینی با بیان اینکه مقاومت فلسطینی توانمندی‌های خود را اثبات کرده است، افزود: مقامات دولت خودگردان دو سال پیش، به این نکته اشاره کرده بودند که از مذاکره با رژیم و میانجی‌گری آمریکا تاکنون هیچ به دست نیاورده‌ایم! به نظر می‌رسید ابومازن که سالیان سال مذاکره و بی‌نتیجه بودن آن را تجربه کرده، بخواهد به مقاومت بپیوندد. انتظار این بود حتی اگر او ظرفیت وجودی و اراده‌ای برای پیوستن به مقاومت ندارد، دستکم سکوت اختیار کند و در همراهی با رژیم صهیونیستی اقدامات دیگری انجام ندهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مسائل و مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی ادامه داد: این دیدار درست در زمان ضعف کامل دولت نفتالی بنت و در شرایطی که مقاومت توانسته با برداشتن گام‌هایی، به‌خوبی زمینه دفاع توأم بااقتدار و اعتمادبه‌نفس بیشتری از آب‌وخاک و هویت فلسطینی را برای مردم خود فراهم کند، انجام شده است. ضمن اینکه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته به دیدارهایش با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، انجام چنین دیدارهایی را در راستای کمک به حفظ موقعیت دولت ائتلافی بنت ارزیابی کرد و با اشاره به نشست‌های میان گروه‌های مقاومت فلسطینی در لبنان با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها، اضافه کرد: این دیدار در حالی انجام می‌شود که حملات شهرک‌نشینان به اهالی کرانه باختری افزایش یافته است. قطعاً اقدام اخیر محمد عباس در راستای منافع رژیم صهیونیستی بوده است و این رژیم حداکثر استفاده سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی را از این دیدار خواهد کرد.

 

نگرانی رژیم صهیونیستی از اتحاد در کرانه باختری و غزه

وی ادامه داد: از طرف دیگر صهیونیست‌ها‌ در شرایط کنونی، از برخی اقدامات فلسطینی‌ها و ابراز همبستگی آن‌ها با فلسطینی‌های کرانه ‏باختری و همچنین ‏شکل‌گیری‌ اتحاد و همبستگی گسترده بین فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه به‌شدت نگران هستند.

صدرالحسینی به تشریح مواضع انتقادی گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه دیدار محمود عباس و گانتس پرداخت و توضیح داد: در سال‌های گذشته فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری ضمن تأکید بر ضرورت همبستگی با ساکنان غزه، به ‏این نتیجه رسیده‌اند که مذاکره با رژیم صهیونیستی راه به‌جایی نمی‌برد و مقاومت تنها گزینه پیش‌روی ‏آن‌ها است.‏

وی درعین‌حال گفت: اما در عرصه عملیاتی، قطعاً مجاهدین فلسطینی در ارتباط با راهبردی که در برابر رژیم صهیونیستی دارند تغییری نخواهند داد؛ چراکه سال‌هاست محمود عباس نقشی در مقاومت فلسطین ندارد.

صدرالحسینی با بیان اینکه ابومازن با این اقدامات در میان گروه‌های فلسطینی به نفع رژیم صهیونیستی شکاف ایجاد می‌کند، تصریح کرد: به باور بسیاری از کارشناسان، انجام این دیدار در اقامتگاه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، بیش از آنکه ‏جنبه رسمی داشته باشد، جنبه غیررسمی و تحقیرآمیز برای محمود عباس و تشکیلات خودگردان داشته و جایگاه و اعتبار ملت فلسطین را نادیده گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، دیدار محمود عباس با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را تقویت‌کننده جریان حامی عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: در حمایت دائمی و مستمر آمریکا از رژیم صهیونیستی شکی نیست، اما با توجه به اینکه این رژیم همواره برای ضربه زدن به مقاومت فلسطین و جاسوسی و نفوذ در آن اقداماتی انجام می‌داده، به نظر می‌رسد آمریکا هم از این فرصت استفاده کند تا با شکل‌دهی مجدد به روابط خود با ابومازن، اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین را موجه جلوه دهد و با دامن زدن به شکاف‌ها، وحدت میان فلسطینیان را مخدوش کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *