جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

Loading

تعویق انتخابات و چشم‌انداز تحولات سیاسی در لیبی

۱۴۰۰/۱۰/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آفریقا با بیان اینکه برگزاری عجولانه انتخابات در لیبی به نتیجه‌ای نمی‌رسد و حتی تنش‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: گرچه تصمیم برای برگزاری انتخابات در این کشور حاصل روندهای سیاسی و مذاکرات متعددی بود، اما اکنون این انتخابات به تعویق افتاده و همچنان چشم‌انداز روشنی در خصوص برگزاری انتخابات در این کشور وجود ندارد.

صبری انوشه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن اشاره به محاصره مقر نخست وزیری لیبی در طرابلس از سوی شبه نظامیان مسلح و هشدار سازمان ملل مبنی بر اینکه تحرکات نظامی و امنیتی در این شهر ممکن است منجر به درگیری شود، اظهار داشت: لیبی اکنون، شرایط نه جنگ و نه صلح را تجربه می‌کند و تا زمانی که بازیگران داخلی و خارجی در این کشور به توافقی نرسیده‌اند، این ناآرامی‌ها همچنان وجود خواهد داشت.

وی افزود: در شرایط فعلی ما شاهد نوعی تنش و جنگ میان شبه نظامیان در لیبی هستیم که بیشتر جنگ قدرت میان قبایل و خاندان‌هایی است که در طرابلس و یا اطراف آن حضور دارند. اختلافات میان این قبایل با توجه به تصمیم لیبی برای برگزاری انتخابات ابعاد گسترده‌تری یافته و در این شرایط حمایت کشورهای خارجی از این قبایل امکان بروز ناآرامی‌ها را افزایش داده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا و آفریقا، با اشاره به حمایت فرانسه از حفتر و همچنین حمایت پنهان برخی کشورها از سیف الاسلام قذافی و کمک برخی قبایل بزرگ و نخبگان دوران پدرش از او اضافه کرد: شبه‌نظامیانی که در طرابلس اطراف مقر نخست وزیری را محاصره کرده بودند، نیروهای نزدیک به عبدالباسط مروان بودند که سال‌ها رئیس منطقه نظامی طرابلس بود که پس از صدور حکمی از سوی شورای ریاستی برکنار شد. گرچه برخی منابع این شبه نظامیان را نیروهای دولتی و حافظ امنیت عنوان کرده بودند.

وی به اظهارات سخنگوی مجلس لیبی درخصوص تمرکز بر تعویق شش ماهه برگزاری انتخابات و ادامه گفتگوی جامع میان احزاب و همچنین انتقاد شورای همکاری خلیج‌فارس نسبت به تعویق برگزاری انتخابات که قرار بود 24 دسامبر جاری برگزار شود، اشاره کرد و ادامه داد: با اینکه تنش‌های اخیر چندان خشونت آمیز نبوده است، اما با توجه به تصمیم این کشور برای برگزاری انتخابات اهمیت یافته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان ضمن تشریح مواضع طرف‌های درگیر در لیبی و مسائل متعددی که عامل ایجاد این تنش‌ها در دوره 10 سال گذشته و پس از سقوط حکومت قذافی شده است، گفت: گرچه تصمیم برای برگزاری انتخابات حاصل روندهای سیاسی و مذاکرات متعددی بوده است، اما اکنون این انتخابات به تعویق افتاده و همچنان چشم انداز روشنی در خصوص برگزاری انتخابات وجود ندارد.

انوشه با بیان اینکه طرف‌های متعددی هستند که مایل نیستند لیبی به شرایط صلح و آرامش برگردد، اضافه کرد: اگر لیبی به تولید نفت طبیعی خود که روزانه حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه بود برگردد، بر بازار جهانی نفت و شرکت‌های نفتی تاثیراتی خواهد داشت. سود برخی از قدرت‌های بین‌المللی، بازیگران منطقه‌ای و داخلی در این است که لیبی همواره در حال جنگ و تنش باشد، چرا که در این شرایط است که با حفظ نفوذ و قدرت خود، می‌توانند از بازار نابسامان این کشور سودجویی کنند.

وی به استعفای «یان کوبیس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی، 18 روز قبل از برگزاری انتخابات 24 دسامبر در این کشور اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از ناامیدی نسبت به هر گونه توافق میان طرف‌های داخلی دانست و گفت: این مسئله تاثیرات منفی بر روند برگزاری انتخابات خواهد داشت و وضعیت نابسامان آن را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل آفریقا با بیان اینکه نگرانی‌ها از محکم شدن جای پای طرف‌های خارجی در این کشور از سوی دیگر، دولت موقت لیبی را با چالش مواجه کرده است، به درگیری‌های اخیر میان طرفداران حفتر و دولت وحدت ملی پرداخت و تصریح کرد: اکثریت مردم از چهره‌های گذشته که در 10 سال اخیر نقشی در تنش‌ها داشته اند، مانند حفتر، عقیله، سیف‌الاسلام قذافی و عبدالحمید الدبیبه متنفرند. متاسفانه این چهره‌ها همچنان کاندیدای انتخابات شده‌اند.

انوشه به نقش آمریکا در تحولات لیبی اشاره کرد و گفت: شورای عالی دولت لیبی با توجه به تحصن معترضان به روند جاری انتخابات پیشنهاد داده که به دلیل تداوم اختلاف‌ها میان احزاب رقیب و نیز مداخلات خارجی، انتخابات ریاست جمهوری از روز ۲۴ دسامبر، به ماه فوریه موکول شود؛ اما با توجه به شرایط لیبی و تنش‌هایی که اکنون و پیش از برگزاری انتخابات شاهد آن هستیم، به نظر می‌رسد برگزاری عجولانه انتخابات در این کشور به نتیجه‌ای نمی‌رسد. همان طور که در 10 سال گذشته شاهد برگزاری انتخابات‌هایی هم بوده‌ایم، اما برگزاری آن‌ها تنش در این کشور را دو چندان کردند.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات 2014 لیبی به شرایط دو دولتی رسید و در دسامبر سال 2015 که دولت آقای سراج در مراکش شکل گرفت با مخالفت شرق، جنگ میان شرق و غرب در جریان بود. بنابراین آنچه مهم است توافق میان مردم و نخبگان لیبی است تا مسئله را میان خود حل کنند. برگزاری انتخابات به خودی خود، نه تنها مسائل را حل نمی‌کند، بلکه شرایط را پیچیده تر خواهد کرد.

انوشه با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل در پشتیبانی از برگزاری انتخابات در لیبی و همچنین کنفرانس بی‌نتیجه در پاریس، تاکید کرد: در این شرایط جنگ ادامه خواهد داشت و قربانی آن مردم لیبی هستند که در طول این جنگ آواره شده و کشته داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *