أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

ضرورت حمایت عملی جامعه بین‌الملل و شورای امنیت از حقوق فلسطینیان

۱۴۰۰/۱۰/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جامعه جهانی نشان داد همچنان مخالف سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی است، گفت: با تداوم و گسترش ماجراجویی‌ها و توسعه شهرک‌سازی‌ها در جولان و اراضی اشغالی فلسطین، جامعه جهانی به دنبال مهار رژیم صهیونیستی و ممانعت از توسعه شهرک‌سازی‌ها است.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به تصویب قطعنامه‌ای با عنوان حاکمیت فلسطینیان و ساکنان عرب جولان اشغالی بر منابع طبیعی خود در سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، خاطرنشان کرد: این قطعنامه پیش‌ازاین توسط گروه ۷۷ به‌علاوه‌ چین در کمیته‌ دوم مجمع عمومی ارائه و تصویب شده بود. در تصویب این قطعنامه که به نفع سوریه و فلسطین است، ۱۵۶ کشور رأی مثبت دادند و تنها آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا، نایروبی، میکرونزی، جزایر مارشال و پالائو با آن مخالفت کردند، ضمن اینکه ۱۵ کشور هم به آن رأی ممتنع داده‌اند.

وی به اجماع قابل‌توجه ایجادشده علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر این قطعنامه و همراهی بازیگران ذره‌ای و ضعیف با آمریکا اشاره کرد و افزود: همراهی چشمگیر کشورها با مردم فلسطین و درعین‌حال تنها گذاشتن آمریکا در جریان تصویب این قطعنامه، تأکید مجددی بر حقانیت ملت فلسطین در تسلط و حق مدیریت منابع طبیعی خود است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: این حاکمیت و حق اعمال اراده بر این منابع، منطبق بر قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو است و علاوه بر به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین برای دریافت خسارت از رژیم صهیونیستی، شرط لازم برای توسعه پایدار در فلسطین است.

هانی زاده با بیان اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی برای تغییر وضعیت، ماهیت و ترکیب جمعیتی، ساختار و وضعیت قانونی و حقوقی جولان سوریه و همچنین شهرک‌سازی در این منطقه تلاش می‌کند، ادامه داد: اقدامات رژیم اسرائیل در این مناطق، نقض آشکار اصول و قوانین بین‌المللی، مقررات شورای حقوق بشر و توافق‌نامه‌های ژنو است. خصوصاً اینکه در هفته‌های اخیر رژیم اسرائیل با انجام برخی تحرکات به دنبال اجرای طرح‌هایی است که با از بین بردن منابع اقتصادی جولان، از آن به نفع رشد و توسعه اقتصاد خود استفاده کند.

وی به تصویب طرح تأسیس 3300 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های جدیدی که در پنج سال آینده قرار است احداث شوند و همچنین تأسیس 4 هزار واحد مسکونی در شهرک‌های کنونی در راستای افزایش تعداد شهرک‌نشینان اشاره و تأکید کرد: این اقدامات رژیم صهیونیستی برخلاف تمامی قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی تصویب شده است.

هانی زاده با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل در واقع بر ماهیت عربی جولان اشغالی سوریه، حق ملت‌های فلسطین و سوریه در حاکمیت اراضی خود و حق آن‌ها در برخورداری از منابع طبیعی آن بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی صحه گذاشته است، اضافه کرد: انتقال شهرک‌‌نشینان به اراضی اشغالی، نادیده گرفتن اصول حقوقی مصرح و جرم تلقی می‌شود و بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو، ممنوع است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جامعه جهانی باید با اقداماتی الزام‌آور، رژیم صهیونیستی را برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی، خصوصاً قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت در سال ۱۹۶۷، قطعنامه ۳۳۸ سال ۱۹۷۳ و قطعنامه ۴۹۷ سال ۱۹۸۱ و همچنین قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل تحت‌فشار قرار دهد، چراکه این قطعنامه‌ها بر لزوم عقب‌نشینی کامل این رژیم از همه اراضی اشغالی فلسطینی و عربی ازجمله جولان اشغالی سوریه تأکید دارند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ضمن تشریح ابعاد و موضوعات مورد توجه در این قطعنامه، ازجمله تأکید بر حق مسلم مردم فلسطین و نیز جمعیت عرب ساکن در جولان اشغالی بر منابع طبیعی خود شامل زمین، آب و انرژی، ادامه داد: توقف اقدامات تهدیدکننده بهداشت و سلامت مردم تحت اشغال، تخریب زیرساخت‌های حیاتی ازجمله خطوط برق، لوله‌کشی آب، شبکه‌های فاضلاب، تخریب و مصادره‌ خانه‌های فلسطینیان، زمین‌های کشاورزی و چاه‌های آب، از دیگر موارد خواسته‌شده از رژیم صهیونیستی در این قطعنامه است.

هانی زاده با بیان اینکه ساخت دیوار حائل توسط صهیونیست‌ها و شهرک‌سازی در کرانه باختری ازجمله قدس شرقی بر اساس این قطعنامه ممنوع و نقض قوانین بین‌المللی اعلام شده و تأکید کرده که این اقدامات مردم فلسطین را از منابع طبیعی خود محروم می‌کند، اضافه کرد: دبیرکل سازمان ملل باید در نشست آتی، گزارشی از اجرای این قطعنامه را به مجمع عمومی ارائه کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا را عاملی در راستای کاهش جایگاه لابی صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: آمریکا درواقع بیش از این نمی‌تواند هزینه ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی را به لحاظ حیثیتی و سیاسی پرداخت کند. تیم بایدن بارها نسبت به خطرات ناشی از گسترش شهرک‌ها هشدار داده بود و اکنون نیز جامعه جهانی نشان داد همچنان مخالف سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه آمریکا تاکنون 85 قطعنامه را در هفت دهه گذشته به نفع رژیم صهیونیستی وتو کرده است، تصریح کرد: اکنون به نظر می‌رسد با تداوم و گسترش ماجراجویی‌ها و توسعه شهرک‌سازی‌ها در جولان و اراضی اشغالی فلسطین، جامعه جهانی به دنبال مهار رژیم صهیونیستی و ممانعت از توسعه شهرک‌سازی‌ها است و این اقدام مجمع عمومی ضربه‌ای سیاسی به این رژیم ارزیابی می‌شود.

هانی زاده با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی اکنون به‌شدت در انزوای سیاسی قرار دارد و نمی‌تواند مانند قبل در سیاست‌های آمریکا تأثیرگذار باشد، گفت: متأسفانه رژیم صهیونیستی نشان داده که به قوانین بین‌المللی پایبند نیست و با اتکا به برخی پشتوانه‌های بین‌المللی، همچنان به توسعه شهرک‌سازی و اقدامات تخریبی و خلاف مقررات خود در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهد.

وی درعین‌حال یادآور شد: متأسفانه اگرچه این قطعنامه‌ها جنبه حیثیتی و اعتباری دارد، اما فاقد پشتوانه اجرایی است و رژیم صهیونیستی هم چندان توجهی به آن‌ها ندارد و همچنان سیاست‌های تخریبی خود را در اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. باید شورای امنیت ورودی فعالانه به این مسئله داشته باشد و با استفاده از قدرت اجرایی خود مانع شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی و جولان و اقدامات تخریب‌گرانه آن شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *