جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

اهداف راهبردی آمریکا در عراق پس از خروج نظامی ظاهری

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تشریح راهبرد جدید آمریکا در عراق، پس از خروج نیروهای نظامی‌اش از این کشور، گفت: آمریکا به دنبال تغییر چینش‌های نظامی، امنیتی و سیاسی در عراق و ظرفیت‌سازی برای عادی‌سازی احتمالی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است.

فرزاد پورسعید در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اعلام رسمی پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در عراق، خاطرنشان کرد: چند سالی است که آمریکا معتقد است خلیج‌فارس و شمال آفریقا ارزش سابق را در تامین منافع حیاتی‌اش ندارد و باید حضور نظامی مستقیم را در این منطقه کاهش دهد تا بتواند با کوچ به شرق آسیا، تهدیداتی را که از ناحیه چین متصور است، کنترل و متحدانش را در آن منطقه تقویت کند.

وی افزود: همانطور که برژینسکی نیز گفته بود، آمریکا مانند گذشته قدرت شناوری نیست که بتواند لجستیک و هزینه لازم را برای مداخله و حضور و عملیات نظامی همزمان در چند منطقه استراتژیک دنیا داشته باشد. با تشدید رقابت‌ها در خاورمیانه، این منطقه نظم در حال گذاری را تجربه می‌کند و در شرایط فعلی نظم گذشته اعتبار خود را از دست داده، نظم غالبی وجود ندارد و متغیرهایی که نظم منطقه‌ای جدید را دوام و قوام دهد، هنوز شکل نگرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به کاهش وابستگی آمریکا به نفت خلیج‌فارس، اهمیت حفظ موجودیت و امنیت رژیم صهیونیستی و تاثیر این منطقه در صدور تروریسم به غرب را از مولفه‌های امنیتی و استراتژیک مهم برای آمریکا برشمرد و گفت: پیشرفت‌های تکنولوژیکی آمریکا در حوزه‌های ماهواره‌ای و پهپادی ارزش حضور فیزیکی مستقیم را برای دستیابی به داده‌ها و اطلاعات امنیتی کاهش داده است.

پورسعید به ارزش‌های امنیتی عراق در معادلات منطقه و همچنین مرزهای طولانی با ایران و امکان احتمالی مهار ایران به لحاظ ژئوپلیتیکی اشاره کرد و یادآور شد: عراق عمق استراتژیک سوریه و لبنان و محور مقاومت به حساب می‌آید و با توجه به این عوامل، سفارت آمریکا در عراق با 16 هزار نفر کارمند و وسعت بالا، بزرگترین سفارت‌ها در دنیا و بزرگ‌ترین مرکز رصد و جاسوسی در منطقه است. این سفارت به دلیل ارزش و اهمیت عراق، مانند گذشته باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: براساس آنچه آمریکا اعلام کرده است، 2500 نیروی نظامی این کشور در عراق باقی می‌مانند، اما به امور شناسایی، پشتیبانی، آموزشی و مستشاری تغییر کارکرد می‌دهند. حفظ این نیروها به معنای این است که می‌توانند در بازه زمانی مشخص و بزنگاه تاریخی مجددا تغییر کارکرد دهند و نمی‌توان گفت آمریکا در عراق حضور نظامی ندارد.

 

راهبرد جدید آمریکا در عراق

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ضمن تشریح راهبرد جدید آمریکا در عراق، پس از خروج ظاهری نیروهای نظامی‌اش از این کشور، افزود: درصورتیکه نیروهای ملی‌گرا و آن‌ها که معتقد به عراق عربی هستند، دولت را در دست بگیرند، مسئولیت و کارکرد ضد محور مقاومت به نوعی بر عهده دولت عراق خواهد بود.

پورسعید گفت: خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به نوعی در ادامه خروج نظامی این کشور از منطقه، مانند خروج از افغانستان، انتقال یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا از قطر به اردن و خروج هشت سامانه ضدموشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان می‌باشد. آمریکا همزمان رژیم صهیونیستی را از حوزه یوروکام در اروپا به حوزه فرماندهی سنتکام در خاورمیانه منتقل کرد. توافق ابراهیم نیز همزمان با میدان دادن نظامی به رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و خلیج‌فارس انجام شد و از ابتدای سال جاری هم شاهد بودیم که هواپیماهای این رژیم در چند نوبت نیروهای حشدالشعبی را بمباران کردند.

وی اضافه کرد: انتقال پایگاه آمریکا به اردن به مفهوم حراست بهتر از امنیت رژیم صهیونیستی است و اجازه می‌دهد فضای عراق در پوشش ناتو و سنتکام، در اختیار هواپیماهای این رژیم قرارگیرد.

 

پیامدهای مداخله آمریکا در عراق

پورسعید به پیامدهای مداخله آمریکا در عراق در حوزه‌های داخلی و منطقه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه نظم امنیتی خاورمیانه، نظم در حال گذار است، با این مداخلات تحقق نظم مطلوب برای محور مقاومت مقداری دور از انتظار خواهد شد و به سمت الگوی مطلوب رژیم صهیونیستی و تامین منافع آن می‌رود. ضمن اینکه نظم مطلوب عربستان نیز موازنه قوای همه جانبه در برابر ایران است. حتی تمایل عربستان برای مذاکره با ایران نیز نه لزوما برای رسیدن به تفاهم، بلکه به نظر می‌رسد با هدف اصلی کاهش نگرانی‌های ایران و کم کردن از هزینه‌های پیمان امنیتی است که احتمالا عربستان در آینده با رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه واشنگتن به دنبال برتری رژیم صهیونیستی در منطقه در غیاب حضور نظامی‌اش است، تصریح کرد: آن‌ها برای تحقق این اهداف، برای سوق دادن عراق به سمت پیمان ابراهیم تلاش می‌کنند و به دنبال تغییر چینش‌های نظامی، امنیتی و سیاسی و ظرفیت‌سازی برای آن هستند. چنین هدفی با هژمونی گرایش سیاسی ملی عربی در عراق ممکن می‌شود؛ عراقی که ابتدا موجودیت عربی دارد و بعد شیعی – سنی.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مداخله آمریکا و برتری دادن به یک گروه سیاسی در عراق می‌تواند در بلند مدت چالش امنیتی برای این کشور ایجاد کند، گفت: به هر حال به لحاظ مشکلات اقتصادی از دو سال گذشته شاهد اعتراضات و تجمعات هستیم که به وضع فعلی منجر شد. گروه سیاسی پیروز در انتخابات عراق، باید تجربه حکمرانی خود را به منصه ظهور برسانند و جامعه آن‌ها را به آزمون بگذارد. اگر تجربه ناموفقی باشد به احتمال زیاد ورق برخواهد گشت. تا آن زمان شاهد اعتراضات گسترده ملی در عراق نخواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *