جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

ابعاد راهبردی سفر مکرون به خلیج‌فارس

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در پاریس با بیان اینکه با سفر مکرون به منطقه، حضور فرانسوی‌ها در منطقه در ابعاد سیاسی و نظامی پررنگ‌تر خواهد شد، گفت: مواضع و تحرکات رئیس جمهور فرانسه در منطقه با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در بهار آینده می باشد.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه سفر مکرون به عربستان، امارات و قطر پیامدهای متعددی دارد و راهبردهای فرانسه در خلیج‌فارس و خاورمیانه را بیشتر آشکار کرد، اظهار داشت: مواضع قابل تامل فرانسه در شرایطی که مذاکرات وین در جریان است، حتما باید مورد توجه محافل داخلی و مسئول قرار گیرد.

 

قرارداد کلان نظامی فرانسه با امارات

وی با یادآوری اینکه مکرون سفرش را با امارات، به عنوان طرف اول شرکای فرانسه در ابعاد سیاسی – اقتصادی در منطقه، آغاز کرد، افزود: امارات و فرانسه براساس موافقت نامه‌ای که سال 1999 امضا و هر 10 سال تمدید کردند، مشارکت‌های استراتژیکی با یکدیگر دارند. فرانسه پایگاه نظامی در امارات  دارد و براساس بیانیه کاخ الیزه در این سفر قرارداد فروش 80 فروند جنگنده رافال و 12 فروند هلیکوپتر کاراکال و تامین قطعات یدکی برای تجهیزات نظامی امارات بالغ بر 16.5 میلیارد یورو، معادل 20 میلیارد دلار، به امضا رسید که یکی از قراردادهای کلانی است که فرانسه توانسته در سال‌های اخیر امضا کند.

دلفی گفت: بعد از لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسوی به استرالیا که صنایع دفاعی و نظامی این کشور در نتیجه آن مقداری دچار مشکل شد، قرارداد نظامی با امارات مجددا فرانسه را از نظر فروش و صادرات تولیدات صنایع نظامی احیا کرد.

سفیر پیشین کشورمان در پاریس با اشاره به دیگر موافقت‌نامه‌های امضا شده در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی میان فرانسه و امارات به ارزش حدود 15 میلیارد یورو، ادامه داد: برای فرانسه دستاورد این سفر در حوزه‌های نظامی و اقتصادی بسیار چشمگیر بوده، خصوصا اینکه این کشور در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و مکرون برای اینکه در آن انتخابات با وضعیت بهتری وارد شود، به این قراردادها نیاز دارد.

 

فرانسه به دنبال احیای موقعیت خود در منطقه

وی با تاکید بر اینکه فرانسه نگاهی اقتصادی و امنیتی – نظامی به منطقه دارد، اضافه کرد: فرانسه به عنوان یکی از کشورهایی مطرح است که به شدت تلاش می‌کند حضور سیاسی خود را که در یک دهه اخیر در خاورمیانه و خلیج‌فارس کمتر شده بود، بعد از اعلام خروج آمریکا و قصد کمرنگ کردن حضورش در این منطقه، احیا و جایگاه پیشین خود را مجددا کسب کند و حتی‌المقدور خلأ آمریکا در منطقه را پر نماید.

دلفی گفت: امارات و فرانسه در مسائل سیاسی مواضع مشترکی دارند؛ در خصوص تحولات لیبی، این دو کشور در یک سوی تنش و درگیری قرار دارند و امارات در ابعاد کلان موضوعات آفریقا، خصوصا در منطقه سواحل از مواضع فرانسه حمایت می‌کند. ضمن اینکه برقراری روابط امارات در چارچوب قرارداد آبراهام با رژیم صهیونیستی در این سفر به شدت مورد استقبال و حمایت مکرون قرار گرفت.

 

بی توجهی فرانسه به پیامدهای سرازیرکردن سلاح به منطقه

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به انتقادات فرانسه نسبت به مواضع منطقه‌ای و همچنین موضوع هسته‌ای ایران که همواره آن را عامل تهدید و تنش قلمداد می‌کند، افزود: آن‌ها تلاش می‌کنند از هر فرصتی برای ایجاد فشار علیه جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند، در حالی که با سفر مکرون به منطقه مشخص شد فرانسه در مسلح کردن و فروش تسلیحات به منطقه هیچ ابایی نداشته و برایش پیامدهای سوء سرازیر شدن این حجم از تسلیحات نظامی فرانسوی به منطقه اهمیت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه فرانسه می‌داند ورود این حجم از تسلیحات، توازن امنیتی منطقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، گفت: بخشی از این برهم خوردن توازن امنیتی به ایران مربوط می‌شود و باید در برابر این تحرکات فرانسوی‌ها و دیگر کشورها خصوصا انگلیس، واکنش نشان داد. ضمن اینکه در جریان مذاکرات هسته ای، فرانسه بیش از سایرین بر مورد گفتگو قرارگرفتن مسائل دفاعی ایران تاکید می‌کند.

در ادامه دلفی به روابط نزدیک پاریس با دوحه در حوزه‌های سیاسی- اجتماعی و اقتصادی، خصوصا سرمایه‌گذاری وسیع قطر در ورزش فرانسه اشاره کرد و گفت: قطری‌ها در بیشتر تیم‌های فرانسوی سرمایه‌گذاری‌هایی کرده‌اند و مشخصا در تیم «پاری سن ژرمن» شاهد این امر هستیم. حتی قطر، زبان فرانسه را در محیط‌های علمی و آموزشی خود به کار گرفته و فرانسه یکی از نقاط قوت روابط اروپایی و غربی قطر است. روابط نظامی قطر با فرانسه نیز، هرچند در حد روابط با امارات و عربستان نیست، اما در جایگاه بالایی قرار دارد.

همچنین، سفیر پیشین ایران در پاریس، به مذاکرات صورت گرفته در سفر مکرون به عربستان پرداخت و اظهارداشت: فرانسه از حامیان جدی ائتلاف سعودی در جنگ یمن است و در این سفر نیز از مواضع سعودی در یمن حمایت و استفاده از موشک‌ها و پهپادها از سوی یمن را محکوم کرد.

 

مواضع قابل تامل فرانسه در قبال ایران

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور فرانسه به ریاض، بخش سیاسی پررنگ‌تری داشت، به رایزنی‌ها در رابطه با مسائل لبنان اشاره و تاکید کرد: مواضع پاریس و ریاض در قبال مسائل ایران بسیار قابل تأمل و غیر قابل پذیرش بود.

وی تاکید کرد: فرانسه در ظاهر در تحلیل‌های خود در منطقه به دنبال شریک است.

دلفی با اشاره به قرار گرفتن فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات، گفت: این نوع تحرکات در منطقه و هزینه‌هایی که منطقه برای مکرون انجام می‌دهد، نشان می‌دهد انتخاب مجدد مکرون برای پنج سال آینده در دستور کار کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و بخشی از منطقه قرار گرفته است. اگر در قبال این راهبرد هوشیارانه حرکت نکنیم و با دقت روابط با کشورهای اروپایی را تنظیم نکنیم، این روندی نیست که بتواند منافع ایران و صلح و ثباتی را که مد نظر دارد، در دراز مدت تامین کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *