جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

رهبر حوثی‌های یمن: انگلیس قادر به سرنگونی و انهدام موشک‌های ما نیست

عبدالمالک الحوثی، رهبر جنبش شیعه انصارالله (حوثی‌ها)، حاکم در شمال یمن گفت: فرماندهان نیروی دریایی انگلیس به ناتوانی خود در ساقط کردن موشک‌های ابر صوت پرتاب شده از یمن به ناوهای خود اعتراف کردند.

Loading

پیامدهای راهبردی پیشروی‌های میدانی انصارالله در مأرب

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه برای سعودی‌ها پذیرش گفتگوی سیاسی در شرایط کنونی بسیار دشوار و غیرممکن است و قبل از آزادسازی مأرب، راه حلی برای آغاز مذاکرات سیاسی و یا روشن شدن وضعیت جنگ یمن وجود نخواهد داشت، گفت: انصارالله در آزادسازی مأرب مصمم است و در آینده شاهد این اتفاق خواهیم بود.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با وجود همه تلاش‌های ائتلاف سعودی برای کاستن از فشار جبهه مأرب، به پیشروی‌های خود در دروازه جنوبی مأرب ادامه دادند، خاطرنشان کرد: مأرب به کانون اصلی درگیری‌های زمینی بین نیروهای یمنی و شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی تبدیل شده؛ چرا که  به دلیل وجود منابع انرژی فراوان و نقش آن در تأمین انرژی مناطق مختلف یمن این استان از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی افزود: نیروهای وابسته به هادی، رئیس جمهور مستعفی، در روزهای گذشته شکست‌های سنگینی را تجربه کردند و بسیاری از مواضع خود را نیز در «البلقین» شرقی و مرکزی از دست داده‌اند.

 

عزم انصارالله برای آزادسازی مأرب

میرابیان تصریح کرد: تحولات سریع یمن و دست برتر انصارالله در جنگ نشان می‌دهد چیزی تا شکست رسمی عربستان در مأرب باقی نمانده و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی، انصارالله در آزادسازی مأرب مصمم است و در آینده شاهد این اتفاق خواهیم بود. آزادسازی مأرب موقعیت بهتری را در مذاکرات سیاسی به انصارالله خواهد داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به چندین دور مذاکرات سیاسی مستقیم و غیرمستقیم صورت گرفته میان انصارالله و عربستان سعودی گفت: انصارالله هیچ گاه بسته راه حل سیاسی را رد نکرده است؛ اما پنج شرط را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی اعلام کرده بودند که در شرایط فعلی دو شرط «لغو محاصره یمن» و «توقف تجاوزات» را در اولویت قرار داده‌اند. با این حال سعودی‌ها این شروط را نپذیرفته‌اند.

میرابیان به اظهارات وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر اینکه «سعودی‌ها برای رسیدن به صلح عادلانه باید فرودگاه صنعا و بنادر را بازکنند تا نشانه‌هایی از صلح وجود داشته باشد» اشاره کرد و ادامه داد: سعودی‌ها مایل هستند ضمن ادامه حملاتشان و محاصره، مذاکره سیاسی را انجام دهند، اما انصارالله با رد چنین شرایطی، تاکید کرده این شرایط آن‌ها را در موضع ضعف قرار می‌دهد.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، اکنون که وضعیت نبرد میدانی در مأرب به شدت حاد شده و این استان در آستانه سقوط قرار گرفته و از سوی دیگر هم شاهد اخبار منتشر شده در خصوص عقب‌نشینی نیروهای دولتی و احتمال عقب‌نشینی‌های دیگر در آینده هستیم، مجددا به این مسائل پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به گزارش منتشر شده در روزنامه انگلیسی وال استریت ژورنال مبنی بر رد درخواست مقامات عربستان از دولت آمریکا برای حمایت اطلاعاتی و نظامی در خصوص هدف قراردادن مواضع مورد استفاده انصارالله یمن برای حمله به عمق خاک عربستان اضافه کرد: در شرایط فعلی فشار آمریکا بر سعودی‌ها بیشتر شده و آن‌ها عنوان می‌کنند که سعودی‌ها باید با کمترین خسارت، راه‌حل سیاسی را بپذیرند. البته تاکنون سعودی‌ها به این شرایط تن نداده‌اند و تا زمانی که آن‌ها واقعیت‌ها را نپذیرند، مذاکره سیاسی به نتیجه نخواهد رسید.

میرابیان به مذاکرات انصارالله با قبایل استان‌های جنوبی یمن و احتمال دستیابی به توافقات میان آن‌ها گفت: انصارالله ضمن اینکه راه حل سیاسی را با عربستان را نبسته است، در میدان و پیشروی‌های نظامی هم دست بالا را دارد. ما شاهد بازدارندگی و حملات به عمق عربستان هم هستیم. در این شرایط نه نیروهای دولتی دست‌نشانده عربستان و نه نیروهای اماراتی و سعودی توان مقابله با انصارالله را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه برای سعودی‌ها پذیرش گفتگوی سیاسی در این شرایط بسیار دشوار و غیرممکن است، افزود: به نظر می‌رسد قبل از آزادسازی مأرب، راه حلی برای آغاز مذاکرات سیاسی و یا روشن شدن وضعیت جنگ یمن وجود نخواهد داشت. انصارالله هم رسما اعلام کرده که چه مذاکره انجام شود و چه نشود، قبل از آزادسازی مأرب پای مذاکرات نخواهد نشست. البته با توجه به شرایط میدانی و تحولات سیاسی مربوط به یمن، نمی‌توان زمان خاصی برای آزادسازی مأرب پیش‌بینی کرد و در کوتاه مدت جنگ همچنان ادامه دارد.

میرابیان در عین حال گفت: رسانه‌های غربی نیز در روزهای گذشته اذعان کرده‌اند که ریاض درحال بازنگری مجدد استراتژی خود در داخل یمن است. تصاویر ماهواره‌ای نیز روشن کرده‌اند که عربستان درحال کاهش حضور نظامی خود در یمن به منظور تقویت حفاظت از مرزهایش است و به نظر می‌رسد این تصمیم با پیش‌بینی تسلط نیروهای انصارالله بر مأرب اتخاذ شده است.

 

آگاهی آمریکا از ضعف عربستان

وی با اشاره به حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی و سیاسی آمریکا از عربستان در جنگ یمن ادامه داد: اکنون حمایت‌های آمریکا از عربستان نسبت به قبل محدودتر شده است. آمریکایی‌ها به عربستان برای توقف سریع جنگ فشارهایی می‌آورند؛ چرا که آن‌ها نیز می‌دانند خسارت‌های آینده بیشتر برای عربستان خواهد بود.

میرابیان گفت: آمریکا به شیوه‌های مختلف به عربستان متذکر شده که با ادامه جنگ راه بازگشت مسالمت‌آمیز عربستان از یمن بسته خواهد شد. بنابراین باید سعودی‌ها با کمترین خسارت از جنگ یمن خارج شوند. با توجه به تحولات شش سال گذشته، آمریکایی‌ها می‌دانند عربستان توان مقابله با انصارالله را ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *